Forum > PC related Forum

USB3 en USB 2 vraag

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
23-9-2022 19:40
Er is van alles te vinden over het verschil van USB 2 en USB 3.
Maar ik kan geen duidend antwoord vinden op mijn vraag:

Stel ik heb meerdere USB 2 apparaten die vrij zwaar in het dateverkeer blijkbaar gaan.
De pc heeft slechts 4 usb2 en 2 usb 3 poorten. En ik moet in totaal 5 USB dingen aansluiten.
Zo af en toe word het geluid ruk op en van de twee stereo uitgangen van mijn geluidskaart.
Ik denk omdat er te veel data gepropt word door de USB poorten. Want als ik het doe met 1 midi tafel, dan blijft het geluid goed, zodra ik de tweede erbij zet, gaat het na enige tijd fout.

1: toetsenbord
2: Muis
3: Geluidskaart
4 en 5: 2x midi speler Radius 3000 van american audio, deze om dan samen te werken met Virtual DJ.

Als ik die nu met een USB 3 splitter op een USB 3 poort aansluit, heb ik dan meer bandbreedte zogezegd tot de beschikking als ik daar die USB 2 apparaten op aansluit?

Of is dit een geheugen / processor probleem?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Stefan3128Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-6-2008
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 30
24-9-2022 10:27
Zodra je een USB2 apparaat aansluit op een USB3 poort, gaat de USB3 poort op maximaal de snelheid van het USB2 apparaat werken.
Een USB3 hubje met daaraan USB2 apparaten zorgt voor een USB2 snelheid over de USB3 poort en hub.

Kort gezegd dus: nee, dat gaat niet werken.

Waarschijnlijk heeft je laptop maar één interne USB hub i.p.v. 2, waardoor een mix van USB2 en USB3 apparaten doorgaan zal zorgen voor maximaal USB2 snelheden
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
24-9-2022 14:29
ok, ik begrijp het. Stapje verder dan.
Als er een usb 1 apparaat tussen zit, word dan alles teruggezet naar usb 1 snelheid?

Het betreft een Dell Optiplex pc model 790
En ik zie veel moederborden met 5 poorten, maar geen met 5 usb poortjes op de achterkant.
Gevonden, dit is het juiste model

Deze heeft aan de achterkant, dus op het moederbord 5 usb 2 poorten, en aan de voorkant 2 usb 2 poorten.
Jij zegt dat sommige pc's alles draaien over 1 usb bus, dus dan zou alles op usb 1 snelheid werken?
Of valt misschien ergens te achterhalen of er meer dan 1 bus is, en welke dan samen op de bus(sen ) zitten?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
24-9-2022 16:47
Probeer uit te vissen hoe de diverse USB controllers afzonderlijk naar buiten aangesloten staan en verdeel de datavreters zo goed mogelijk over de verschillende controllers. Kun je zien via computerbeheer -> Apparaatbeheer, dan "beeld", "apparaten op verbinding". Daarna ga je door je lijst stappen (beginnend bij "systeem dat voldoet aan Microsoft APCI", "PCI Express Root Complex" etc.). Zal er bij jou wellicht anders uitzien dan bij de Microsoft Surface Laptop 4 waar ik nu achter zit.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
24-9-2022 17:15
Je zou er zoiets in kunnen zetten: www.startech.com/nl-nl/kaarten-peripherals/mpexusb3s22b
Ik denk dat alleen de connector niet gaat passen (maar die is met een föhn wellicht te buigen).

Misschien kun je dit oudere model met haakse connector nog ergens vinden: www.startech.com/nl-nl/kaarten-peripherals/mpexusb3s2
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
24-9-2022 18:24
dank voor de antwoorden, ik ga er mee aan de slag en laat weten wat eruit rolt
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
26-9-2022 10:36
Loop ook nog even de achtergrondprocessen na. Een USB 2 controller kan theoretisch zo'n 480Mbit/seconde verpompen (en in de praktijk is 300Mbit/seconde zeker haalbaar). Elke 44k1/16 stereo (raw) audiostream is zo'n 1,4mbit/seconde (en zo ongeveer 0,niks voor een willekeurig Midi via USB device). Als je dus alleen maar audio en midi door de USB poorten stuurt dan zou je, zelfs als alles op 1 USB controller zit, eigenlijk nooit in de problemen moeten komen. Totdat je ziet wat je scheduler allemaal voor taakjes klaar heeft staan. Zeker bij een wat oudere PC is dat iets om op te letten. En let ook op je schijven. Als je nog oude harddisks gebruikt, gooi die er dan gelijk uit. Gebruik je SSD's, zorg dan dat defrag uit staat en let ook op de trim support. Controleer of de meest recente bios geïnstalleerd is. Idem bij de diverse drivers. Kijk naar je base processor load én naar je base disk load. Kun je leven met een wat grotere latency? Stel deze dan wat hoger in dan af fabriek. Gebruik je wel ASIO drivers?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
29-9-2022 19:32
Weer een stapje verder.
Ik heb een leuk progje gevonden, waarmee ik de usb kan analyseren: www.sysnucleus.com/USB-Sniffer.html

Hiermee ben ik er achter gekomen dat er maar 1 usb bus in gebruik is met 8 aansluitingen
De tweede moet een mini pcie kaartje voor in de pc gestopt worden.
Die heb ik net besteld, maandag komt hij binnen.
En dan heb ik een tweede set usb ingangen beschikbaar.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
1-10-2022 17:42
De ontknoping
Pci USB3 kaartje vandaag binnen gekomen, en erin gefrot.

Klein verdeelsplitterje USB3 met een kabeltje naar buiten op de pc geplakt, en hoppa, 2e USB hub aanwezig in de hardware.
En dan maar weer even experimenteren met wat we waar aansluiten.
5 apparaten;
2x Radius 3000 (Midi)
1x geluidskaart
1x muis
1x toetsenbord.

Dankzij dat USB analyzer progje, en meldingen van de pc zelf (dat het apparaat sneller kan draaien als je een usb 2 poort gebruikt);
heb ik uiteindelijk de oorzaak van het probleem gevonden! happy :)
De pc moederbord aansluitingen zijn uiteraard gewoon USB 2!

Maar het hele gedoe blijkt te worden veroorzaakt door het USB Keyboard.
dit blijkt USB1 te draaien als ik hem in het gaatje steek. (witte stekker)
Het gaat om dit Prodjuser Backlight USB Keyboard MKII keyboard.
Als je deze erin steekt, draait de hele usb bus blijkbaar op usb 1 snelheid.
De HP muis (ook witte stekker) heeft dit effect blijkbaar niet shocked 8O

Enfin, muis en keyboard op de ene hub, en spelers en geluidkaart op de andere hub, en alles loopt als een zonnetje.

Ik ben weer gelukkig happy :) razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Stefan3128Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-6-2008
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 30
2-10-2022 22:03

Tom schreef:

Deze heeft aan de achterkant, dus op het moederbord 5 usb 2 poorten, en aan de voorkant 2 usb 2 poorten.
Jij zegt dat sommige pc's alles draaien over 1 usb bus, dus dan zou alles op usb 1 snelheid werken?
1 USB hub/bus is iets anders dan USB1 snelheid.

Maar zo te zien ben je er inmiddels achter hoe het werkt, waar het probleem zat en heb je het ook weten op te lossen, dat is goed om te lezen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)