Forum > Licht

DMX repeater

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 2057
29-3-2024 17:01
Ik heb onlangs een setje behoorlijke theater/film led spotjes gekocht die ik als frontlicht wil gaan gebruiken.
De spots lussen door op 4 polig xlr, waarin 24V voeding en DMX gecombineerd zijn.

De originele voedingen waren er niet bij, dus ik heb zelf kastjes gemaakt om 4 stuks direct aan de kast of doorgelust op een 4-bar te voeden (mbv. een standaard meanwell 24V voeding).
Omdat dit kastje dan ook praktisch het einde van de DMX lus betekent heb ik er een repeater in gestopt, zodat de ingaande DMX doorgelust kan worden en er eigenlijk een aftakking ontstaat.

Een repeater is eigenlijk niets anders dan een 1 poorts splitter.
Ik dacht slim te zijn en heb een standaard RS485 repeater (model verkrijgbaar op Amazon, eBay, AliExpress en dergelijke) gekozen, die praktisch niks kost en intern erg behoorlijk netjes (eigen gestabiliseerde spanning, overspanningsbeveiligd en volledig galvanisch gescheiden) opgebouwd is.
Probleem was echter dat RS485 normaal gezien half duplex werkt, en de repeater regelmatig de kant van de lampen als zendende kant schakelde.

Dit heb ik echter vrij eenvoudig kunnen oplossen door één van de optocouplers (U4) er compleet uit te halen, zodat er fysiek nog maar een kant op gecommuniceerd kan worden, zie de foto's.

Wellicht heeft nog iemand anders ook nog iets aan deze informatie!

https://i.ibb.co/xYg6m3r/20240329-160725.jpg https://i.ibb.co/PCPCHwS/20240329-160627.jpg
Niet goed, wel hard!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
19-4-2024 14:41
meer info over half duplex rs485.

Volgens mij is er rond die 1AM een Schmitt trigger gebouwd die de DE en !RE schakelt (equivalent aan deze booster maar dan met scheiding door optocouplers). En hoewel die nu door het weghalen van je optocouler niets meer al doen, zou ik denken dat de DE van je uitgang nog steeds afgeschakeld kan worden? (En daarmee framedrops kan veroorzaken naar je frontlicht lampjes; de rest van de lijn zal wel onaangetast blijven).

Semi offtopic:
Ik heb ooit dit kastje zelf gebouwd, om vanaf 24v een 5v encoder te voeden. Deze gaf weer TTL signaal (A/B) uit wat galvanisch gescheiden naar twee plekken moest (DAQ waar ook de 24v voeding in zat en onafhankelijke PLC in een andere stroomkring). Deze is gebouwd op basis van TI ISO1500. Bovenstaand probleem heb je dan niet want het TTL signaal is simplex.

Ik heb het nooit getest, maar dit kastje zou ook als een 2 kanaals, 2 universe, DMX splitter moeten werken.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 2057
19-4-2024 18:30
Bedankt voor je reactie, maar ik kan het maar gedeeltelijk volgen. Waar zitten de 1AM en andere signalen die je noemt? Ik kan ze in de pdfs die je linkt niet vinden?

[Edit] ik denk dat je het smd transistortje met 1AM opdruk bedoelt? Iets dergelijks had ik ook bedacht, maar ik kon van de gebruikte transceivers alleen maar Chinese datasheets vinden, dus ik dacht: dan maar de domme manier! Waarom verwacht je dat de enable nog zou kunnen wegvallen dan?

Wat jouw doosje betreft: TTL en RS485 hebben toch niet dezelfde signaalniveaus, of vergis ik me?[/Edit]
Niet goed, wel hard!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
23-4-2024 19:04

Joepurlings schreef:

Bedankt voor je reactie, maar ik kan het maar gedeeltelijk volgen. Waar zitten de 1AM en andere signalen die je noemt? Ik kan ze in de pdfs die je linkt niet vinden?

[Edit] ik denk dat je het smd transistortje met 1AM opdruk bedoelt? Iets dergelijks had ik ook bedacht, maar ik kon van de gebruikte transceivers alleen maar Chinese datasheets vinden, dus ik dacht: dan maar de domme manier! Waarom verwacht je dat de enable nog zou kunnen wegvallen dan?
Ja, die. Een Schmitt trigger kan het niet zijn echter, die heeft 2 npn's nodig volgends de schema's die ik online zie. Toch wil je aan de ingang dat de DE en !RE altijd laag is, en aan de uitgang altijd hoog. Ik kan de sporen niet genoeg traceren om te kijken wat die 1AM nu precies doet (en ik mis de onderkant), maar ik kan met niet aan de indruk onttrekken dat die de DE en !RE triggeren.

Overigens vraag ik me ten zeerste af of deze schakeling 250kbps van dmx bij kan benen, gezien deze tot 100 kbps gaat.
Wat jouw doosje betreft: TTL en RS485 hebben toch niet dezelfde signaalniveaus, of vergis ik me?[/Edit]
Zowel TTL als RS485 kunnen 3,3 of 5v zijn. Dit kastje werkt op 5V, en ik kan me haast niet voorstellen dat er rs485 ontvangers zijn die dat niet aan kunnen.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 2057
24-4-2024 06:46
Deze worden verkocht tot 500kbit, de praktijk heeft al aangetoond dat het ook prima werkt met DMX.
Ik zou het graag nog eens verder uitzoeken, ik ben het met je eens dat je de enable signalen liever vast zet dan dat ze er min of meer toevallig zijn.
Dan zou ik de Chinese datasheets eens verder moeten onderzoeken. Als ik er zo in kijk kan ik de enable signalen al ontdekken en zien dat er in elk geval 1000kbit voor de transceivers gespecificeerd staat.
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)