Forum > Algemeen Forum

Afschrijving

(12 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
17-1-2003 17:37
Allereerst bedankt voor de reacties. happy :)

Zelf doen wij momenteel:

omzet Licht en geluid dienst
omzet licht en geluid verhuur
omzet licht verhuur (*)
omzet licht dienst
omzet geluid verhuur (*)
omzet geluid dienst
omzet recording
inkoop algemeen (zoals stroomkabel, kantoorartikelen etc.)
inkoop geluid
inkoop licht
kosten opslagplaats (huur)

Dus als ik je goed begrijp Dre, is dit voldoende gespecificeerd? Zolang ik mijn kosten, hoe globaal de benaming van die kosten op de balans ook is, kan aantonen met mijn bonnen.. is het goed?

ps moet je serieus ook journaalposten maken? Is het niet voldoende om de aankoopbonnen en uitgaande facturen (omzet) te bewaren/
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
18-1-2003 00:32

BENjpt schreef:

Zelf doen wij momenteel:

omzet Licht en geluid dienst
omzet licht en geluid verhuur
omzet licht verhuur (*)
omzet licht dienst
omzet geluid verhuur (*)
omzet geluid dienst
omzet recording
Je omzet splits je over wel heel veel posten. Op zich niet erg, maar zeker niet verplicht. Wel aardig om zelf in de gaten te houden waar je het meeste geld mee verdient.

BENjpt schreef:

Zolang ik mijn kosten, hoe globaal de benaming van die kosten op de balans ook is, kan aantonen met mijn bonnen.. is het goed?
Het gaat erom dat je een administratie voert die redelijk snel te controleren is. De fiscus is niet blij met een administratie die alleen gecontroleerd kan worden door voor iedere post op de winst- en verliesrekening 2 uur lang in een map met bonnen te zoeken. Daarom geldt meestal: hoe groter je onderneming, hoe beter je administratie zal moeten zijn.

BENjpt schreef:

ps moet je serieus ook journaalposten maken? Is het niet voldoende om de aankoopbonnen en uitgaande facturen (omzet) te bewaren
Nee, dat is niet genoeg. Zo weet je namelijk je winst niet. Daarvoor zal je toch een stukje boekhoudig moeten voeren. Tenzij alles in de hobbysfeer zit en er duidelijk geen winst wordt gemaakt. Dan is je hobby fiscaal niet van belang en bewaar je gewoon je bonnen om dat (als het nodig is) aan te kunnen tonen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
18-1-2003 00:40

Niek Bolscher schreef:

Ik weet wel heel zeker dat ik niets gemist heb. Daarom reageerde ik ook met mijn vraag in hoeverre het "afschijvingsverhaal" van Victor zou kloppen. In theorie zou ik het liefst cd CD's afschrijven, en dan ook nog eens in 3 jaar. Zal er eens met de belastingadviseur over spreken.
Cd's (tenminste de meeste) hebben voor jouw onderneming langer nut dan een jaar en zouden dus in principe geactiveerd moeten worden. Maar: als je zo af en toe wat cd's koopt gaan die in één keer de kosten in. Het is veel te veel werk om dat allemaal te activeren en er ieder jaar de afschrijving van te berekenen. Je administratie moet doelmatig zijn.

Een complete verzameling kan een ander verhaal zijn. Als deze voldoende waarde heeft is het belang om de kosten aan meerdere jaren toe te rekenen (door te activeren en af te schrijven) groter.

Overigens is die grens van 450 euro geen verplicht bedrag. Bij grote ondernemingen ligt het bedrag hoger. Ik heb het echter nooit *lager* gezien. Met andere woorden: alles onder de 450 euro gaat in de praktijk overal direct de kosten in, vanwege de doelmatigheid.

Succes.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)