Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Kiebus

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 154 bijdrage(n) van Kiebus (Pagina: 12 van 16)

Topic: Geluid op carnavalswagen (6-12-2007 00:41:00)
Met alle respect, maar ik heb een heel stuk (uitleg) geschreven over de werking van generators in het newbe forum. (Ook in combi met condensators) (Weet even niet uit mijn hoofd welk topic het is, maar het is niet erg oud, ging ook over geluid op een wagen als ik me niet vergis). Kijk hier eens naar.

Opgenomen vermogen van de versterker, maal 3. Ja dan zit je altijd goed natuurlijk, maar tevens ook onzinnig.....

Punt blijft wel, ik blijf het onzinnig vinden van die wagens die gewoon meerijden voor hun muziek hoeveelheid. Gelukkig hebben wij hier in Roermond (Limburg) hier maar van 1 wagen last van (tot zo ver). Dat is de wagen van een 'discotheek' uit Echt. Dit heeft ook gewoon echt niets meer met de vastelaovend te maken.... Een oplegger vol met geluid en lekkere wijven..... (Lekkere wijven vind ik natuurlijk niet zo erg.... laugh :D razz :p )

Voor de rest, elke wagen kan en mag zijn eigen geluid hebben, maar het moet een toevoeging hebben, geen hoofdmoot.

Terug on topic, met een gewoon redelijk tot goed setje, heb je aan 4 keer top, met min 2 keer sub, tot 4 keer sub, meer dan voldoende. En daar heb je ECHT GEEN 20 kva bij nodig...... angry
Topic: Geluid op carnavalswagen (5-12-2007 15:38:00)
Om heel eerlijk te zijn vind ik dat het helemaal niets meer met carnaval/vastelaovend te maken heeft op deze manier. Het is leuk om een geluidje op je wagen te hebben, maar het hoeft geen loveparade te zijn...

Die db limieten vind ik daarom ook prima! (Alhoewel 70db wel debiel is)
Topic: Geluidset uitbreiden? (21-11-2007 11:04:00)

devotion schreef:

In filters gaat geen vermogen zitten, altans geen vermogens die van belang zijn. De weerstand daarvan is vele malen hoger dan die van de drivers en ook stroom kiest de weg van de minste weerstand.
Ik denk even terug naar school ofzo?
Vermogen gaat nergens in zitten. Energie wordt ergens in omgezet, meestal warmte (wat hier het geval is). Het energie verlies in een passief filter is wel degelijk van belang.
Bovendien staat het filter in serie met de speaker, dus de weg van de minste weerstand verhaal gaat hier niet op.....

Uit de "Techtalk"
Is actieve filtering beter dan passieve?
Ze hebben beiden hun voor- en nadelen. Het nadeel van een passief filter is dat er altijd wat energie door het filter gedissipeerd (opgestookt) wordt. Dit wordt o.a. veroorzaakt door de inwendige weerstand van de gebruikte spoelen.

Dit is gelijk een ander probleem dat zich opdient bij passieve filters: Indien een passief filter gebruikt wordt om een overgang te maken bij een lage frequentie, is hiervoor een zeer grote spoel nodig. Deze grote spoel heeft een, in verhouding, hoge inwendige weerstand. Hierdoor gaat er een flink gedeelte van de energie verloren. Ook is het ontwerpen van een passief filter dat gebruikt gaat worden rondt de resonantiefrequentie(s) van de gebruikte luidspreker(s) verschrikkelijk moeilijk (veel fabrikanten hebben zich hier al zwaar in "verslikt"). Ook zal de uiteindelijke impedantie van de luidspreker/filter combinatie verre van ideaal zijn. Een ander belangrijk nadeel van een passief systeem is de lagere uitstuurbaarheid. Immers, alle signalen opgeteld moeten nog steeds binnen de voedingsspanning van de versterker passen. Dit betekent in de praktijk dat een versterker die voor een full-range systeem gebruikt wordt ongeveer 6dB minder uit kan sturen (dat is een factor 4 in vermogen) in vergelijking tot een actieve versterker. Het verschil in uitstuurbaarheid neemt overigens af met frequentie. Boven ca 3kHz is het uitsturingsvoordeel van actief t.o.v. passief vrijwel volledig verdwenen.
Topic: Welke actieve luidsprekers? (20-11-2007 17:14:00)

sis schreef:

Kiebus, ja uiteraard, er komen steeds meer speakers bij, dus volgens mij is het aangenaam om die ervaring te delen in één en hetzelfde topic.
sis
Ook een punt natuurlijk!
Maar als je de startpost leest, en de kick van een jaar, dan heeft het voor mijn gevoel geen toegevoegde waarde aan het topic. En ik dacht dat dat toch wel een van de beweegredenen moet zijn om een oud topic te kicken, of zit ik ernaast?
Topic: Geluidset uitbreiden? (20-11-2007 17:12:00)

alleznet schreef:

Het passieve filter zou ik als ik jou was bypassen (gewoon doorverbinden zodat het filter zeg maar buitenspel staat; de weerstand daarvan is immers hoger). Dus juist wel een crossover gebruiken, dat verstookt geen vermogen.
Verstookt niet alleen geen vermogen, is ook nog eens veel uitgebreider in te stellen. Dus zeker de moeite waard als je budget het toelaat.
Topic: DAP Soundmate set 3 (20-11-2007 12:28:00)

MG schreef:

SM3 MK2 is doorontwikkeld op de MK1, tegen de afspraken van de grote baas in heeft een audiofiel die bij highlite op de TD werkt een MK1 set aangepast, met de MK2 als resultaat.

Nu gaat deze man 4 keer per jaar naar China om daar kasten uit te proberen om de in Nederland gemaakte ontwerpen te testen. Appart verhaal he!
Nog apparter van dit soort verhalen is, hoe ze de wereld inkomen..... happy :)
Topic: Welke actieve luidsprekers? (20-11-2007 12:25:00)

MG schreef:

Als ik de service verhalen van Mackie lees, begint het bij mij te kriebelen om zelf een service center op te zetten: een rammel speakers kopen om aan de klant te geven, de defecte opsturen naar Mackie, en op de reparatiekosten 15% marge rekenen. Ik blij, gebruiker blij omdat hij gratis een vervangende speaker krijgt en mackie blij omdat zij geen lastige mailtjes krijgen laugh :D
Handig om een topic te kicken van meer dan een jaar oud..... shut up :X
Topic: Geluidset uitbreiden? (16-11-2007 18:45:00)
inderdaad, eerder een P-2000 dan een ep-2500. Het voordeel van de P-2000 is dat hij gewoon meer vermogen leverd. Nadeel is dat die geen 2 ohm aankan, maar daar ga jij toch niet op draaien (als je actief gaat filteren).

Volgens de specs is de dap x-15b beter dan de Behringer B-1800X Pro. (Zie nu net dat de behringer wel iets lager gaat... wat ook wel logisch is voor een 18" tegen 15"
Hoe dit echter in de realiteit is weet ik niet. Daar is vast wel iets over te vinden hier op dit forum....

De dap x-15HL is niet alleen een bak duurder dan de x-15b, maar vraagt ook meer vermogen. Dan trek je het niet meer met die p2000, dus moet je ook weer een zwaardere versterker, en ga je dus (behoorlijk) buiten je budget.
Topic: Geluidset uitbreiden? (15-11-2007 14:09:00)

wsx schreef:

Ze hebben 700 w program power dat is geen RMS.
Ik gok dat ze een 350 a 400 watt rms kunnen hebben (het zijn immers wel 2x15").
Ik weet dus niet of die kasten 8 ohm of 4 ohm zijn.

Je versteker stuurd 300 watt rms op 8 ohm en 500 op 4 ohm uit. Normaal zijn topjes 8 ohm, dus heb je tekort. peavey wil ook wel eens 4 ohm topjes maken, dan zit je redelijk goed, maar dan haal je de 1,5 a 2x regel niet.
Topic: Geluidset uitbreiden? (15-11-2007 14:04:00)
Het nadeel van tweedehands is (vind ik), dat je zo'n beetje afhankelijk bent van wat er wordt aangeboden. Je kunt dus niet helemaal je eigen keuze maken. (of je moet net zolang geduld hebben, totdat datgene voorbij komt wat jij in gedachte had).
Heb je dat niet, dan zul je genoegen moeten nemen met wat er aangeboden wordt.

Wat Groovelover al aangeeft, draaien met 2 versterkers moet je op het moment dat je actief gaat filteren. Als je genoegen neemt met passief filteren dan kun je met een versterker onder de voeten uit. Je Crest geeft 500 watt op 4 ohm, dit is niet echt al te veel, zeker niet voor 2x top en 2x sub. (Ik zou zelf zeggen, veel te weinig, zeker als je de 1,5-2x regel hanteerd)

De vraag of je Peaveys bij die Daps passen is moeilijk te beantwoorden. Ten eerste is dit smaakgebonden en ten tweede is het ook nog eens afhankelijk van een behoorlijk aantal factoren. Zoals actief of passief filteren, hoeveelheid vermogen, crossover instellingen, EQ instellingen enz enz. Misschien dat je ergens de mogelijkheid hebt om ze te kunnen beluisteren?

Persoonlijk zou ik over die vraag niet te lang nadenken, het is een subwoofer, die maakt bassen, daar is het klankbeeld veel minder spannend dan bij een top. Je moet je eerder afvragen of de toppen de bassen bij kunnen houden (of andersom). (Hier komt dan ook weer die versterker om de hoek kijken...)