Forum > Algemeen Forum

Afschrijving

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
16-1-2003 10:55
Beste collega's,

ik heb enige tijd liggen dubben over onderstaand onderwerp, vooral omdat er hier weinig mensen met deze kennis rondlopen. Ik hoop dan ook eigenlijk op enkele goed onderbouwde reacties (Victor - Andre ?)...

Goed, ten eerste het verhaal. Sinds enige tijd zijn we aangemeld bij KvK en Belastingsdienst, waarna ik besloten heb zelf voor de boekhouding te gaan zorgen. Hier komt het afschrijvingsgebeuren bij kijken.

Her & der heb ik al wat informatie opgedaan over termijnen, restwaarden, etc. Het was dus reeds bekend dat "normale" apparatuur met een waarde van pakweg > € 450,- over een periode van 5 moet worden afgeschreven. Specifieke gevallen over een periode van 3 jaar. Maar wat te doen met kosten < € 450,-? Een lamp is tot daar aan toe, maar wat te doen met cd's? Een enkel cd'tje kost € 20,- en kunnen we rechtstreek op de V&W opvoeren, maar wat te doen met de bestaande cd collectie? Deze neemt wel een plaats op de balans in (we brengen dan wel ineens voor duizenden euro's aan cd's in) en deze wil ik graag afschrijven, maar wat is mogelijk?

Hierbij is de restwaarde overigens een zelf te vullen waarde, maar deze moet wel reeel zijn. Vraag rijst dan: wat is reeel? Gaan we hier uit van de technische levensduur (dus wat krijg ik over 5 jaar voor onze apparatuur?), of gaan we uit van de economische levensduur (dan zouden onze Carvers niet meer waard zijn i.p.v. nieuwe lichtgewicht amps).

Ik heb binnenkort overigens zelf weer een afspraak met onze belastingadviseur en zal deze vragen vanzelfsprekend voorleggen. Helaas weet niet elke belastingadviseur evenveel van ons werk en bovenstaande problemen, dus graag jullie ervaring. Achteraf zal ik e.e.a. weer delen laugh :D
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
16-1-2003 11:15

Niek Bolscher schreef:

Her & der heb ik al wat informatie opgedaan over termijnen, restwaarden, etc. Het was dus reeds bekend dat "normale" apparatuur met een waarde van pakweg > € 450,- over een periode van 5 moet worden afgeschreven. Specifieke gevallen over een periode van 3 jaar. Maar wat te doen met kosten < € 450,-? Een lamp is tot daar aan toe, maar wat te doen met cd's? Een enkel cd'tje kost € 20,- en kunnen we rechtstreek op de V&W opvoeren, maar wat te doen met de bestaande cd collectie? Deze neemt wel een plaats op de balans in (we brengen dan wel ineens voor duizenden euro's aan cd's in) en deze wil ik graag afschrijven, maar wat is mogelijk?
Bedragen onder de 450 euro worden bij mij geboekt op "onderhoud inventaris". Die worden dus in een keer afgeschreven (ook al omdat ze beneden de investingsaftrekgrondslag vallen). SOMS is het mogelijk om delen te groeperen zodat de investering alsnog in aanmerking komt voor een investeringsaftrek (en daarna netjes op 5 jaar afgeschreven gaat worden).

Voorbeeld: Je koopt ergens 8 parren + lampen. Niet genoeg voor de investeringsaftrek. Je gaat deze parren echter ook aan balkjes hangen EN je moet er een sturing bij hebben, kabels en flightcases ook niet vergeten. Al deze losse bedragen worden bij elkaar opgeteld en DAT wordt nu de aanschaf. Als het totaalbedrag van deze (zelf samengestelde set) boven de 450 euro ligt dan komt hij dus in "inventaris" EN wordt hij afgeschreven over 5 jaar EN kun je hem opvoeren voor investeringsaftrek.
Hierbij is de restwaarde overigens een zelf te vullen waarde, maar deze moet wel reeel zijn. Vraag rijst dan: wat is reeel? Gaan we hier uit van de technische levensduur (dus wat krijg ik over 5 jaar voor onze apparatuur?), of gaan we uit van de economische levensduur (dan zouden onze Carvers niet meer waard zijn i.p.v. nieuwe lichtgewicht amps).
Op zich maakt het niet zoveel uit waar je de restwaarde op zet aangezien de verkoopprijs van het afgeschreven product geboekt moet worden als omzet. Als je dus te veel hebt afgeschreven dan wordt dit automatisch gecorrigeerd. Vaak is het gewoon het slimst om inderdaad een reeele (sp) waarde op te geven als restwaarde.

Overigens zijn er maar een beperkt aantal artikelen die in 3 jaar afgeschreven MOGEN worden (mogen is overigens niet hoeven). Computers en 2e hands auto's zijn een voorbeeld van artikelen die je binnen 3 jaar mag afschrijven (voor zover ik weet).
Ik heb binnenkort overigens zelf weer een afspraak met onze belastingadviseur en zal deze vragen vanzelfsprekend voorleggen. Helaas weet niet elke belastingadviseur evenveel van ons werk en bovenstaande problemen, dus graag jullie ervaring. Achteraf zal ik e.e.a. weer delen laugh :D
Ik zat in het verleden bij een WAARDELOZE boekhouder (voor mijn branche). Dat heeft mij vrij veel geld gekocht omdat alles gecorrigeerd moest worden toen ik wel bij een goede boekhouder terecht kwam. Een goede boekhouder KAN zichzelf terug verdienen (wellicht meer dan dat). WEL is het zo dat je het beste zelf OOK een cursus boekhouden moet gaan doen. Waarom? Omdat een gemiddelde boekhouder totaal niet weet wat een "moving head", "Truss" etc. etc. is. Als je ZELF het gros van de boekhouding doet (dus bijvoorbeeld zelf de grootboeklijst aanmaken) dan bespaar je EN een hoop geld (zeker in het begin als je je eigen uren nog niet echt mag "waarderen") EN je krijgt veel inzicht in je eigen bedrijf (en vooral dat laatste is de reden voor mij geweest dat ik nu nog steeds zelf de grootboeklijsten maak).

Er is ook software om je te helpen met de boekhouding. Wellicht dat Victor daar ook nog wat over kan zeggen (zijn gebied toch? ;-). Ik heb GEHOORD dat het Exact pakket zeer behoorlijk is en dat het Davilex pakket niet meer dan redelijk is. Ik gebruik geen van beiden aangezien mijn gehele facturen / debiteuren / crediteuren / boekhoudingsprogramma een zelf geschreven pakket is (nee, niet voor derden beschikbaar).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
16-1-2003 11:40

Niek Bolscher schreef:

Her & der heb ik al wat informatie opgedaan over termijnen, restwaarden, etc. Het was dus reeds bekend dat "normale" apparatuur met een waarde van pakweg > € 450,- over een periode van 5 moet worden afgeschreven. Specifieke gevallen over een periode van 3 jaar. Maar wat te doen met kosten < € 450,-? Een lamp is tot daar aan toe, maar wat te doen met cd's? Een enkel cd'tje kost € 20,- en kunnen we rechtstreek op de V&W opvoeren,
Zie het verhaal van Dré. Bedragen onder de 450 euro worden niet geactiveerd (=op de balans gezet) maar in het jaar zelf als kosten genomen. Ik doe dat zelf onder de noemer "materiaalkosten". Bedragen die bij elkaar horen tel je inderdaad op. Een lichteffect van 350, de bijbehorende flightcase van 150 en het lampje dat erin moet van 20 euro is dus één investering van 520 euro.

Niek Bolscher schreef:

maar wat te doen met de bestaande cd collectie? Deze neemt wel een plaats op de balans in (we brengen dan wel ineens voor duizenden euro's aan cd's in) en deze wil ik graag afschrijven, maar wat is mogelijk?
Dit soort zaken wordt vanuit privé ingebracht in de onderneming. Op het moment dat je de verzameling zakelijk gaat gebruiken zet je het op de balans voor de waarde die het op dat moment heeft. Vervolgens kan je erover afschrijven (zie onder). Dit kan ook gelden voor een privé gekochte versterker etc. De BTW die je destijds betaalde kan je helaas niet terugvragen. Het bedrag dat op de balans verschijnt (de waarde) is dus die inclusief BTW.

Als je iets koopt dat je zowel privé als zakelijk gebruikt (bijvoorbeeld een cd-speler) dan kies je (in redelijkheid) in het jaar van aankoop éénmalig of het ding op de balans komt of privé blijft.

Niek Bolscher schreef:

Hierbij is de restwaarde overigens een zelf te vullen waarde, maar deze moet wel reeel zijn. Vraag rijst dan: wat is reeel? Gaan we hier uit van de technische levensduur (dus wat krijg ik over 5 jaar voor onze apparatuur?), of gaan we uit van de economische levensduur (dan zouden onze Carvers niet meer waard zijn i.p.v. nieuwe lichtgewicht amps).
De afschrijvingstermijn is de economische levensduur, en die is per definitie nooit langer dan de technische. Een drukpers kan na 5 jaar best nog prima werken (technische levensduur nog niet verstreken) maar als het ding per afdruk veel duurder is dan een nieuwe pers gaat de oude toch met de vuilnisman mee. Voor versterkers zou ik 5 jaar aanhouden, bij intensief gebruik korter. De restwaarde van een Carver zal relatief (in procenten van de aankoopprijs) hoger liggen dan een DAP. Dit moet je in redelijkheid inschatten, bijvoorbeeld aan de hand van 2e-handsprijzen die nu betaald worden.

Succes!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
16-1-2003 11:51

Dré schreef:

Op zich maakt het niet zoveel uit waar je de restwaarde op zet aangezien de verkoopprijs van het afgeschreven product geboekt moet worden als omzet. Als je dus te veel hebt afgeschreven dan wordt dit automatisch gecorrigeerd.
Dat klopt, maar de meeste inspecteurs staan niet bekend om hun geduld. In jouw voorbeeld kan een deel van de belastingheffing jaren worden uitgesteld, namelijk tot het moment van verkoop. Dus: als je te snel afschrijft (te zien aan hoge boekwinsten bij verkoop) dan zal men vaak toch eisen dat je je afschrijvingspercentage terugschroeft of je restwaarde ophoogt.

Dré schreef:

Overigens zijn er maar een beperkt aantal artikelen die in 3 jaar afgeschreven MOGEN worden (mogen is overigens niet hoeven). Computers en 2e hands auto's zijn een voorbeeld van artikelen die je binnen 3 jaar mag afschrijven (voor zover ik weet).
Dat komt omdat van veel zaken de economische levensduur veel langer is dan 3 jaar. Computers zijn na 3 jaar echter zo achterhaald dat je er weinig meer mee kan. Een 2e hands auto heeft er al een aantal jaren van zijn levensduur opzitten als je hem koopt. Daarom kan hij snel worden afgeschreven.

Vaak hangt de afschrijvingstermijn ook af van de mate van gebruik. Een drive-in showtje zal langer met een parrensetje doen dan de firma Flashlight. Het zou mij niet verbazen als Flashlight par-barren niet eens activeert, omdat ze bij zo intensief gebruik binnen een jaar versleten zijn. Ditzelfde geldt voor speakers, versterkers etc.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
16-1-2003 16:03
Ook mog een vraagje:

Aangezien wij ook bezig zijn met die hele kvk gebeuren.. is alles tot nog toe 'officieel' prive inbreng. Nou hebben wij in principe alle bonnen nog en aan de hand daarvan de waarde bepaalt (20% p/j minder over 4 jaar) dus kun je in geld uitgedrukt je prive inbreng op de balans zetten...(toch?) Maar waar het mij om gaat is onder welke noemer je iets presenteert op de balans. Namelijk: aankoop geluid, licht en algemeen, kantoorartikelen etc. kunnen we allemaal wel verzinnen, maar hoe ver ga je met specificatie van het product/apparaat? Dus: vermeldt ik lichtaankoop: 'par56 se't (bestaande uit par, controller/bekabeling etc.) of zeg ik lichtaankoop: 'par56', lichtaankoop: 'controller' en bekabeling aankoop: 'harting + multikabel' of zoiets? Hoewel je dan misschien een hoop productgroepen moet creeren op de balans is dit wel makkelijker terug te leiden naar de aankoopbon (die je toch nodig heb als bewijs.. denk ik?).

Wat handige tips/advies/ervaring??
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
16-1-2003 17:24

BENjpt schreef:

Ook mog een vraagje:

...

Hoewel je dan misschien een hoop productgroepen moet creeren op de balans is dit wel makkelijker terug te leiden naar de aankoopbon (die je toch nodig heb als bewijs.. denk ik?).
Het is belangrijk dat je bij het "omzetten" van hobby naar zakelijk alles GOED op een rijtje zet. Ga ook niet te hoog inschatten (maar doe het in alle redelijkheid). Een hoge privé inbreng (de spullen die je al hebt) lijkt misschien mooi EN je kunt een hoger bedrag afschrijven MAAR het drukt ook erg op de winst waardoor een bank zo maar een eventuele benodigde lening zou kunnen weigeren.

Ga dus uit van een REEELE (sp) waarde. In 1995 (toen ik serieus begon) heb ik voor mezelf een inventarislijst gemaakt en overal een reeele (sp) waarde aangehangen. Deze privé inbreng is echter in EEN GEHEEL op de balans terecht gekomen. Dus van privé inbreng naar inventaris met als omschrijving "bestaande inventaris <jaartal>". De details van de "inventaris inbreng" stonden vermeld in een bijlage. Alle nieuwe investeringen komen per stuk (bij mij tenminste) op de balans terecht (wederom in inventaris) MITS de waarde hoger is dan de genoemde 450 euro.

Ik heb niet zo gek veel omzetgroepen op de balans staan (is alleen maar veel werk en soms zelfs onoverzichtelijk). Bij mij is het opgedeeld in:

Omzet Algemeen
Omzet Verhuur&Drive-in
Omzet Reparatie&Installatie
Omzet Verkoop Algemeen (*)
Omzet Verkoop Geluid (*)
Omzet Verkoop Licht (*)
Omzet Verkoop Flightcase (*)

Alle (*) groepen hebben ook een inkoop tegenhanger.

Artikelen die in de inventaris terecht komen worden rechtstreeks uit de boekkaart van de betreffende factuur naar de inventaris geboekt. En bij mij is de inventaris NIET opgedeeld in diverse subgroepen. Bij een bedrijf dat zich hoofdzakelijk met verhuur bezig houdt zou dit wellicht juist WEL een optie zijn (omdat je dan beter kunt bepalen wat de marge per verhuurgroep is). Bij mij is verhuur maar 1 groep (maar 95% van mijn omzet komt uit verkoop dus die verhuur is echt een "er bij" ding).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
16-1-2003 18:27
Ik vergelijk 2 dingen:

victor schreef:

Bedragen onder de 450 euro worden niet geactiveerd (=op de balans gezet) maar in het jaar zelf als kosten genomen. Ik doe dat zelf onder de noemer "materiaalkosten".
Op het moment dat je de verzameling zakelijk gaat gebruiken zet je het op de balans voor de waarde die het op dat moment heeft. Vervolgens kan je erover afschrijven (zie onder).
Hmm...Enerzijds zeg je dat ik kleine aankopen (bijv. die CD) rechtstreeks naar de V&W moet doen, bijv. onder de noemer "materiaalkosten". Anderzijds zeg je dat ik de cd collectie mag afschrijven.

Indien ik iets rechtstreeks naar de V&W breng, kan ik het niet afschrijven. Da's duidelijk. Dus als ik jou goed begrijp zeg je dat ik alle CD's die vanaf NU koop, ten laste moet brengen van de V&W. De duizenden euro's aan CD-collectie die prive wordt INGEBRACHT, moet echter worden afgeschreven, totdat de post 0 is.

Wat ik wil, is een nieuwe CD (op papier) toevoegen aan de bestaande collectie. Dus bijv. de volgende journaalpost:

Muziekdragers € 40,-
Te vorderen BTW € 7,60
Aan kas € 47,60

Op deze manier behoud ik altijd de post muziekdragers, ofwel cd's, waarover ik dus kan blijven afschrijven. Dat is de bedoeling.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
16-1-2003 18:35
Ik denk dat je iets gemist hebt.

Artikelen onder de 450 euro voer je op als kosten en schrijf je dus IN EEN KEER af. Niet over 5 jaar maar gewoon in het jaar van aanschaf.

Bij CD's kun je denk ik zelf kiezen wat je doet. Je stopt OF alle CD's in "materiaal" (ineens afschrijven) OF je opteert om ze bij elkaar op te tellen en dan het totaal de activeren als investering. Voordeel: Investeringsaftrek. Nadeel: Je komt ze 5 jaar lang tegen op de balans EN je moet ze over 5 jaar afschrijven.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
16-1-2003 19:10

Dré schreef:

Ik denk dat je iets gemist hebt.
Ik weet wel heel zeker dat ik niets gemist heb. Daarom reageerde ik ook met mijn vraag in hoeverre het "afschijvingsverhaal" van Victor zou kloppen. In theorie zou ik het liefst cd CD's afschrijven, en dan ook nog eens in 3 jaar. Zal er eens met de belastingadviseur over spreken.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
17-1-2003 00:06
Nog iets, bedenk wel dat als je afschrijft, en je verkoopt het niet, maar je gaat het privé gebruiken dan moet je er wel inkomstenbelasting over betalen. (restwaarde)
Dus zorg er voor dat alles wat je koopt voor je disco, ook echt aantoonbaar voor je disco is.
Pas dus op met een stereo setje voor in huis wat je misschien wel bij dezelfde groothandel koopt.
Als je wel verkoopt, meestal aan een particulier,
maak er dan wel een bon van en boek het ook echt in de kas/bank.
Anders krijg je losse eindjes en gaat de inspecteur vervelende vragen stellen.

Zelf heb ik de muziekcollectie (vinyl+heel groot) buiten de balans gehouden, die is toch niet redelijkerwijs op een waarde te zetten. Zelfs een expert van de verzekering heeft mij eens gezegd: Kan € 5000,- kan ook € 50 000,- zeg maar welk bedrag je wilt. Nou, zie je de inspecteur van de belasting al "schatten" shocked 8O

Het voordeel is ook dat als ik zou stoppen, het gewoon mijn bezit is, en ik geen moeilijkheden krijg hierover. De muziek koop ik dus nog steeds privé. Ik koop niet zo gek veel meer.
Er is een tijd geweest dat er € 60,- per week door heen ging.

Mijn vrouw zegt altijd dat die disco een zware dobber is in de boekhouding, zoveel kleine postjes, en ik verdien er na 25 jaar nog steeds te weinig mee,
voor al de moeite die we er voor doen,
volgens haar laugh :D
laugh :D laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)