Forum > Zelfbouw Speakers

18" BR Faital Pro 18XL2000

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 499
15-9-2023 15:29
Afgelopen zomer bezig geweest met een nieuw ontwerp, namelijk een 18" BR kast.
Doel was een relatief lage tuning maar toch het enigszins beperken van de afmetingen.
Dit resulteert als snel in het gebruik van een driver met veel excursie mogelijkheden en een sterke motor.

Daarnaast is beschikbaarheid een belangrijke factor geweest in de keuze, er zijn namelijk diverse drivers die wel in het plaatje passen maar amper te krijgen zijn.
Uiteindelijk is de keuze dan ook gevallen op de Faital Pro 18XL2000. Zeer goede recensies gelezen over deze driver en uiteindelijk dan ook maar de knoop doorgehakt.

Om maximaal gebruik te maken van de XL2000, is een flinke poort diameter nodig om zo verliezen te beperken.
Het resultaat is uiteindelijk een kast met netto inhoud van ongeveer 145L en een poortoppervlak van 546cm^2.
In totaal zijn er 4 kasten gemaakt, en al een paar keer gebruikt.

Ben zeer tevreden met het resultaat! Kasten spelen diep, hard, maar zijn ook nog goed te tillen.
In de drive link is een meting te zien van een kast op 4m afstand gemiddelde van 4 metingen in totaal met een UMIK 1.

Gezien ik op zoek ben naar een nieuwe site voor afbeeldingen te hosten, deze drive link voor een paar afbeeldingen.
Zal in de loop van de tijd wat meer zoeken naar wat bouwfoto's voor de liefhebbers.
drive.google.com/drive/folders/1207oMi24CAJdR9qUuRJhGfAWK67DCsuC?usp=sharing

Mocht iemand interesse hebben in het ontwerp, of vragen hebben, stuur me maar een pm wink ;)
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 499
8-1-2024 15:51
En nog een link voor het 3d bestand wink ;) :
drive.google.com/file/d/1fnq_1bcXvzdAuWz-he1j3bfjDSR7xagp/view?usp=drive_link

Naast de XL2000 zijn er nog een aantal andere drivers geschikt (sterke motor, flinke xmax).
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 499
6-3-2024 22:44
Resultaat tot nu toe:
https://i.imgur.com/BYBBuGLl.jpg https://i.imgur.com/5XjKSCEl.jpg

Response:
https://i.imgur.com/izThC63l.jpg

Elke kast heeft twee extra uitgangen voor eventueel een of twee topkasten.
In ieder geval tevreden met het de klank en output. Gaan diep, maar klinken toch goed strak.

Op naar het volgende project wink ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 13458
6-3-2024 23:26
Voel je geen onbalans bij het tillen (omdat de woofer niet in het midden zit)? Ik zou liever de poorten aan beide kanten plaatsen om zo de balans in de kast te houden. Verder zie ik dat je simuleert (meet?) met 1W. Voor Hifi helemaal prima maar voor onze toepassing eigenlijk een factor 10-100 buiten het werkgebied. Indien mogelijk, simuleer/meet eens met 50W en zie wat dat met de afstemming doet. Kast gaat behoorlijk diep (maar lijkt erop dat het wel ten koste van de gevoeligheid gaat).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 499
7-3-2024 10:23
De kasten zijn vrij licht, krijg er zelf nog een gewoon zo de auto in. Dus die balans valt reuze mee.

De meting is al wat tijd terug (voordat ze een ingebouwde amp hadden). Zeker niet re presentabel voor hogere volumes. Nu met het betere weer, kan ik een middag vrijhouden om weer wat metingen te doen. De tuning zie ik niet héél veel veranderen naarmate het ingangssignaal hoger gaat worden. De poort is vrij groot (bijna 0,5x Sd).

Uiteraard verlies ik wat rendement door de lagere tuning, maar ga ik hoger zitten dan verlies ik diepgang. Wil ik plus minus hetzelfde behouden dan wordt de kast weer groter. Dat zijn (zoals je zelf ook weet) de afwegingen altijd. Heb de poort wel iets moeten inkorten i.v.m. de versterkermodule, zal 1 a max 2Hz hoger liggen dan voorheen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 13458
7-3-2024 20:37

Stefke96 schreef:

De kasten zijn vrij licht, krijg er zelf nog een gewoon zo de auto in. Dus die balans valt reuze mee.

De meting is al wat tijd terug (voordat ze een ingebouwde amp hadden). Zeker niet re presentabel voor hogere volumes. Nu met het betere weer, kan ik een middag vrijhouden om weer wat metingen te doen. De tuning zie ik niet héél veel veranderen naarmate het ingangssignaal hoger gaat worden. De poort is vrij groot (bijna 0,5x Sd).
Tuning verandert wel degelijk. Dit wordt vooral veroorzaakt door de Rdc van de luidspreker. Die neemt fiks toe bij stevig gebruik. Koper heeft een Tc van bijna 0,4%/°C (en die van aluminium (ook een regelmatig gebruikt materiaal voor spreekspoelen) is met 0,44%/°C zelfs nog iets hoger). Dus bij 100 graden zal de Rdc met zo'n 30-35% zijn toegenomen. Als die normaal 5,6 Ohm is (vrij typical voor 8 Ohm woofer) dan kom je nu uit op 7,4 Ohm. Bijna 2 Ohm meer. Hierdoor zakt de afstemming de luidspreker-kastcombinatie naar beneden, meer richting de afstemming van de poort-kastcombinatie. Simuleer maar eens met een toegevoegde serieweerstand van 1,8 Ohm (of met een Rdc die 1,8 Ohm hoger is zonder de andere parameters aan te passen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 499
2-5-2024 09:41
Je doelt dus op powercompressie? Dan doel je op de eventuele verandering in f3. Tuning van de kast is niet afhankelijk van de driver.
Dat dat gebeurd is niks nieuws voor mij, echter zal dit aanwezig zijn bij elke driver. Uiteraard bij de een meer dan de ander, echter zit de XL2000 wel in het segment waar koeling zo ver als bijna mogelijk is geoptimaliseerd. Enkel een 18NLTW5000 schat ik wat hoger in op dat vlak, echter kost die bijna het dubbele.

Vanuit het kast perspectief is er niet per se veel aan te passen voor betere koeling. Eventueel een meer turbulente poort voor betere warmte wisseling met buiten. echter ga je dan weer output inleveren door poortcompressie. Al met al zie ik daarin geen aanpassingen nodig, het is nou eenmaal inherent aan de huidige luidsprekers.

PS: Mocht er iemand interesse hebben, ik maak binnenkort wellicht een aantal flatpacks voor de kast (of een aangepaste versie) en ben aan het kijken of er meer geïnteresseerden zijn.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 13458
2-5-2024 16:43
Ik doel niet op powercompressie (dat is inderdaad een ander gevolg van het hoger worden van de Rdc). Ik doel op het feit dat de afstemming van het systeem verandert vanwege de hogere Rdc (veroorzaakt door stevige belasting). De afstemming poort/kast verandert (amper tot) niet uiteraard (heb ik ook nergens gesteld). Maar de afstemming luidspreker/kast (oftewel het systeem) verandert wel degelijk omdat de Rdc nou eenmaal een belangrijk onderdeel is van de T/S parameters van de luidspreker. Simuleer het anders zelf eens met een goed softwarepakket (of zoek een eerder draadje hierover eens op want dit is niet de eerste keer dat dit aan de orde komt).

Op de volgende pagina wordt het in vrij simpele bewoording uitgelegd:
www.lautsprechershop.de/hifi/aka_tief_c_en.htm
Subwoofer tuning with resistor in series
If a resistor Rv is inserted before the bass driver the result is the same as if a weaker drive system (e.g. a weaker magnet) had been used.
The electrical Q factor increases:
Qes = Qes.previous * (Rv + Re) / Re, where Re is the DC resistance of the bass driver.

As a result the drive system may be weakened and bass reproduction in the lower bass region could be increased, requiring a bigger cabinet.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 499
3-5-2024 08:47
Ah kijk nu is het duidelijk. Zelf heb ik het altijd over kasttuning en dan F3 van het gehele systeem, dus daar zat ook even wat verwarring. De motor zal inderdaad wat inleveren gezien motorkracht = BL^2/Re (beetje een rule of thumb bij veel DIY projecten). Verschil lijkt bij simulatie minimaal <0,3dB bij tuning.

Lijkt me wel dat ze bedoelen decreased i.p.v. increased bij lautsprechershop.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 1343
3-5-2024 09:22
Dat kan tegenwoordig met Hornresp. Bij de powercompressie tool (beschikbaar in SPL/ Acoustical Power window) kan een spreekspoeltemperatuur worden ingevoerd (bijvoorbeeld 100 °C), deze neemt enkel de stijging van de Rdc in acht.
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)