Forum > Zelfbouw Speakers

wijze raad

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MidasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-12-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 5
1-12-2002 00:19
Ik ben een rookie in de speaker zelfbouw wereld. onder het motto 'vraag het altijd aan mensen die meer weten dan jij,' wilde ik over het volgende advies:

Ik zou graag voor een huiskamer set, een subwoofer willen bouwen.
ik beschik al wel over een mooie actieve sub maar ik wil een echte 'subsensatie' in mijn kamer. kopen geeft geen kick en ik wil het zelf proberen.
Wat zouden jullie voor speaker(s) nemen als je op zoek bent naar echt maximaal geweld?
(beyma 18''?)
(ook voor home cinema moet ie geschikt zijn)

bvd. midas
De kortste weg tussen 2 punten is een rechte lijn
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
1-12-2002 10:24
Ik denk dat je met een 18" voor een huiskamer wel erg overdrijft. Ik heb op me kamer een subwoofer (zat bij me stereo) van 12" (geloof ik) en daar komt me toch een partijtje herrie uit. Verder advies laat ik over aan de profs.

Greetz, Peter
Volgende keer Peter!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
1-12-2002 15:07
Ik zou eens een bezoekje brengen aan Speaker&Co en/of Speakerland. Wellicht dat ze daar ontwerpen (kits) voor huiskamer subs hebben.

Een PA sub is met een HELE andere filosofie ontworpen (laten we dat tenminste hopen!). Hij moet compact zijn, te tillen zijn EN goed tegen een stootje kunnen. Daarnaast moet een PA sub HARD gaan (terwijl een "Home" sub juist erg laag moet gaan).

Een huiskamersub hoeft vaak niet echt compact te zijn (leuke bijzettafel o.i.d.), gewicht is amper van belang (zolang hij maar niet door de vloer zakt) en tegen een stootje (zeg vanaf 30 cm hoogte op de vloer laten stuiteren) hoeft hij al helemaal niet te kunnen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MidasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-12-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 5
2-12-2002 01:52
Hmmm dat beyma moet ik vergeten dus. (= voor PA?)
Andere suggesties?

Ben timmerman, dus dat kissie komt wel goed. wat erin gaat daar heb ik raad voor nodig.
(als het maar geweldadig veel power heeft happy :)
De kortste weg tussen 2 punten is een rechte lijn
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
2-12-2002 13:01

midas schreef:

Hmmm dat beyma moet ik vergeten dus. (= voor PA?)
Andere suggesties?

Ben timmerman, dus dat kissie komt wel goed. wat erin gaat daar heb ik raad voor nodig.
(als het maar geweldadig veel power heeft happy :)
Helemaal niet vergeten dat ding!!

Wil je ECHT GEWELD Dan zit je met PA drivers goed. Misschien is het wel wat overdreven, maar somige mensen vinden dat juist leuk. Zo heb ik 3 subjes (2 maal 10", en 15") op een kamer van +/- 10-12 m^2. Dus 18" voor een huis kamer is voor mij een hele normale sub.

Maargoed. Het volgende had ik voor me zelf bedacht voor het geval ik geld te veel zou hebben.
RCF L18P300 (kan zijn dat ik em hier met het serie nummer vergis, maar jullie zullen vast wel weten welke ik bedoel) in een voldende grote kast om echt laag te gaan. Kasten wanden zo maken dat je volledig dood zijn. Twee wandig 22mm MDF met daar tussen een ruimte van 20-30 mm vullen met zand. Ik neem aan dat dat wel stevig genoeg is. Eventueel nog een kruis in de kast aan brengen.
Ik heb nog niet gekeken wat voor volume deze speaker nodig heeft. Ik ben er ook nog niet uit of de kast het best gelsoten of gepoort moet zijn. Ik denk echter dat gesloten beter zou zijn.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
2-12-2002 13:59

midas schreef:

Hmmm dat beyma moet ik vergeten dus. (= voor PA?)
De 18G50 van Beyma is inderdaad hoofdzakelijk ontworpen voor SPL_Max (en da's GOED gelukt ;-). De 18G-550 is ontworpen voor een vrij laag f3 punt (ergens rond de 35Hz). Dat zou dus nog een optie voor je kunnen zijn.

Alleen hangt er WEL een prijskaartje aan zo'n beul van een speaker (€ 337,- om precies te zijn). Ook zou het zonde zijn om zo'n speaker met een "mietig" 100-200W versterkertje aan te sturen. Geef hem een kW of zo en hij zal je huiskamer doen schudden (letterlijk ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MidasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-12-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 5
2-12-2002 17:26
He, ik heb die speaker ff opgezocht op de site, en het klinkt behoorlijk goed.

Daar moet ik mijn huisfundamenten wel mee kunne tijsteren denk ik. Ik ga maar aan het
timmeren denk ik.

volgens mijn berekeningen kan ik die kast,
als ik hem iets groter maak dan nodig, meteen mooi gebruiken als bank joh. wink ;)
De kortste weg tussen 2 punten is een rechte lijn
MidasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-12-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 5
2-12-2002 17:29
ower Capacity 750 W
Sensitivity 98 dB 1w @ 1m
Frequency range 25-1500 Hz
De kortste weg tussen 2 punten is een rechte lijn
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
3-12-2002 21:50
een andere tip is misschie eens te kijken naar car audio luidsprekers. deze hebben meestal een lekkere lange slag, en gaan daarom lekker laag. nadeel hier weer is het rendement. (en het vaak lelijke uiterlijk van die kleuren stopkappen, enz.
deze tip komt van mezelf, omdat ik ervaring heb met car woofers. deze zijn door mij een aantal jaar geleden gekocht. twee van de kringloop, en twee echt voor in de auto. die laatste werkte niet, omdat er geen auto meer is waar ze in liggen. dus staan en nu twee subs in mn kamer. de versterker is een Technics SU8077. een oudere, maar wel een bakbeest. samen dus 4* 12". en michiel weet dan wel hoe het voelt. laugh :D happy :)
Martijn de JongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-12-2001
Laatste: 2-11-2005
Berichten: 23
4-12-2002 09:12
Hoi,

Zelf zou ik voor een huiskamer subwoofer gaan voor een kleine kwalitatief hoogwaardige luidspreker (8..12") met een bizarre Xmax (20..40mm), actief aangestuurd met een ingebouwde equalizer die extra boost geeft op sublaag, zodat de sub recht loopt tot 20Hz. Deze betrekkelijk kleine kast weet in verhouding veel meer bas te leveren dan een grote 300liter basreflexkast bijvoorbeeld met een 18" luidspreker erin. Maakt denk ik meer indruk bij vrienden...

Groeten Martijn

Terug naar forum Reageer (zonder quote)