Forum > Licht

Led Par - ventilatorvraagje

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
29-2-2024 17:50
Hey iedereen,
Een technisch vraagje...

Ik heb 2e hands 4 Chinese ledpars overgekocht. Ik zie nergens een merk staan, maar de verkoper gaf aan dat het UKing Led Par 7x18W RGBWAU zijn.
Toestellen zijn look-a-likes van Showtec Compact Par of ADJ Mega Tripar. Hebben kunststof behuizing.

Toestellen werken, dus voor het geld een goede gok... Alleen...
Die hebben 2 fans in de behuizing zitten, die me iets te veel lawaai maken, om comfortabel te zijn.
Nu was ik aan het kijken om die te vervangen, tot ik zie dat bij gelijkaardige toestellen van ADJ, Showtec,... er wel ventilatieopeningen zijn, maar er geen actieve koeling achter zit.
Daarom mijn vragen:

- Kan ik bij deze toestellen die fans/ventilatortjes gewoon weghalen en passief koelen (via de ventilatiegaten dan?). Gaat dit ergens een risico vormen in de werking, of gebeurt dat bij andere type gelijkaardige Pars ook gewoon passief?

- Moet ik ergens op letten qua spanning/aansluiting als ik die fans er van tussen haal? Dus als ik de aansluitingen lossoldeer en afbindt/aftape, is dat ok? Of moet ik rekening houden met ergens serieschakelingen waarbij de ventilator een rol speelde (en dus ergens iets aan elkaar aansluiten/overbruggen of zo?)

Heb wel wat technisch inzicht, maar niet de studies electronica gedaan, vandaar dat ik het even hier wil vragen.
Alvast bedankt om mij te ondersteunen!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 2055
29-2-2024 20:07
Als vergelijkbare parren wel passieve koeling hebben, zit er wellicht een groter koelblok in of is het vermogen lager of lager afgesteld. Ook zit er bijvoorbeeld veel levensduur verschil in goedkope of duurdere condensatoren. Wellicht hebben de passieve exemplaren duurdere componenten.

Wanneer je het zou moeten controleren, moet je eigenlijk met een thermische camera het heetste punt zoeken en dan de temperatuur gedurende een redelijke periode meten bij de hoogste gebruikstemperstuur en maximale lichtsterkte.
Dan moet je ook nog kijken of nergens de temperatuur van de componenten wordt overschreden.

Met andere woorden, je kunt het zeker proberen, maar de kans dat ze kapot gaan, snel of na langere tijd is zeker aanwezig.
Als het een 2 draads ventilator is kun je deze normaal gezien zo loskoppelen.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 9469
1-3-2024 08:29
Ik zou het experiment niet doen!
Chinezen doen niks extra in een apparaat als het niet hoeft!
Een look alike is in de regel een zo goedkoop mogelijk nagemaakt apparaat, alles om kosten te besparen word niet na gelaten.

Wat je wel kan proberen is betere (stillere) ventilatoren er in stoppen van een goed merk.
Maar uiteindelijk gaat elke ventilator lawaai maken, door vuil in de luchtstroom, en op de bladen, en draaislijtage.
Let er wel op dat ze de zelfde luchtstroom hebben, want niet elke ventilator heeft dezelfde prestaties.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
1-3-2024 11:10
Gisteren ze eens allemaal 1 voor 1 opengehaald en eens gecheckt en uitgekuist (stof van tussen de schoepen gehaald...) en hier en daar alles terug vastgezet :-)
Resultaat:
3 vd 4 deden het gewoon goed terug: je hoort wel dat er een ventilator draait, maar is niet meer storend (in het begin hoorde je die precies ratelen).
Bij een 4e toestel, kreeg ik de ene ventilator niet meer goed. Ratelde constant. Heb daar de gok gewaagd en de ene ventilator er uit gehaald. Draait nu op slechts 1 ventilator.
Gisteren 3 uur laten branden (colorchanging) en dan even gevoeld naar hitte. Geen abnormaliteiten vastgesteld. Dus voor die prijs ga ik het even zo wagen :-)
Gaan niet constant meer gebruikt worden.
Had even gecheckt. Nieuwe ventilator (zelfde type en merk) (er zitten er dus 2 in per module) kost 17 euro/stuk (Ali Express). Dus dat ga ik er niet meer in investeren :-)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst

Terug naar forum Reageer (zonder quote)