Forum > Muziek

BUMA

(160 reacties. Pagina 13 van 17)
Moderator(s): Dré
SoundExperienceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2005
Laatste: 7-4-2015
Berichten: 334
21-2-2007 11:16
Sena even nagebelt en je hebt gelijk.
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet."
DjpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2004
Laatste: 31-8-2016
Berichten: 382
21-2-2007 16:16
Dat is fijn om te weten, zag vandaag dat ik dezelfde brief gehad heb.
Dj-tqStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 21-12-2012
Berichten: 78
26-2-2007 22:05
Een één of andere rechtbank had toch besloten dat muziek downloaden via een download programma(limewire, kazaa....) legaal was, maar dat het uploaden toch illegaal was....
Of heb ik het nou verkeerd begrepen??
ADD SUV
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
26-2-2007 22:14
Een rechtbank neemt geen besluiten, die handelt naar de wet. Maargoed, de wet zegt niks over het in ontvangst nemen (downloaden in dit geval) (al dan niet opzettelijk) van auteursrechtelijk materiaal. Juist het aanbieden van auteursrechtelijk materiaal zonder daarbij toestemming te hebben van de rechthebbende(n) is illegaal.

Het vervolgens al dan niet gebruiken van dit materiaal tijdens optreden/feesten is een heel ander hoofdstuk in de 'Oudhollandsche Muziek Almanak' wink ;)
PimWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 15-12-2010
Berichten: 207
15-4-2007 19:30
Beste mede-forummers,

Gisteren heb ik bij de mediamarkt een disco-classics top100 weten mee te krijgen voor 2 euro. De verzamelbox zat met tape vastgesnoerd en was al afgeprijsd naar 4 euro maar aangezien de cd's beschadigd waren heb ik 'm voor die 2 euro kunnen meekrijgen. Er staan echt ontzettend leuke nummers op, eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo'n bruikbare discoverzameling bij elkaar aangetroffen.
Maar nu het volgende: waar ik al bang voor was, klopte: 3 v/d 5 cd's beginnen vanaf +- track 12 te storen (klinkt rotzooi door de muziek mee, de cd hapert echter niet). Nu heb ik de cd's met mijn dvd-speler, Audiograbber en de Lame-encoder alsnog kunnen inlezen en overzetten naar de pc. De kwaliteit van de nummers is nu gewoon goed (de rotzooi is weg). Nu is mijn idee om de originele cd's in mijn muziekmap te stoppen en een extra kopie van de cd's daaronder te stoppen. Dan gebruik ik de kopie om af te spelen in de kroeg en heb ik het origineel ook bij me in het geval van een BUMA-controle.
Vanuit o.a. dit topic heb ik begrepen dat de auteurswet uit 1912 het officiëel niet toestaat om een kopie ten gehore te brengen aan publiek. Nu zou ik graag van jullie drive-inners willen weten of bovenstaande situatie door de BUMA gedoogd word?

Alvast bedankt happy :)
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
16-4-2007 07:28
De auteurswet zegt niks over dit soort specifieke situaties; volgens de nogal strikte interpretatie van de Buma zou dit inderdaad niet mogen. Je hebt het recht om voor eigen gebruik een kopie te maken, en draaien in een openbare gelegenheid is (volgens Buma) geen eigen gebruik.

In dit geval heb je weinig keus, ik zou er zelf geen enkele moeite mee hebben en er is -lijkt mij- geen rechter (als het al zo ver zou komen) die je hiervoor zal veroordelen.

Hetzelfde doe ik met dvd's met videoclips. Die beginnen allemaal eerst met een copyrightscherm dat je niet kan overslaan en met allerlei menu's die je doormoet. Daar heb ik tijdens het draaien geen tijd voor, dus brand ik de dvd's zonder die menu's op een dvd-r. Het origineel laat ik thuis.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 24-5-2024
Berichten: 9469
16-4-2007 12:41
het veel simpeler,
als een winkel jouw een produkt leverd wat niet voldoet aan de minimaal verwachtbare eisen,
dan heb je recht van retour of een gelijkwaardig vervangend produkt.

Van een cd mag je verwachten dat je hem helemaal kunt afspelen lijkt me.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MutzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2004
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 211
16-4-2007 12:45
maar de cd was afgeprijsd, en behoorlijk ook. JE kunt daardoor toch ook redelijkerwijs verwachten dat er iets mis mee is?
niet nodig
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
16-4-2007 15:54

mutz schreef:

maar de cd was afgeprijsd, en behoorlijk ook. JE kunt daardoor toch ook redelijkerwijs verwachten dat er iets mis mee is?
Dus, bij Media Markt verkopen ze een onbruikbare CD? Vreemde zaak...
Light Image
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 22-5-2024
Berichten: 384
16-4-2007 17:07

PimW schreef:

aangezien de cd's beschadigd waren heb ik 'm voor die 2 euro kunnen meekrijgen.
Als je een beschadigde cd koopt vind ik het niet vreemd dat ie sommige nummers niet goed afspeelt. Dan is die 2 euro voor 5 cd's, waar een hoop nummers het wel van doen, geen geld. Dus om nou te zeggen dat Mediamarkt je een poot heeft uitgedraaid...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)