Forum > Muziek

tips bij het mixen van minimale techno

(39 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
6-2-2004 15:17

sylvia schreef:

Je kan het tempo van een plaat toch veranderen terwijl deze draait. Alleen opletten dat je dat niet zo snel en met zoveel % doet dat het je publiek opvalt.
ja, kan dat? dat vroeg ik me dus af, was misschien niet duidelijk. Dan moet je dat wel heel geleidelijk doen, zodat het publiek het niet in de gaten heeft. (en het eigenlijk ook niet merkt, dus wat is dan het nut; voor het publiek zal het geen verschil maken)
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
6-2-2004 15:17
Lees dit topic maar even door, alle facetten komen wel zo ongeveer aan bod:
www.new-line.nl/forum/read/?m=57488#57488

Jij vroeg zelf om specifiek mixen van minimale techno, maar ik denk dat je aan dit topic meer hebt, wanneer je de basics van beatmixen nog onder de knie moet krijgen.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
6-2-2004 15:18

braz schreef:

sylvia schreef:

Je kan het tempo van een plaat toch veranderen terwijl deze draait. Alleen opletten dat je dat niet zo snel en met zoveel % doet dat het je publiek opvalt.
ja, kan dat? dat vroeg ik me dus af, was misschien niet duidelijk. Dan moet je dat wel heel geleidelijk doen, zodat het publiek het niet in de gaten heeft. (en het eigenlijk ook niet merkt, dus wat is dan het nut; voor het publiek zal het geen verschil maken)
Het nut is dat je niet de hele set afhankelijk bent van het aantal BPM van de eerste plaat die je opzet, nogal wiedes toch?
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
6-2-2004 15:18

sylvia schreef:

Lees dit topic maar even door, alle facetten komen wel zo ongeveer aan bod:
www.new-line.nl/forum/read/?m=57488#57488

Jij vroeg zelf om specifiek mixen van minimale techno, maar ik denk dat je aan dit topic meer hebt, wanneer je de basics van beatmixen nog onder de knie moet krijgen.
zie een paar posts terug. heb het beatmatchen (+ gelijkzetten van de beats, letterlijk vertaalt) wel onder de knie. maar dat wil niet zeggen dat ik weet hoe ik een versnelling maak en wat daar het nut van is als het publiek het toch niet merkt. Wel een leuke discussie zo!
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
6-2-2004 15:21
Maar je vroeg zelf om meer naar aanleing van deze opmerking van mij:

braz schreef:

sylvia schreef:

Een goeie start-stop mix klink vaak beter dat dat gepruts van ventjes die met een BPM-teller twee nummers soortement van gelijk over elkaar heen laten lopen.
Nu weet ik hoe het niet moet. Kun je me uitleggen hoe het wel moet?
Die overigens niet persoonlijk was, want ik heb je nog nooit horen mixen. Maar idd, mixen is meer dan beats gelijk laten lopen. Dus als je dat beheerst, mooi, goed begin, dan kan nu het echte werk beginnen, en dat staat eveneens in het beatmix-topic beschreven.
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
6-2-2004 15:23
dan ga ik die nu goed lezen. Hoop dat er dus ook iets in staat over start/stop mixen en andere manieren van mixen, want dat beatmatchen snap ik sinds een paar maanden.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
6-2-2004 15:47
Nou Sylvia,
heb dat topic gelezen en wat ik al vermoedde (heb namelijk al heel veel topics gelezen om opmerkingen in de trant van 'kijk hier maar eens' te voorkomen) er wordt alleen maar gepraat over puur het beatmixen en niets anders, ja een hele leuke discussie over ene visje die ergens voor het eerst moet draaien etc... (succes trouens visje, is het gelukt?!)
Mijn vraag was, naar aanleiding van jou start/stop mixen-opmerking, hoe dat dan werkt. Ben het namelijk met veel mensen eens dat alleen beatmixen vrij snel saai wordt. En dan houdt ik er rekening mee met de plaatkeuze en de opbouw. Zpou wel wat meer radicale dingen willen uithalen tijdens het mixen en dat start/stop mixen leek me wel wat.
ps. vvoordat je een link plakt, graag ook zeker weten dat de ander er wat aan heeft. Krijg altijd de opmewrking (en met mij vele andere nieuwkomers) lees dit maar eens; dan doen ik dat en dan heb ik dus nog geen antwoord. Dus ook voor degene die de link plakt: lees eerst een seven voordat je gaat plakken (no offence)
groeten braz
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
6-2-2004 15:49
sorry voor de typ-fouten --> toetsenbordblijft hangennnnnnnnn laugh :D
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
6-2-2004 16:28

braz schreef:

ps. vvoordat je een link plakt, graag ook zeker weten dat de ander er wat aan heeft. Krijg altijd de opmewrking (en met mij vele andere nieuwkomers) lees dit maar eens; dan doen ik dat en dan heb ik dus nog geen antwoord. Dus ook voor degene die de link plakt: lees eerst een seven voordat je gaat plakken (no offence)
Alle links die ik plaats hebben zin, ik heb de topics in 99% van de gevallen zelfs he-le-maal doorgelezen voordat ik de link post. Dat anderen het soms vervelend vinden om een stukje tekst te lezen i.p.v. meteen een antwoord in hapklare brokken te krijgen, tsja...ik kan ook UTFS gaan roepen en het daarbij laten.

Ergo, niet om je te tergen, maar ook over start-stopmixen is al veel gezegd in het forum, de zoekmachine doet wonderen.

In het kort: waar met beatmixen een accent ligt op pitch, ligt met startstopmixen het accent op Cue. Startstopmixen is vooral een kwestie van een perfect strak cuepoint (precies OP een beginbeat) zetten op het nummer dat je er na het de lopende nummer in gaat gooien. Als het even kan ook nog even met de pitch de beats gelijk laten lopen, maar 100% hoeft niet, want je speelt de nummers toch niet over elkaar heen af, maar juist direct NA elkaar.

Het moment waarop je het volgende nummer erin gooit, kies je zelf: aan het einde van het lopende nummer, of ergens middenin op een geschikt (en niet irritant) moment. Plaat loopt: 1,2,3,4,1,2,3,4,1,2,3,4,1,2,3,4 en PRECIES op de volgende 1 zet je het tweede nummer aan (schuif stond al open natuurlijk) én trek je de fader van het lopende nummer in 1x naar beneden.

Grofweg zoiets.

braz schreef:

sorry voor de typ-fouten --> toetsenbordblijft hangennnnnnnnn laugh :D
Typefouten kun je editten...
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
6-2-2004 16:35
maw wat voor soort mixen men het ook noemt,het principe blijft hetzelfde=tellen en nog s tellen.
oefening en ervaring zorgt voor finesses.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)