Forum > Geluid

Vergelijking tussen QSC USA's, Carver PM 1.5 en Yamaha P4500

(43 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
17-5-2004 23:09
voorlopig gaan er 2 kastjes full-range op. vervelend dat ik niet bulk van het geld, dan zou ik namelijk niet hoeven kiezen. wink ;) maarja, een eindtrap die lekker beukt en ook op mid/hoog inzetbaar is, is natuurlijk ook wel lekker.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
18-5-2004 16:49
de Bell versterker is al verkocht en gaat dus van het lijstje af. dan blijven er dus nog 3 versterkers over: de Yamaha P4500, een Carver PM1400, en een QSC MX 1500. iemand die eens heeft gewerkt met de QSC?

[edit]door te zoeken ben ik erachter gekomen dat de JBL MPA serie een kopie is van de QSC MX serie. en aangezien Victor, Cyberdance en nog een paar anderen deze versterker (de MPA serie) behoorlijk vonden presteren, zou de MX1500 ook een optie zijn.

net nog even wat rondgebeld, en ik heb me vergist in de prijs van de PM1400. die kost namelijk 650 euro ex BTW, wat dus neerkomt op een slordige 775 euro in BTW. das net nog wat te veel. ze waren volgens die kerel dan wel in topstaat. (waren uit 2001)

zodoende dat ik ook de PM1400 schrap. een kleine 800 voor een arme scholier is niet niks. wink ;)

ik had bij het lijstje bovenaan de post expres geen PM1201 erbij gezet, omdat ik dacht dat de 2e hands prijs tussen de PM 1201 en 1400 niet zo veel scheelde. en in zo'n geval ga je natuurlijk voor een 1400.

de meeste up to date lijst:
Carver PM1201 (maar de kans is er dat ie vandaag verkocht wordt. morgen weet ik definitief of hij er nog is)
QSC MX 1500
Yamaha P4500 (en ook deze zou zaterdag verkocht kunnen worden, MAAR daar heb ik nog een optie op, dus dat zou ook kunnen. moet ik alleen wel aan het eind van de week weten wat ik wil.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
18-5-2004 18:21

martijn schreef:

[edit]door te zoeken ben ik erachter gekomen dat de JBL MPA serie een kopie is van de QSC MX serie. en aangezien Victor, Cyberdance en nog een paar anderen deze versterker (de MPA serie) behoorlijk vonden presteren, zou de MX1500 ook een optie zijn.
Niet helemaal.

De JBL MPA-serie is technisch gelijk aan de QSC MA-serie, de JBL MPX-serie is gelijk aan de MX-serie van QSC. De MPX/MX-serie is goedkoper dan de MPA/MA-serie en iets eenvoudiger uitgevoerd (o.a. geen mogelijkheid voor inputmodules, behalve de MPX-1200 geen cliplimiter etc.)

De behuizing van de JBL MPX'en is echter anders: altijd 3HE, terwijl de zwakkere MX-en van QSC 2 HE zijn. De luchtdoorstroom is ook iets anders. En de QSC MX-serie is wat uitgebreider (ik meen 5 modellen, JBL had er 3).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
18-5-2004 22:13
ik haalde de MPA en MPX door elkaar zag ik. maargoed, André was te spreken over een Carver PM 1.5 (in mijn geval een 1201, maar die zouden behalve wat verbeteringen hetzelfde zijn) op het mid/hoog, een Yamaha geeft een mooi helder geluid, en een MX1500 is ook niet gek. iemand die me zou kunnen helpen bij de keuze?

[edit] ik word zelf ook gek van het editten, maargoed.

de MX1500 levert volgens de handleiding 2*330 Watt RMS aan 8 Ohm, en 2*500 Watt RMS aan 4 Ohm. dat vind ik eerlijk gezegd nou niet bepaald bijzonder.

over de Carver PM1200/1201 kan ik niks vinden. misschien hier iemand die de specificaties weet? of he, natuurlijk, die zullen ongeveer gelijk zijn aan de specs PM1.5. die leverde 2*650 Watt aan 4 Ohm.

de Yamaha levert van deze 3 het meeste, maar de Carver komt ook aardig in de buurt. de Yamaha levert 2*520 Watt aan 8 Ohm, en maarliefst 2*720 Watt aan 4 Ohm.

ze kosten allebei ongeveer hetzelfde. (375 voor de Carver en 425 voor de Yamaha) nou is er alleen WEL kans dat die Carver vandaag dus verkocht is. dan zou de Yamaha overblijven. als de Carver er nog is, sta ik voor een moeilijke keuze. morgen kan ik met zekerheid zeggen of de Carver er nog is. afwachten dus.

wat zijn trouwens belangrijke aandachtspunten bij het kopen van een 2e hands versterker?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
18-5-2004 23:48
Wij werken hier ook met een Carver PM1201. Dingetje werkt uitstekend, maar wordt dan ook zelden tot grote hoogtes gejaagd (dus geen clip wink ;) ).

Op 8 of 4 Ohm werkt ie uitstekend, onder deze ohmages zou ik voor een Carver PX of PT gaan. Daarbij: ik heb ooit eens gehoord dat een Carver PM1200 een enkele fan zou hebben en een PM1201 een dubbele (dat laatste klopt!). Maar goed; heb nog nooit een PM1200 in handen gehad.

Afhankelijk van de prijs een leuke amp. Op Ebay is vorige week een toppie Carver PM1201 voor 253 euro verkocht; en ik was te laat angry . Hele weekend slecht humeur!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 24-4-2024
Berichten: 13455
19-5-2004 16:20

Niek Bolscher schreef:

Wij werken hier ook met een Carver PM1201. Dingetje werkt uitstekend, maar wordt dan ook zelden tot grote hoogtes gejaagd (dus geen clip wink ;) ).

Op 8 of 4 Ohm werkt ie uitstekend, onder deze ohmages zou ik voor een Carver PX of PT gaan. Daarbij: ik heb ooit eens gehoord dat een Carver PM1200 een enkele fan zou hebben en een PM1201 een dubbele (dat laatste klopt!). Maar goed; heb nog nooit een PM1200 in handen gehad.
Is reeds vermeld. De 1.5 had een enkele fan (en was verder een beetje een rotding), vanaf de 1.5a en hoger begon het mooi te worden (dubbele fans, betere driver arrangement etc. etc.). Ik ben dus absoluut GEEN fan van de 1.5 maar wel van de 1.5a en hoger (zeker voor mid/hoog en/of monitor toepassingen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
19-5-2004 17:18
net te horen gekregen dat de Carver PM1201 er nog is. die kerel woont ook nog lekker dichtbij (25 minuten rijden). de vorige keer dat ik een paar lichteffecten ging halen, was in Kortgene (in Zeeland, 2 uur crossen: mijn ouders waren er niet zo heel enthousiast over)

kortom: van het weekend als het meezit een PM1201 ophalen. wink ;)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 24-4-2024
Berichten: 13455
19-5-2004 17:23
Wen er wel aan dat ze, in verhouding met veel andere eindtrappen, behoorlijk heet worden. Dat gezegd hebbende: Ik heb nog NOOIT een PM in de overtemp zien gaan. Ook niet met beide kanalen aan 4 Ohm, hier en daar wat clip, draaiend op een aggregaat.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
19-5-2004 19:32
voor morgen een afspraak gemaakt om 2 uur.

hij gaat voorlopig nog in het oude versterkerkistje. (18mm underlayment, dus geen sluitprofielen. daarbij komt dat bij de bouw de maten verkeerd zijn uitgevallen en hij dus niet mooi een bepaalde hoeveelheid HE's is) daar zit een ventilatiepaneel in. zou dat genoeg zijn? anders wordt het een kwestie van zorgen dat ik gewoon snel een nieuwe kist maak, en niet meer in de oude inbouwen. in de nieuwe dan boven en onder een 1HE ventilatiepaneel, en 2 230 fans erin.

[edit] morgen ga ik dus die versterker ophalen. maar hoe weet ik zeker dat hij het nog een tijdje gaat doen? wat zijn de aandachtspunten en waaraan kan je vaak al zien dat de versterker mishandeld is?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
21-5-2004 00:44
zo, vandaag de versterker opgehaald. ff getest daar, en het werkte. nog lang met die kerel staan praten over zijn nieuwe spul en de andere occasions enz.

vanmiddag kwam ik thuis, dus ik heb het spul maar in de tuin opgezet. (in de woonkamer zit je tegen randje doof worden in 10 minuten) eerst de Mission 800 erop, daarna de PM-1201. kwa geluidsdruk scheelde het niet veel, maar was wel merkbaar. de geluidskwaliteit was echter wel een flink stuk beter. lekker vol, alsof je er middenin staat.

nu heb ik ook van de verkoper gehoord dat je met een clippende Carver je speakers naar de klote helpt. hij had een keer een feest, waaop hij op een gegeven moment de Carver de clip ingooide. een kwartier later had hij 2 conussen in zijn hand, zo fijn als stof. iemand die hier vaker problemen mee heeft gehad? in ieder geval weet ik wel dat ik zo snel mogelijk er een limiter tussen gooi. (je zal maar een keer iets te enthousiast de fader opengooien...)

de fans zijn inderdaad niet bijzonder: een plastic vinnetje op een motortje. (precies zoals Dré al aangaf) over het koelvermogen maak ik me geen zorgen, WEL over de betrouwbaarheid van die dingen. het zal je maar gebeuren dat er ineens een uitvalt midden op een avond. dan sta je dus zonder muziek op een gegeven moment. is het aan te raden die dingen te vervangen? (ik zi het niet zo zitten, aangezien hij dan niet meer orgineel is. het lijkt me dat dat invloed heeft op de garantie van Carver) klopt het trouwens dat Carver een levenslange garantie geeft?

en dan tot slot: er zit naast de schakelaar voor de spanning ook een schakelaar voor de "sequencer". waarvoor is die?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)