Forum > Licht

Hoe werkt een dimmer en welke soorten zijn er??

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 998
1-11-2003 19:17
Beste medeforumers,

Allereerst wil ik even vermelden dat ik de zoekfunctie gebruikt heb maar niks kon vinden over dit onderwerp. Dat verbaasde me wel een beetje want ik kan me niet voorstellen dat iedereen het antwoord op deze vraag weet, maar kennelijk heeft nog niemand het zich afgevraagd. Welnu: ik heb een aantal vraagjes.

1/ Welke soorten dimmers zijn er?

ik weet dat je er voor een halogeen met trafo een andere dimmer nodig hebt dan voor een gloeilamp. Dan heb je ook nog 2 verschillende soorten trafo's, dus hoe zit dat nou precies...?

2/ Hoe werkt een dimmer precies?

Is dit een soort variabele weerstand? Potentiometer? Of werkt dit compleet anders? Hoe komt het dat er geen warmte vrijkomt in een dimmer?

Alvast bedankt!
Dance the night away!
G2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2003
Laatste: 1-4-2007
Berichten: 57
1-11-2003 20:49

Imcowelter schreef:

1/ Welke soorten dimmers zijn er?

2/ Hoe werkt een dimmer precies?
1/Best veel, ik weet ze niet allemaal. Je hebt triac dimmers en dimmers met een ringkerntrafo, dmx dimmers, 0-10volt dimmmers, maar de laatste 2 werken meestal met triacs

2/Ik weet alleen hoe het met triac dimmers zit. Je hebt bij een triac een stuurelektrode G en een Anode en Kathode. De Anode is direct met de behuizing verbonden. (het metalen deel aan de achterkant, waar ook meestal een koellichaam op zit.) De Anode is ook U in en de Kathode is U uit. U uit is regelbaar van 0 tm 230 Volt. Door de amplitude van de sinus golf van de inkomende 230 Volt te verlagen komt er een lager voltage uit. Met een condensator een DIAC en een Potmeter kan je de stuurelektrode regelen die de U uit van de Triac regelt happy :) De frequenties van de Triac reikt tot in het radiobereik en moet daarom met een paar condensatoren en een smoorspoel ontstoort worden. Dat is het principe van een simpele Triac dimmer.
(Correct me if im wrong!)
Live Life to the MAX!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
2-11-2003 03:39
normale triac dimmers werken met pulsewidth, en NIET met amplitude. anders zou een inductieve belasting wel mogelijk zijn.

hoe breeder de pulse hoe mee licht de lamp geeft.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
2-11-2003 06:27

Imcowelter schreef:

1/ Welke soorten dimmers zijn er?
Voor huishoudelijk gebruik dimmers voor gewone belasting (gloeilampen: resistief), halogeen met electronische trafo (inductief) en halogeen met ringkerntrafo (ook inductief). Ik ben er thuis zelf achtergekomen dat een halogeendimmer voor electronische trafo het ongeveer 10 seconden doet op een halogeenlamp met ringkerntrafo sad :(

Imcowelter schreef:

2/ Hoe werkt een dimmer precies?
Is dit een soort variabele weerstand? Potentiometer?
Nee, dat in ieder geval niet! Dat zou betekenen dat als je een 100 Watt lamp voor 50% dimt er 50 Watt door de weerstand opgenomen zou worden.

Imcowelter schreef:

Of werkt dit compleet anders?
Zoals Rob al zei werkt een gewone dimmer met pulsbreedtemodulatie. Nou ben ik geen elctrotechnicus, maar afaik werkt dat simpel gezegd als volgt. De dimmer zet de sinus van het lichtnet zeer snel (100x per seconde, het dubbele van de frequentie van het lichtnet) aan en uit. De electronische schakelaar die daarvoor wordt gebruikt is een triac (zeg maar een stuurbare diode). De sinus wordt dus in kleine stukjes (pulsjes) gehakt. Hoe feller je de dimmer instelt, hoe langer de puls (de sinus wordt dan al vroeg aangezet en laat uitgezet). Bij sterke dimming duurt de puls maar heel even (wordt de sinus vroeg uitgeschakeld).

Waarom er voor verschillende belastingen verschillende dimmers nodig zijn en hoe die dan precies werken weet ik helaas ook niet.

Imcowelter schreef:

Hoe komt het dat er geen warmte vrijkomt in een dimmer?
Dat komt er wel degelijk, een vol belaste dimmer kan aardig heet worden!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 22-4-2024
Berichten: 13455
3-11-2003 14:28
[Off Topic schreef:

Victor schreef:

Ik ben er thuis zelf achtergekomen dat een halogeendimmer voor electronische trafo het ongeveer 10 seconden doet op een halogeenlamp met ringkerntrafo sad :(
Hier in mijn oude kantoor: Doodordinaire dimmer (dus niet eens een halogeendimmer laat staan een speciale trafodimmer) dimt al een jaar of 2 een dikke vette ringkerntrafo van 100W.

Je moet dus ook een beetje mazzel hebben.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NighteyesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 11-4-2008
Berichten: 17
5-11-2003 12:59
Wat wel belangrijk is, en dat heb ik bij de vorige reacties nog niet ter sprake zien komen is het verschil tussen fase aan en afsnijdingsdimmers. Dit is vooral bij halogeen ERG BELANGRIJK. het is namelijk zo: sommige halogeentrafo's (vooral de goedkope) zijn alleen geschikt voor 1 type dimmer. Het staat meestal op de trafo. het gevolg van de verkeerd dimmer gebruiken is meestal het overlijden van de trafo na enige tijd. Voor gewoon parlampen en gloeilampen maakt het niet zoveel uit. Sommige mensen beweren dat fase afsnijding beter werkt. Voor de interne techniek van een dimmer geeft dit zeker voordelen.
if one million people say a foolish thing, it is still a foolish thing
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 22-4-2024
Berichten: 13455
5-11-2003 18:27
Hakken in de fase heeft hogere harmonischen tot gevolg. Hierdoor zal de werktemperatuur van de daarop aangesloten transformator hoger worden. Als de trafo stevig overbemeten is dan is dit geen enkel probleem. Is de trafo echter al "op het kantje" dan kan het wel een probleem zijn. Goed oppassen dus inderdaad.

Electronische transformatoren zijn vaak een stuk vriendelijker te dimmen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
IPPELStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 20-4-2006
Berichten: 2
20-4-2006 21:11
Wanneer ik mijn dimmer aangesloten heb, krijg ik alleen licht als ik de dimmer helemaal open draai. Dit is dan zeer weinig licht. Het lijkt alsof de dimmer doorgedraaid is en het moment van licht geven dus ook veel later komt.

Iemand enig idee wat het probleem precies is en nog belangrijk, hoe ik het op kan lossen? Alvast bedankt!
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
20-4-2006 21:20
Over welke dimmer hebben we het?
exit night into LIGHT
IPPELStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 20-4-2006
Berichten: 2
20-4-2006 21:31

stekelvarke schreef:

Over welke dimmer hebben we het?
Dimmer Gloeilamp
inbouw
draai-uit
60-300 watt

ik ben geen electrotechneut en weet dus niet wat je verder voor informatie nodig hebt

hij moet trouwens het licht gaan dimmen van 3 gloeilampen van ieder 60 watt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)