Forum > Licht

Hoe werkt een dimmer en welke soorten zijn er??

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
20-4-2006 22:17
Niet echt helemaal binnen de doelgroep van dit forum?
Potverdorie
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 26-4-2024
Berichten: 9469
21-4-2006 10:44
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 21-4-2006 12:29
waarschijnlijk probeerd ippel een lamp welke op een (elektronische) trafo werkt te dimmen op een gewone niet inductisch belastbare dimmer te gebruiken.
OP jouw dimmer kunnen alleen halogeen lampjes en gloeilampen, die van zichzelf 230 volt zijn, zonder "doosje" ertussen.....

Verder is dit niet echt een onderwerp voor ons forum.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 24-4-2024
Berichten: 13455
21-4-2006 11:52
Hebben we het hier over een "huis-tuin-en-keuken" dimmer? In dat geval kun je het beste naar een forum toe gaan dat zich daar mee bezig houdt (valt buiten het bestek van dit forum). Persoonlijk zou ik, in het geval van een htk dimmer, gewoon een nieuwe plaatsen en de oude een plekje in de container geven.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ICADTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-10-2007
Laatste: 5-1-2008
Berichten: 3
1-10-2007 12:10
ICADT ontwerpt, produceert en importeert van alles op het gebied van ledverlichting.
Wij lopen regelmating tegen problemen met dimmers en voedingen aan. Onze bevindingen zijn de volgende. Er zijn 2 soorten gangbare dimmers ( bouwmarkt ) en 2 soorten belastingen.
Dimmer 1 is een gloeilamp- en 230V halogeen-dimmer( fase aansnijding )
Dimmer 2 is een inductiedimmer voor conventionele trafo's en motoren( fase afsnijding )
Belasting 1 is een gloeilamp of 230V halogeenlamp.
Belasting 2 is een boormachine of conventionele trafo.
Electronische trafo's kunnen op beide dimmers.
Omdat een trafo ( of ringkerntrafo ) een bijzonder hoge inloopstroom hebben is gebleken dat de fase afsnijding dimmer geschikt is omdat de opgaande flank van de wisselspanning immers direct vanaf de nuldoorgang plaats vindt. Bij 50% dimmen zal de triac in de dimmer op de top van de sinus onderbreken en pas bij de nuldoorgang weer verbinden. Op deze wijze wordt de trafo niet belast met een zeer hoge inslingerstroom en zal heel blijven. Geen geluk dus, gewoon een kwestie van een inductiedimmer gebruiken. Als men veilig wil zitten koopt men altijd een inductiedimmer. Plaats hier bij gebruik van een trafo nog een weerstand van 50W 2200 ohm overheen om de uitslinger verschijnselen van de trafo te blussen, en men is verzekerd van een goede werking van het systeem en behoud van de trafo.

Michel Schraauwers
Ringkenrntrafo's dimmen !!!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 24-4-2024
Berichten: 13455
1-10-2007 12:18

ICADT schreef:

ICADT ontwerpt, produceert en importeert van alles op het gebied van ledverlichting.
OK.
Bij 50% dimmen zal de triac in de dimmer op de top van de sinus onderbreken en pas bij de nuldoorgang weer verbinden.
Ik ken GEEN triac waar je tegen kunt zeggen "hou maar op met geleiden". Ik ken wel IGBT's die dat kunnen (maar daar hebben we het NIET over als we over triacs praten). Een triac houdt pas op te geleiden als de stroom door de de triac onder de zgn houdstroom komt. En daarom ook dat ALLE dimmers die werken met een triac tegen de triac zeggen "ga nu maar aan" en NIET "ga nu maar uit". Het "uitgaan" doet de triac automatisch als de stroom (nagenoeg) nul wordt (bij ohmse belastingen dus 100 x, tijdens de nuldoorgang).

Verder is je verhaal zo duidelijk als wat (dus ik hoop dat je je gewoon even vergiste ;-).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
1-10-2007 14:08
Ja en nee, er bestaan al heel lang GTO (Gate Turn Off) - Thyristoren en nu ik in de wiki kijk zie ik ook nog wat obscuurdere gerelateerde halfgeleiders. Dat die technologie vandaag de dag toegepast zou worden in dimmers is mij echter niet bekend, de afsnijders die ik ken gebruiken IGBT's.

Een standaard triac kan dat (zonder hulpmiddelen) in ieder geval niet, inderdaad.

Mijn persoonlijke ervaring met transformatoren voor halogeenlampen is overigens anders. Gewone transformatoren geven geen problemen op standaard fase-aansnijding (16 kanalen aan oude DC-gestuurde pack's van Zero 88 en Pulsar, hergebruikt voor de zaalverlichting), hoewel ik de desbetreffende kanalen hier in het pand niet voor meer als de helft belast.
Elektronische transformatoren (als `dimbaar' met fase-aansnijding gespecificeerd) kennen onder deze omstandigheden betrouwbaarheidsproblemen en sterven in het algemeen binnen een jaar uit als er toevallig een paar geinstalleerd worden.

Als je LED-voedingen primair "dimt" zal dat neerkomen op een soort PWM, het lijkt me dat een vrij extreme aanpassing van de (op vermogen of zelfs lichtopbrengst van gloeilampen gemaakte-) dimcurve noodzakenlijk is om dat prettig te laten regelen.
Secundair en dan gewoon lineair PWM'men lijkt me bij LED handiger en gebruikenlijker ?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 24-4-2024
Berichten: 13455
1-10-2007 15:12
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 1-10-2007 17:04

Aart schreef:

Ja en nee, er bestaan al heel lang GTO (Gate Turn Off) - Thyristoren en nu ik in de wiki kijk zie ik ook nog wat obscuurdere gerelateerde halfgeleiders.
Het ging hier over Triacs (je weet wel, die dingen die in 4 kwadranten aangestuurd kunnen worden ;-)

En om een GTO triac te maken moet je volgens mij zoveel PN overgangen maken dat het een ondoenlijke zaak wordt. Een gewone Triac is immers al een huzarenstukje qua dotering ;-)

Maar wellicht zullen ze bestaan (in het Lab bestaan vele dingen die in de praktijk niet gebruikt worden). Ze zullen echter niet hun weg vinden in een gemiddelde consumentendimmer (net zoals een IGBT wat ook al een duur beestje is).
Mijn persoonlijke ervaring met transformatoren voor halogeenlampen is overigens anders. Gewone transformatoren geven geen problemen op standaard fase-aansnijding (16 kanalen aan oude DC-gestuurde pack's van Zero 88 en Pulsar, hergebruikt voor de zaalverlichting), hoewel ik de desbetreffende kanalen hier in het pand niet voor meer als de helft belast.
Bij trafo's is het inderdaad van belang de hogere werktemperatuur in acht te nemen (en dus de trafo FIKS minder te belasten dan waarvoor hij ontworpen is EN z'n gedrag de eerste tijd goed in de gaten te houden (bijv. met een temperatuursticker).

Bij Elektronische trafo's heb ik trouwens alleen maar GOEDE ervaringen (waar we het hebben over ontwerpen van de laatste 3-5 jaar; vóór die tijd leken dit soort trafo's vaak meer op pyro effecten). Ik stop dan ook overal van die handige elektronische trafo's in (en dim ze dat het een lieve lust is; daarbij de dimmers vrijwel tot maximum belastend).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
1-10-2007 16:56
Er staat dan ook "naar mijn ervaring".
Dat de elektronische variant zo tegenviel had ik ook niet verwacht en was ook financieel een beetje een tegenvaller.
Hopenlijk zijn de huidige voedingkjes inmiddels beter - ik installer slechts een paar setjes halogeen per jaar bij ons, ik denk dat de ervaring een stuk of zes voedinkjes omvat, van een paar soorten.
Ik heb geen andere oorzaak kunnen vinden, maar op basis van wat ik her en der lees denk ik dat deze voedinkjes fase-afsnijding veel prettiger vinden. Dan moeten ze er imo echter niet opzetten dat je ze ook met fase-aansnijding kunt dimmen wink ;)

Maar dit alles is wat offtopic, dit topic werd omhoog gebracht met informatie over het installeren van LED-verlichting.
Nu ik het herlees denk ik dat ik als het even kan voor LED in zo een situatie liever voor een gepast kleinere trafo en een stevige snubber zou kiezen dat enkele tientallen W te verstoken in genoemde 2200 ohm / 50W R vanwegen problemen met de inductie van een grote onbelaste transformator.
Als het redelijk wat brand heb je dat er qua energiekosten ws in een jaar uit.
ICADTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-10-2007
Laatste: 5-1-2008
Berichten: 3
1-10-2007 21:59
Alle reacties ( met alle respect ) veranderen niet veel aan mijn verhaal.
Ik doe hier niet aan mee om te discusieren maar om te informeren.
Dre en Aart, het zou zo maar een GTO Triac of IGBT kunnen zijn. Dit is verder niet van belang. Het gaat er om dat het een fase afsnijding is. Bedankt Aart voor de GTO ( was ik even vergeten ).
Aart, Als je trafo's ( conventioneel ) aansluit op een Zero88 oid blijven ze wel heel maar vinden het niet leuk want het is fase aansnijding. De trafo's worden bloedheet. Voel maar. De primaire weerstand die ik eerder heb voorgesteld bied aardig uitkomst.
Deze dempt de tegen-EMK van de trafo.
Aart, wat betreft de electronische trafo's kan ik opmerken dat deze fase afsnijding ook lekkerder vinden. Dit is ook verklaarbaar want het inwendige primaire DC circuit krijgt bij fase aansnijding 100x per seconde een klap. Logisch dat deze snel slijt.
Bedankt voor deze input.
Dre, Ledlampjes ( in mijn toepassing ) kunnen met goed fatsoen niet op een electronische trafo. De dimmer zal absoluut de weg kwijtraken. Dus een 10W load is op zijn minst secondair vereist.
Ik ben in dit forum terecht gekomen met betrekking tot ringkern transformatoren dimmen.
Welnu;
Met name bij een ringkerntrafo ( tenzij iemand hier meer over weet ) is het zo dat de startstroom dusdanig hoog is ten opzichte van een conventionele trafo, dat een fase aansnijding dimmer uit den boze is.
Probeer het maar, gedimt zal deze ongeacht welk vermogen na 5 minuten in brand staan.
Conclusie blijft dus.
Inductiedimmer met primaire load voor tegen EMK bij trafo en ringkerntrafo.
Secondiare load bij elektronische trafo op dimmer.
Dus eigenlijk blijft mijn verhaal gewoon staan.
Heeft u nog vragen info@icadt.nl

Nog een tip, voor ledlampjes nooit de Osram Mouse gebruiken.

Met groet,
Michel Schraauwers
Ringkenrntrafo's dimmen !!!
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
1-10-2007 22:29
E-mail adres in je profiel is voldoende, zo krijg je alleen maar SPAM e.d. en daar zit je natuurlijk niet op te wachten wink ;)
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)