Forum > Algemeen Forum

Apparatuur inschakelen

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 160
17-8-2022 12:00
Goedemorgen,

Ik doe het geluid bij een koor bij de grotere optredens.

Voor het repeteren hebben ze de actieve monitoren die wij bij de optredens om de geluid van de backingtrack en af en toe het keyboard van de dirigente te horen. Wij zijn zelf niet aanwezig bij deze repetities. Er is duidelijke handleiding gemaakt met plaatjes en nummers op welke manier alles moet worden aangesloten. Ook hebben wij daar een paar keer uitleg overgegeven. Ook in welke volgorde alle apparatuur moet worden aangezet.

Ondanks de uitleg en handleiding gaat het regelmatig fout. Pluggen worden uit het mengpaneel getrokken voordat alles is uitgeschakeld. Resultaat, enorme tikken uit de minitoren.

De stelregel die wij hebben opgesteld is;

Bij opbouwen voor de repetitie.

Alles neerzetten en aansluiten, mengpaneel master fader helemaal omlaag, mengpaneel e.d inschakelen en dan pas de actieve monitors.

Bij afbreken eerst alle volume knoppen cq faders helemaal uit en dan de monitoren utschakelen en dan het mengpaneel en dan pas alle pluggen loskoppelen.

Mijn vraag is dan, hoe kunnen wij dit probleem voorkomen. Wij krijgen het niet aan hun verstand om het op de goede manier te doen,
Deze knop?? Dat is de talentknop!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 2057
17-8-2022 15:48
Tja, blijft een probleem, mensen zonder verstand dingen laten gebruiken waar je toch wel wat verstand voor nodig hebt shut up :X

De enige oplossing die ik ken gaat alleen op voor niet-gebalanceerde jack verbindingen, dan kun je deze gebruiken:
www.neutrik.com/en/neutrik/products/plugs-jacks/plugs/professional-1-4-plugs/silentplug
www.new-line.nl/nl/jack-pluggen/neutrik-np2x-au-silent-jackplug-30337.htm

Andere merken die wellicht lastiger verkrijgbaar zijn:
www.switchcraft.com/1-4-in-6-35mm-plugs/?n184=Silent%20Plug
www.amphenolaudio.com/products/14-2/t-series-switch-plug/

Oorspronkelijk bedoeld voor gitaristen, maar natuurlijk ook toepasbaar op andere plekken waar minder verstandige mensen stekkers uittrekken sneaky :V
Niet goed, wel hard!
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 160
19-8-2022 00:04
Dat is misschien een oplossing. Ga er naar kijken. Bedankt voor deze tip.
Deze knop?? Dat is de talentknop!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 2057
19-8-2022 07:06
Dit werkt natuurlijk alleen aan de kant van je mengpaneel uitgang.
Mengpaneel ingangen en actieve speaker ingangen kun je zo niet "plopvrij" krijgen.
Bovendien kun je zo niet gebalanceerd werken, dus je hebt bijvoorbeeld kans dat je gsm storing oppikt.

Helaas is het waarschijnlijk onmogelijk om de gebruikers voldoende op te voeden om het in de juiste volgorde te doen. Vaak blijken klittenbandjes om de kabels al een onbegrijpelijk concept voor deze doelgroep... shut up :X
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
19-8-2022 10:14
Toch kan je wel een makkelijke vuistregel maken voor de volgorde:

Aanzetten: Bij het aanzetten is het apparaat met de versterker (of de versterker zelf als die apart is) het laatste wat je aan zet.

Uitzetten: Bij het uitzetten is het apparaat met de versterker (of de versterker zelf als die apart is) het eerste wat je uit zet.


Simpeler kan ik het niet maken, en als ze dat zelfs niet snappen,
is de boete op verkeerd gebruik de kosten van eventuele reparaties! wink ;) wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 160
19-8-2022 10:31
Hahaha, bedankt voor de info. Ondanks het vele malen uitleggen, trekt de dirigente na afloop, terwijl alles nog aanstaat en de volumes openstaan, rustig de plug uit haar iphone!!.
Deze knop?? Dat is de talentknop!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 2057
19-8-2022 13:07
Hallo Jan,

Misschien kun je het aaitelefoon stuk gemakkelijker oplossen met een bluetooth module.
Bij nieuwere aaitelefoons zit er toch geen jack aansluiting meer op, dus voor mensen die liever appels dan peren hebben moet je toch iets aanpassen binnenkort.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
19-8-2022 17:35

Jan van Duren schreef:

Hahaha, bedankt voor de info. Ondanks het vele malen uitleggen, trekt de dirigente na afloop, terwijl alles nog aanstaat en de volumes openstaan, rustig de plug uit haar iphone!!.
Das gewoon haantjesgedrag dus.....
Ook voor dirigenten zijn regels.
Met twee di boxjes kan het ook, dan ga je meteen ook ongebalanceerd erin, en gebalanceerd eruit.
En als je het helemaal goedkoop wilt proberen, zou je deze nog kunnen proberen.
Zoiets gebruik ik altijd voor laptops of telefoons die men wil aansluiten.
En dan heb ik het ook nog zoiets in een di boxje gemaakt en meteen stereo.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 2057
19-8-2022 18:24
Tom, voorkom je daar plopgeluiden mee wanneer je de stekker uittrekt? Volgens mij scheelt het daarin niets...

Bluetooth lijkt me een mooie oplossing voor een telefoon.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
20-8-2022 11:14
het is in mijnervaring wel een stuk minder.
En als je zon hardleerse eigenwijze dirigent hebt, beter dan niks sneaky :V
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)