Forum > Muziek

Krassen op Vinyl

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
RynZStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2004
Laatste: 24-2-2004
Berichten: 2
22-2-2004 15:54
Ik wil net de b kant van een nwe plaat afspelen, maar t geluid schokte wat en het klonk wat raar, dus ik kijk op die plaat, zie ik allemaal krassen!

Ik had die kant pas 1x eerder afgespeeld en toen had ik er, voor zover ik weet geen last van, maar had em toen maar ff kort afgespeeld.

Mijn vraag: komt het vaker voor dat als je een plaat koopt dat er krassen op zitten?
Heb ik dit zelf mogelijk veroorzaakt?
Hoe heb ik dit veroorzaakt (alle mogelijkheden)?
RynZStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2004
Laatste: 24-2-2004
Berichten: 2
22-2-2004 16:00
Nu ik nog een keer luister valt t eigenlijk best mee,
maargoed. Mischien toch een handig topic :)
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
29-2-2004 10:19
Nouw heb ik eiglijk ook wel een vraag:

Hoe veel keer kun je een vinyl helemaal aflaten spelen tot hij ong. gaat tikken/krassen??
*Quukske*
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
29-2-2004 13:03

Patrick van Vugt schreef:

Hoe veel keer kun je een vinyl helemaal aflaten spelen tot hij ong. gaat tikken/krassen??
Daar kun je maar één zinnig antwoord op geven: tot hij versleten is laugh :D
Owkey, daarmee ben je niet veel hé? Waarom geen exact cijfer? Omdat het van teveel factoren afhangt:
- Welke naald gebruik je?
- Hoe versleten is je naald?
- Hoeveel gewicht steek je op je naald?
- Hoe goed staat alles afgeregeld op je draaitafel (hoogte bv)
- Hoe heftig cue je (veel vinyls hebben een ruisende eerste beat bv)
- Hoe goed is de vinyls geperst?
- Hoe zwaar is de vinyl uitgevoerd?

Dus, sorry, een rechtstreeks antwoord is écht niet mogelijk... maar troost je: zelfs met een vinyl die klinkt als een haardvuur zal niemand je vanachter de discobar gooien (uitgezonderd een wannabe-DJ die denkt dat hij weet waarmee hij bezig is). En klinkt hij écht te slecht, dan neem je gewoon een flesje (niet-bruisend) water en met behulp van een rietje verspreid je wat water over je vinyl. Zorg er wel voor dat Dré dat niet ziet of je krijgt een ganse uitleg over het verslaafd maken van vinyl aan natte kuisproducten wink ;). Hij heeft gelijk, maar het werkt wel laugh :D
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
29-2-2004 14:10

DSalembier schreef:

Patrick van Vugt schreef:

Hoe veel keer kun je een vinyl helemaal aflaten spelen tot hij ong. gaat tikken/krassen??
Daar kun je maar één zinnig antwoord op geven: tot hij versleten is laugh :D
Owkey, daarmee ben je niet veel hé? Waarom geen exact cijfer? Omdat het van teveel factoren afhangt:
- Welke naald gebruik je?
- Hoe versleten is je naald?
- Hoeveel gewicht steek je op je naald?
- Hoe goed staat alles afgeregeld op je draaitafel (hoogte bv)
- Hoe heftig cue je (veel vinyls hebben een ruisende eerste beat bv)
- Hoe goed is de vinyls geperst?
- Hoe zwaar is de vinyl uitgevoerd?

Dus, sorry, een rechtstreeks antwoord is écht niet mogelijk... maar troost je: zelfs met een vinyl die klinkt als een haardvuur zal niemand je vanachter de discobar gooien (uitgezonderd een wannabe-DJ die denkt dat hij weet waarmee hij bezig is). En klinkt hij écht te slecht, dan neem je gewoon een flesje (niet-bruisend) water en met behulp van een rietje verspreid je wat water over je vinyl. Zorg er wel voor dat Dré dat niet ziet of je krijgt een ganse uitleg over het verslaafd maken van vinyl aan natte kuisproducten wink ;). Hij heeft gelijk, maar het werkt wel laugh :D
pfff...das een lang verhaal laugh :D
maar als je een Ortofon Concorde DJ S gebruikt en de plaat alleen rondjes laat draaien wink ;) razz :p laugh :D? owjah..en de naald druk op 3 denk ik?
*Quukske*
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
29-2-2004 15:57

Patrick van Vugt schreef:

pfff...das een lang verhaal laugh :D
maar als je een Ortofon Concorde DJ S gebruikt en de plaat alleen rondjes laat draaien wink ;) razz :p laugh :D? owjah..en de naald druk op 3 denk ik?
Mja, da's altijd een ramp bij mij: korte verhaaltjes typen lukt me nooit al heb ik wel elke keer goeie bedoelingen om het kort te houden sad :(

Sorry Patrick, maar ik kan je nog altijd niet zeggen hoe lang ze mee zullen gaan hoor... het hangt nog steeds af van de pressingskwaliteit en de kwaliteit (herkenbaar aan de dikte en het gewicht) van de ongeperste vinyl. Ik kan je geruststellen: zelfs de platen die ik maaaaaanden en maanden na elkaar 2-3 keer per week op locatie (en dan soms zelfs nog een aantal keer thuis) draaide, zijn nog perfect bruikbaar! De eerste beat bevat ruis, maar dat is het dan ook en dat horen de mensen nu niet, zelfs bij een dropmix valt het totaal niet op! Als er dan al wat ruis zit in de zeer sterke breaks, is die nog steeds aanhoorbaar hoor.

Ik ga nog meer zeggen: gisteren was er retro bij ons (Phi-Phi, Laurent Warin en Michael Forzza)... daar zaten platen tussen waarmee in de beginjaren '90 gespeeld is tot ze je strot uitkwamen en die zelfs nu nog regelmatig de revue passeren en nog steeds klinken die aanhoorbaar. Een aantal vinyls zijn hun hoge tonen wat kwijtgespeeld maar dat blijkt nog redelijk bij te sturen, zelfs met je driekanaalsequalizer van je mengpaneel. Enkel de baggerpressings (en echt zware uitzonderingen) zijn voorzien van haardvuurgeknetter die redelijk vlotjes geblust kon worden met de Vittel-truuk.

Als je puur uit interesse wilt weten hoe lang een plaat gemiddeld meegaat, ga ik je het antwoord schuldig blijven.
Als je een praktisch getal wilt: 4-ever (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
29-2-2004 17:35

DSalembier schreef:

Patrick van Vugt schreef:

pfff...das een lang verhaal laugh :D
maar als je een Ortofon Concorde DJ S gebruikt en de plaat alleen rondjes laat draaien wink ;) razz :p laugh :D? owjah..en de naald druk op 3 denk ik?
Mja, da's altijd een ramp bij mij: korte verhaaltjes typen lukt me nooit al heb ik wel elke keer goeie bedoelingen om het kort te houden sad :(

Sorry Patrick, maar ik kan je nog altijd niet zeggen hoe lang ze mee zullen gaan hoor... het hangt nog steeds af van de pressingskwaliteit en de kwaliteit (herkenbaar aan de dikte en het gewicht) van de ongeperste vinyl. Ik kan je geruststellen: zelfs de platen die ik maaaaaanden en maanden na elkaar 2-3 keer per week op locatie (en dan soms zelfs nog een aantal keer thuis) draaide, zijn nog perfect bruikbaar! De eerste beat bevat ruis, maar dat is het dan ook en dat horen de mensen nu niet, zelfs bij een dropmix valt het totaal niet op! Als er dan al wat ruis zit in de zeer sterke breaks, is die nog steeds aanhoorbaar hoor.

Ik ga nog meer zeggen: gisteren was er retro bij ons (Phi-Phi, Laurent Warin en Michael Forzza)... daar zaten platen tussen waarmee in de beginjaren '90 gespeeld is tot ze je strot uitkwamen en die zelfs nu nog regelmatig de revue passeren en nog steeds klinken die aanhoorbaar. Een aantal vinyls zijn hun hoge tonen wat kwijtgespeeld maar dat blijkt nog redelijk bij te sturen, zelfs met je driekanaalsequalizer van je mengpaneel. Enkel de baggerpressings (en echt zware uitzonderingen) zijn voorzien van haardvuurgeknetter die redelijk vlotjes geblust kon worden met de Vittel-truuk.

Als je puur uit interesse wilt weten hoe lang een plaat gemiddeld meegaat, ga ik je het antwoord schuldig blijven.
Als je een praktisch getal wilt: 4-ever (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten)
Weer een lang verhaal wink ;) razz :p maar stel: je heb een goed geperste plaat gaat die dan ook ong. 100 x mee of moet ik hoger/lager denken?
Ik blijf zeuren laugh :D
*Quukske*
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
29-2-2004 18:21
Nou de conclusie die ik uit het verhaal van DSalembier kan trekken is dat een goede plaat meer dan 1000 keer gespeeld kan worden.
Lost in Music
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
29-2-2004 19:40
Hé hé...nouw eindelijk een andwoord in getallen wink ;)
Bedankt alletwee
razz :p
*Quukske*
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
29-2-2004 19:47

Sgrovert schreef:

Nou de conclusie die ik uit het verhaal van DSalembier kan trekken is dat een goede plaat meer dan 1000 keer gespeeld kan worden.
En nu even mezelf quoten:

DSalembier schreef:

Als je puur uit interesse wilt weten hoe lang een plaat gemiddeld meegaat, ga ik je het antwoord schuldig blijven.
Als je een praktisch getal wilt: 4-ever (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten)
nogmaals:

DSalembier schreef:

Als je een praktisch getal wilt: 4-ever
voor alle duidelijkheid:

DSalembier schreef:

praktisch
Niet meer normaal hoe erg je hier op je woorden moet letten in alles wat je typt sad :(
Jammergenoeg voor jou weet ik dat en had ik dat in DIT geval ook gedaan razz :p
Als jij je vinyl 1000 keer draait, moet je een enorm saaie leventje hebben hoor!! laugh :D

Patrick,
100 keer moet nog lukken denk ik hoor... maar laat ons wachten op Dré, het zou me verwonderen dat hij dit nog niet getest heeft laugh :D
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)