Forum > Licht

Stilstaande laserstralen gevaarlijk of toch niet?

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Deejay84Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 24-3-2024
Berichten: 150
29-11-2023 12:17
Hierbij een vraag waarbij ik twijfel of het in de goede topic staat, zoniet dan hoor ik dat wel.

Maar hierbij de vraag,

Mijn vrouw heeft iets gekocht voor onze dochter van 6 voor sinterklaas waarbij een mooi effect geprojecteerd word op de muur (soort sterrenhemel)
hierbij heb je ook de optie om kleine puntjes laserstralen te laten schijnen die heel langzaam komen en gaan (moeten de sterren voorstellen)
Echter die laserstralen maak ik me beetje zorgen om en dat is hierom:
het zijn heel veel (ruim 100) stralen die eruit komen en zijn echt behoorlijk vel, echter staan deze stralen gewoon stil en doen niks dan alleen schijnen!
we hebben het getest en met het aanzetten van de laser werd ik al gelijk verblind door de laserstralen die eruit kwamen.
ik vraag me hierdoor daarom ook echt af of dit wel veilig is. Vraag me eerlijk gezegd ook af hoe dit soort "speelgoed" door de keuring kan komen, of is dit totaal veilig en vergis ik me gewoon?

mvg ronnie
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 25-4-2024
Berichten: 160
29-11-2023 12:54
als jij er zelf last van hebt, zou ik het zeker niet aan kinderen geven.
Deze knop?? Dat is de talentknop!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2054
29-11-2023 14:48
Spoiler: er is geen keuring!
CE is eigen verantwoordelijkheid van de fabrikant of importeur, dus gevaarlijke producten zijn helaas geen uitzondering shut up :X
Niet goed, wel hard!
Deejay84Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 24-3-2024
Berichten: 150
29-11-2023 16:16

Joepurlings schreef:

Spoiler: er is geen keuring!
CE is eigen verantwoordelijkheid van de fabrikant of importeur, dus gevaarlijke producten zijn helaas geen uitzondering shut up :X
speelgoed word toch wel enigszins getest of het veilig is of niet? het is een gewild ding (lamp) wat erg veel verkocht word.
Ik dacht dat stilstaande laserstralen nooit veilig waren als ze continu schijnen.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2054
29-11-2023 16:25
Als de importeur of fabrikant deze verantwoordelijkheid niet neemt, moet het eerst mis gaan voordat er iets echt onderzocht wordt.
Veel mensen denken inderdaad dat dergelijke dingen altijd getest worden door onafhankelijke instanties, maar dat is heel vaak niet zo (enkel wanneer de leverancier hier zelf voor kiest).

Overigens zie je wel dat sommige grote ketens zoals Aldi en Lidl hun spulletjes vaak door Tüv laten keuren en daarmee op de doos prijken. Er zijn echter ook heel veel webshopjes die hun eigen spullen importeren en zich niet te veel druk maken over de geldende normen, maar hooguit aan de fabrikant vragen of ze er ook even een CE logo op willen plakken.

Uit ervaring blijkt verder dat als je een product vindt dat niet in orde blijkt te zijn, de VWA ook sterk onderbemand is.

Voor dingen die jezelf in elk geval inschat als mogelijk risico zou ik in elk geval aanhouden: zelf goed inspecteren als je hiervoor kundig genoeg bent, anders enkel kopen bij een gerenommeerde handelaar, waarvan je in elk geval zo mogen verwachten dat ze hun naam (en daarmee ook hun verantwoordelijkheid) serieuzer nemen dan het verschuiven van dozen. Verder is eigen import (aliexpress, maar tegenwoordig ook amazon en dergelijke) een no-go voor veiligheidskritische producten (tenzij je ze dus zelf grondig kunt inspecteren en daarna de discussie met de verkoper aan wilt gaan). Liever kerstlampjes van de Action, met in elk geval nog een verantwoordelijke in eigen land, dan een naamloze verkoper die nauwelijks bereikbaar is en vaak niet eens weet wat hij verkoopt.
Niet goed, wel hard!
Deejay84Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 24-3-2024
Berichten: 150
30-11-2023 21:56
hoe leuk die lamp ook is, ik en me vrouw hebben besloten om het terug te sturen. Ik heb er totaal geen vertrouwen in, op moment dat je alleen al richting de kant kijk waar de lamp staat word je eigenlijk al verblind door de stralen die eruit komen. Ik ga verder zeker niet in discussie met verkopende partij Bol.com en zal item netjes terug gestuurd worden waarmee ik me geld terug krijg, wil niet op me geweten hebben dat me dochter verblind raak door zo'n lamp die wij als ouder dan gekocht hebben.
thanks voor reacties.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 9469
2-12-2023 09:54
het is niet goed voor je ogen om ze met licht over te belasten.
In wezen heb je dat met elke lichtbron.

Een laser is ook nog een behoorlijke graad gevaarlijker, omdat het licht geconcentreerd word in één bundel.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)