Forum > Zelfbouw Speakers

JBL PRX one ombouwen naar passief

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
15-9-2023 17:45
3 x bewerkt. Laatst door Tom op 16-9-2023 10:24
Het betreft 2 JBL PRX ONE sets.
Op zich aardige speakers, maar wel heel erg leunend op de ingebouwde versterker en processor.
Ik heb hier een klantje dat door stroomstoring de ingebouwde versterkers en processors compleet aan gort heeft gebrand.
Dit is dus precies de reden dat ik nooit actieve speakers gebruik.

Weg mengpaneel, weg versterker, en nu duur en onbruikbaar systeem met best nog aardige speakers erin.
Wat ik nu wil maken is het setje werken op een normale versterker in mono.
De sub is makkelijk, is 8 ohm en best flink, dus pak em beet gezien de rms van het systeem staat op 1000watt,
denk ik dat dat ding wel ongeveer 750watt rms is.
Dus als ik daar een kant van een AA V3000 in sub mode op zet, dan gaat dat wel goed komen.

Maar nu de top.
Alle 12 speakers zijn gelijk, alleen in twee groepen aangestuurd.
Onder zitten 4 speakers in serie welke met een filter waarop een spoel en een condensator zitten en dan met twee draden naar de versterker gaan.
De (met een echt impedantie meter) gemeten impedantie meter daarvan is 20,3 ohm

Daarboven zitten 8 speakers
Alles in serie met alleen een spoel ertussen.
De (met een echt impedantie meter) gemeten impedantie meter daarvan is 8,14 ohm

Dan nu de vragen:
Daar mijn versterker maar 2 kanalen heeft;
1/ Kan ik deze twee setjes van 4 en 8 parallel op elkaar aansluiten? De waarde zal niet ver onder de 8 ohm gaan, en de versterker mag tot 2 ohm belast worden.
2/ Daar het totale vermogen van de topjes natuurlijk veel minder zal zijn dan de sub speaker, en ik ze liever toch beveilig met een zekering tegen overbelasting op hoeveel ampere zal ik deze zekering nemen? Ik had zelf 4 ampere in gedachten....
Ik heb geprobeerd meer info over de versterker te vinden, ik kan maar weinig te vinden

Op de originele ingebouwde versterker word de sub met een gebrugt signaal aangestuurd,
en de toppen met twee verschillende uitgangen.
Maar omdat alles kapot is, kan ik niks meten sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
15-9-2023 17:56
zoiets als dit dus: www.amazon.es/gp/product/B07V28CW4D/ref=sw_img_1?smid=A8Q1GF4RT2D75&th=1

of bijvoorbeeld deze: www.amazon.es/gp/product/B08L11RVRF/ref=sw_img_1?smid=A29NATGZGLG1CR&psc=1
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
16-9-2023 10:47
Vanmorgen even verder geëxperimenteerd.
Als ik de twee groepen op de kolom parallel aansluit, is de impedantie 6 ohm (met impedantie meting, niet gewone weerstand meting.)
Mijn meter geeft een sinus van 330 Hz af.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
16-9-2023 17:02
Weer een stap verder,
ik vertrouw het filter gebeuren niet. Het kan net zo goed helemaal afgesteld zijn op de eindversterker die waarschijnlijk ook maar een gedeelte van het spectrum doorlaat, en het zal ook heel raar gedraad in de filtering. Sommige speakers parallel, andere weer in serie enz.
En dan weet ik natuurlijk ook niet met welk signaal en vermogen de ingebouwde versterker precies werkt.

Dus wat nu gedaan happy :)
Tja je kent het systeem van Bose.... sneaky :V
In de JBL zijn 12 speakers,
ze zijn allemaal 4 ohm en exact het zelfde.
Dus nu heb ik twee sets van 6 in serie gemaakt, (24 ohm)
Twee sets parallel naar buiten (12 ohm) op de versterker
Geen passieve filters ertussen.

Morgen met een actieve cross over eens kijken en meten hoe het speelt met roze ruis, sinussen, en wat muziek.
Kan ik eindelijk mijn NTI x2 en Minirator2 weer eens gebruiken laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 2057
16-9-2023 17:28
Waarom maak je er geen 3 parallel 4 serie van, dan zit je op 5,3 Ohm, een stuk efficiënter voor je verstekerkeuze?
Lijkt me een goede keuze om verder gewoon een externe processor in te zetten, zeker als het 12 identieke speakers zijn.
Niet goed, wel hard!
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 499
16-9-2023 20:49
Wat is er raar bedraad in het filter? Ik gok dat de vier onderste drivers enkel voor het laag waren waar een LDF voor zit.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
17-9-2023 11:12

Joepurlings schreef:

Waarom maak je er geen 3 parallel 4 serie van, dan zit je op 5,3 Ohm, een stuk efficiënter voor je verstekerkeuze?
Lijkt me een goede keuze om verder gewoon een externe processor in te zetten, zeker als het 12 identieke speakers zijn.
Omdat de versterker een AA V3000 is, 2 ohm stabiel en op 8 ohm al 450watt....
Een kanaal op de sub, en het andere kanaal op de top.
Ik gebruik inderdaad een externe cross over erbij om beter geluid te krijgen, en ook betere bescherming voor de top.
Het zal alleen wel een voordelig analog x-over zijn, want een elektronische is de kostbaar voor dit project.
Door de weerstand van de top wat hoger te kiezen, hoop ik het zo te krijgen dat de versterker een beetje gelijk klinkt in volume op het laag en het hoog.
En minder risico heb dat het de kleine speakertjes verbranden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
17-9-2023 11:23

Stefke96 schreef:

Wat is er raar bedraad in het filter? Ik gok dat de vier onderste drivers enkel voor het laag waren waar een LDF voor zit.
Origineel werd de top met twee kleinere versterkers aangestuurd van uit het moederbord.
Op de onderste 4 zaten op een versterker uitgang met inderdaad een klein filtertje, bestaande uit een weerstand en een spoel.
Dit samen stelsel was 8ohm gemeten voor het filter, terwijl de 4 ohm speakertjes allemaal in serie stonden en 4 ohm per stuk waren.
Dus het filter moest ook via de weerstand een hoop vermogen wegwerken.

En in het bovenste gedeelte zaten 8 speakers in serie (20 Ohm bij elkaar) met een spoel er tussen in serie bij een gedeelte van de speakers.
Bij mijn beste weten krijg je met een spoel in serie, je geen hoog, maar eerder laag.

Een gedeelte van de speakers zaten gewoon rechtstreeks zonder filter aan de tweede versterker uitgang,
en een gedeelte met de spoel ertussen.
Al met al een zeer ongewone constructie.

Daarom snapte ik er geen bal van.
Ook waren het filter en de spoel niet van een dikte dat je zou verwachten als er veel vermogen door heen moest.
Ik denk als ik het zo gelaten had, dat het filter en de spoel in no time weggebrand zouden worden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
23-9-2023 12:22
Van de week het hele zaakje gesoldeerd en weer in elkaar gezet.
Top gedeelte geeft ongeveer keurig strakke impedantie van 12 ohm tussen de 200 en 8 Khz daarbuiten gaat zoals te verwachten de impedantie omhoog.
De bas luidspreker heeft een impedantie van 8 ohm tussen de 50 en 200 Hz, wat te verwachten is voor zon speaker.
Hiervan loopt de impedantie ook snel op buiten deze waardes.
Al met al is de overloop in toonhoogte dus redelijk perfect op elkaar afgestemd.

Waardoor ook het overduidelijk is dat de crossover waarde moet ingesteld worden (rond 200Hz)
Beetje hoog gecrossed voor de puristen onder ons, maar met roze ruis op het geheel heb ik een behoorlijk vlakke tabel met alleen een klein dipje tussen de 250 en 315Hz 315Hz.

Hoe cross heeft ook als voordeel dat ik de speakers in de top niet snel overbelast.
Want ik gebruik een enkele stereo versterker AA3000 met een cross over.

Ik gebruik een gewone analoge cross over.
Een elektronische processor uiteraard de boel nog veel mooier vlak kunnen trekken.
Maar in Spanje is de grid erg onbetrouwbaar (veel spikes) en slechte aarde, bij bliksem inslag.
Daardoor zijn de originele ingebouwde versterkers ook stuk gegaan.
Dus nu alles lekker old fashion en een stuk degelijker.

Al met al een geslaagd project, nu alleen nog speaker set nummer 2 ombouwen shut up :X

Als je hier ooit aan de gang wilt;
zorg voor een goede stabilisatie in je stroom kring voor alles wat gevoelig is voor wisselingen!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)