Forum > Algemeen Forum

html-tips voor het maken van je site

(853 reacties. Pagina 67 van 86)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
26-7-2006 18:51
Bij tweakers lopen meer dan genoeg serieuze gebruikers, ook ontwikkelaars en mensen die dagelijks met zulke dingen te maken hebben. Het webdesign fora e.a gedeelte ligt daar op een redelijk niveau dusssssss.

Gelukkig spreek ik via mijn freelance bijbaantje ook genoeg webdesigners/devvers en ik ben echt niet de enige die er zo over denkt. Typo 3 is leuk als je een ontiegelijk grote website te beheren hebt met ontzettend veel bezoekers en het van een groot belang is dat alles perfect in elkaar steekt. Ik vind Typo3 echter way to much overkill voor een gemiddelde website.

Ik vind Typo3 an sich ook helemaal niet slecht, het is 1 van de beste CMS systemen maar de logica in het backend gebeuren ontgaat mij vaak volledig. Qua source absoluut 1 van de mooiste open source projecten die er is, qua backend vond ik de oude versie een ramp en dat weerheild mij ervan om het persoonlijk te gaan gebruiken. Ik heb echter wel de mazzel gehad mee te mogen werken aan wat grote projecten icm Typo3 dus ik weet redelijk hoe het werkt.

Ik ben nu de nieuwe versie aan het downloaden en als het vanavond een beetje afgekoeld is boven ga ik een test setup maken. Ik heb al een mapje typo3 op de server staan ;-)

Overigens leer je Joomla met alle gemak van de wereld binnen 3 dagen, althans alle mensen voor wie ik sites heb gebouwd waren na 1 middagje uitleggen in staat zelf items aan te maken, menu's aan te maken etc etc etc.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
31-7-2006 17:13
Hier spreekt een professioneel webdevelopper sneaky :V, alle site voor mezelf of voor klanten (die gewoon standaard sites zijn, denk aan: content, gastenboek, contact form, webshop, forum enz.) staan in een zelfgeschreven CMS die alles zeer snel voorschoteld aan de bezoekers. Het voordeel: alles staat in zeer snelle CSS in combinatie met XHTML 1.0 (goede combinatie) met een zeer simpele backend (geschreven in PHP).
Bier, Billen, Borsten en Beats!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
31-7-2006 23:34

alleznet schreef:

Hier spreekt een professioneel webdevelopper sneaky :V, alle site voor mezelf of voor klanten (die gewoon standaard sites zijn, denk aan: content, gastenboek, contact form, webshop, forum enz.) staan in een zelfgeschreven CMS die alles zeer snel voorschoteld aan de bezoekers. Het voordeel: alles staat in zeer snelle CSS in combinatie met XHTML 1.0 (goede combinatie) met een zeer simpele backend (geschreven in PHP).
Waarom een wiel 2 keer uitvinden als er al ik weet niet hoeveel gratis/open source varianten zijn die het net zo goed kunnen?

Ik snap dat namelijk nooit zo, het kost je tijd, tijd is geld en uiteindelijk is open source software vaak toch nog beter omdat het door een zeer brede groep mensen word gemaakt EN gecontroleerd (dat laatste gebeurd alleen bij de grotere CMS'en heb ik wel eens het idee).

Overigens heb ik ook alles in CSS + xhtml + php en dat is ook allemaal retesnel, daar hoef je dus nog niet eens zelf voor te gaan scripten. Met het kleine beetje optimalisatie wat ik aan Joomla heb gedaan duik ik qua parse tijden e.d vaak ruim onder de betaalde CMS'en door en qua dataverkeer valt het naar mijn insziens ook allemaal reuze mee wat ik weg slurp. (een gigabyte of 16 p/m met een uniek bezoekers aantal wat op 1000 p/d (tegenwoordig weer iets meer) ligt.)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
1-8-2006 09:04

Reind schreef:

alleznet schreef:

Hier spreekt een professioneel webdevelopper sneaky :V, alle site voor mezelf of voor klanten (die gewoon standaard sites zijn, denk aan: content, gastenboek, contact form, webshop, forum enz.) staan in een zelfgeschreven CMS die alles zeer snel voorschoteld aan de bezoekers. Het voordeel: alles staat in zeer snelle CSS in combinatie met XHTML 1.0 (goede combinatie) met een zeer simpele backend (geschreven in PHP).
Waarom een wiel 2 keer uitvinden als er al ik weet niet hoeveel gratis/open source varianten zijn die het net zo goed kunnen?
Omdat je vaak niet een volledige gereedschapkist nodig hebt om even dat moertje aan te draaien. In zulke gevallen volstaat een zelfbouw combinatietang ook prima (en scheelt een hoop sleepwerk).
Ik snap dat namelijk nooit zo, het kost je tijd, tijd is geld en uiteindelijk is open source software vaak toch nog beter omdat het door een zeer brede groep mensen word gemaakt EN gecontroleerd (dat laatste gebeurd alleen bij de grotere CMS'en heb ik wel eens het idee).
In house source heeft zo ook z'n voordelen ;-)

- Je code ligt niet op straat (dus hackers hebben geen mogelijkheid om met een vlooienkam de code door te pluizen).
- Niets is onmogelijk, enige beperking is tijd (en je eigen kennis).
Overigens heb ik ook alles in CSS + xhtml + php en dat is ook allemaal retesnel, daar hoef je dus nog niet eens zelf voor te gaan scripten. Met het kleine beetje optimalisatie wat ik aan Joomla heb gedaan duik ik qua parse tijden e.d vaak ruim onder de betaalde CMS'en door en qua dataverkeer valt het naar mijn insziens ook allemaal reuze mee wat ik weg slurp. (een gigabyte of 16 p/m met een uniek bezoekers aantal wat op 1000 p/d (tegenwoordig weer iets meer) ligt.)
Gisteren: 9821 unieke sessies, 1,31GB dataverkeer 72060 pageviews (alleen html pagina's geteld uiteraard). Als ik een voorgebakken pakket zou gebruiken zou het getalletje dataverkeer eerder richting de 5GB per dag gaan (en dan wordt het ECHT "auw"; zeker gezien het dure soort dataverkeer dat ik af moet tikken).

Maar als ik NU met een site zou moeten beginnen (en dus nog alle kennis en ervaring op zou moeten doen) was er geen haar op m'n hoofd die er nog over zou denken de pagina's zelf te coden!!! wink ;)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
1-8-2006 10:27

Dré schreef:

- Je code ligt niet op straat (dus hackers hebben geen mogelijkheid om met een vlooienkam de code door te pluizen).
Persoonlijk vind ik dat een beetje een zo / zo reden. Ja je hebt gelijk maar het is ook deels een beetje een illusie. Want hoeveel safer zou het gemiddelde eigen geschreven CMS staan ten opzichte van een open source cms? Ik denk dat het eigen geschreven CMS er dan in veel gevallen belabberder vanaf komt dus wat is dan veiligheid?

Dré schreef:

Gisteren: 9821 unieke sessies, 1,31GB dataverkeer 72060 pageviews (alleen html pagina's geteld uiteraard). Als ik een voorgebakken pakket zou gebruiken zou het getalletje dataverkeer eerder richting de 5GB per dag gaan (en dan wordt het ECHT "auw"; zeker gezien het dure soort dataverkeer dat ik af moet tikken).
Gisteren jaagde ik er 616MB doorheen met 1091 unieke bezoekers. Zo slecht presteerd een open source cms dus nog niet eens in het achterhoofd houdende dat het aantal getelde MB's inclusief media files en images zijn.

Gemiddeld zit ik op 545MB p/d met een gemiddeld bezoekers aantal van 1031 unieke bezoekers p/d inclusief de media files. Gisteren hebben er dus weer wat mensen naar o.a het cdx filmpje e.d zitten kijken.

Overigens komen mijn maand totalen wel steeds hoger te liggen. Van 8 gigabyte per maand naar 16 gigabyte p/m maar dat is een vrij logisch gevolg van een website die flink gegroeid is in de bezoekers aantallen ;-)

Dré schreef:

Maar als ik NU met een site zou moeten beginnen (en dus nog alle kennis en ervaring op zou moeten doen) was er geen haar op m'n hoofd die er nog over zou denken de pagina's zelf te coden!!! wink ;)
Ik zou er zelfs helemaal niet meer aan beginnen. De tijd die het mij ondertussen heeft gekost om eigen componenten / modules te schrijven e.d voor Joomla had me rijk gemaakt als ik er 10€ p/u voor had gekregen. En dan reken ik niet eens extra voor de slapeloze nachten e.d die je er wel rijker van word ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
2-8-2006 13:39
@ Reind: Grotendeels is wat Dré zegt de reden. Daarbij komt nog eens dat het uniek moet zijn en high-end performance moet hebben. Verder is het zeker rendabel als je maar een goed aantal klanten op je CMS weet te krijgen. Zeg dat je voor een webshop maken 25 uur bezig bent à 30 euro per uur. Dat is dus 750 euro eenmalig om voor ál je klanten een webshop te maken (zit je op een paar euro per klant). Eventueel kun je nog een kleine extra toeslag per jaar rekenen voor het gebruik van een webshop.

Even wat cijfertjes (dus het is zeker niet slechter gecode dan een standaard opensource CMS):
874187 (paginas) 1268501 (hits) 2.43 GB (eth01 traffic)
Bier, Billen, Borsten en Beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
2-8-2006 13:52

alleznet schreef:

@ Reind: Grotendeels is wat Dré zegt de reden. Daarbij komt nog eens dat het uniek moet zijn en high-end performance moet hebben. Verder is het zeker rendabel als je maar een goed aantal klanten op je CMS weet te krijgen. Zeg dat je voor een webshop maken 25 uur bezig bent à 30 euro per uur.
Hoeveel???

Ik heb er diverse pagina's tussen zitten waarvan het bedenken (en tweaken, tunen, index tunen, noem maar op) al fiks meer kostte dan die 25 uur (let wel: PAGINA).

Never nooit niet dat je binnen 25 uur een cartpackage kunt bedenken dat ook maar in de buurt komt van de voorgebakken pakketten zoals OsCommerce.

Maar wellicht bedoel je dat de ca. 10.000 euro aan tijdsinvestering verdeeld wordt over ca. 10-20 gebruikers (die dan dus elk zo'n 500-1000 euro op moeten hoesten). Lijkt me een stuk realistischer (hoewel bij mij de urenteller ver in de 2000+ uren staat).

Enne... Waar vind je een goede DBA die voor 30 euro per uur een vinger op een toetsenbord gaat leggen??? laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
2-8-2006 13:56
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 2-8-2006 15:12

Reind schreef:

Dré schreef:

- Je code ligt niet op straat (dus hackers hebben geen mogelijkheid om met een vlooienkam de code door te pluizen).
Persoonlijk vind ik dat een beetje een zo / zo reden. Ja je hebt gelijk maar het is ook deels een beetje een illusie.
Die mag je uitleggen (is wellicht een stokpaardje van open source aanhangers???). Waarom zou ik m'n kluis thuis goed moeten beveiligen als niemand weet dat ik een kluis heb (en ook niemand een mogelijkheid heeft daar ooit achter te komen)?

Exploits worden gevonden door uitpluizen van code. Bij mij valt er niets uit te pluizen (code is niet toegangkelijk en niet beschikbaar in welke vorm dan ook).

Daarnaast zijn veel hackers eigenlijk van het type "moet jij zien wat ik kan nadat ik er net over gelezen heb op een hackerssite". Die hackers moeten het dus van werk van anderen hebben (en die anderen richten zich het liefst op een doel met een grote aanhang (en da's nooit aan de orde bij zelf geschreven software)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
2-8-2006 14:26
Waar vind je een goede DBA die voor 30 euro per uur een vinger op een toetsenbord gaat leggen???
Is een vrij realistisch beeld voor een eigen tijd investering die je ook gebruikt op eigen sites om het rendabel te maken. Natuurlijk krijg je in 25 uur niet zo'n OsCommerce systeem gemaakt, maar dat was inderdaad een fictief getal.

Verder ben ik hier de programmeur van alles, dus die hoef je niet te vinden happy :). Weet niet hoe het met ASP zit, maar in PHP kun je wel hoge bedragen verdienen aan programmeren maar huis-tuin-keuken werk gaat vaak niet hoger dan een euro of 30 à 60 per uur.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
2-8-2006 22:01

Dré schreef:

Waarom zou ik m'n kluis thuis goed moeten beveiligen als niemand weet dat ik een kluis heb (en ook niemand een mogelijkheid heeft daar ooit achter te komen)?
True, maar hoe vaak kom je niet slordig geschreven code tegen waarvan je bij voorbaat al weet dat het zo lek is als een mandje en het een kwestie is van gat zoeken om er in te komen. (niet dat ik het kan maar ik ben ze wel eens tegen het lijf gelopen op zoek naar een goed cms.... van de zogenaamde wereld devvers die eens in de zoveel tijd de zaak plat hebben liggen).

Overigens hoef je bij een goed open source project niet bang te zijn voor security leaks. In Joomla zijn er afgelopen jaar een paar gevonden en die waren binnen een paar uur alweer gepatched. Als je dus netjes iedere dag backupped (doe ik tegenwoordig netjes doormiddel van een cronjob) kan je vrij weinig gebeuren.

Tis mij in ieder geval 1 keer gebeurd en dat was mijn eigen domme schuld, daarna genoeg hack pogingen voor de kiezen gekregen maar verder nooit geen last meer van gehad.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)