Forum > Licht

DMX controller en verlichting

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
KLJ PassendaleStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-5-2022
Laatste: 19-5-2022
Berichten: 2
16-5-2022 22:29
Hallo iedereen,

Ik ben volledig nieuw in deze wereld en probeer iets mooi in elkaar te steken in bijlage een schets hiervan.
Ons jeugdlokaal heeft dringend vernieuwing nodig, zie ook in de foto's(link), spots zijn al zeker 20jaar oud.
Daarom had ik graag eens reactie gekregen van kenners als dit een goed concept is al dan niet en waar je nog wijzigingen aan zou brengen.
Onze kassa is ook niet zo groot maar we hebben toch een mooi budget hier voor open staan van 1500-2000euro. Maar als u denkt dat het met minder kan graag!
Daarnaast zou ik ook alles willen koppelen via DMX en het is de bedoeling dat het werkt op muzieksturing, moet hier dan nog voor geprogrameerd worden en welke controller stel je dan voor, liefst zo simpel mogelijk te bedienen?
Daarnaast zouden we verschillende parren gebruiken, welke stel je hier dan voor, zie ook schets.
drive.google.com/drive/folders/1u6B1tdYWTk-kPg91EGE57kgpePNf8xy_?usp=sharing

Andere voorstellen zijn ook zeker welkom!

Alvast bedankt voor uw reactie.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 2057
17-5-2022 07:46
Hallo klj,

Zeker als 2e hand een optie is, moet het prima mogelijk zijn om er 8 nette led parren in te hangen en heb je nog budget over voor wat moving heads.

Je kunt dan eventueel kiezen voor mooie gebruikte gasontlading van een goed merk, die vanwege grootte en gewicht goedkoop tweedehands beschikbaar zijn, of voor kleine led exemplaren. Het eerste is in jouw geval zeker een goede optie, aangezien grootte en gewicht geen beperking zijn voor vaste installatie.

De aansturing kun je met een oude pc of laptop en een dongle van een paar tientjes doen.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 281
17-5-2022 08:00
Ik zou in dit geval kiezen voor een DMX recorder zodat je gewoon kunt kiezen uit 12 programma's o.i.d.
Software schrikt de standaard gebruiker waarschijnlijk erg af, een knopje indrukken lukt iedereen wel laugh :D
Zou ook beginnen inderdaad met 4 wash movingheadjes en twee effectjes met gobo's, als de huidige parren nog werken zou ik die lekker nog even laten hangen.
Wel even de bekabeling fatsoeneren laugh :D
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 2057
17-5-2022 08:04
Er is inderdaad wat voor te zeggen om de gewone parren te behouden en eventueel op een dimpack te hangen.
Ik ben zelf nog een van die gekken die vaak nog conventionele parren meesleept, omdat ik de sfeer van ledparren toch minder vind...
Niet goed, wel hard!
KLJ PassendaleStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-5-2022
Laatste: 19-5-2022
Berichten: 2
17-5-2022 17:48
Welke dmx controller stel je dan voor, merk en type?
En de bekabeling gingen we inderdaad verbeteren.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 2057
17-5-2022 17:58
Ik stelde voor een pc te gebruiken, er zijn heel veel verschillende interfaces en software te krijgen, van gratis software en een dongle van 2 tientjes tot aan 1000en euro's.

Volgens mij is cuelux wel een goede optie, software plus dongle kost 350 euro en je kunt er volgens mij kiezen tussen een geavanceerde modus en een modus met een paar simpele voorgeprogrammeerde knoppen.

Met freestyler (gratis en gemaakt door een Belg) kan dat eventueel ook, maar heb je meer kans dat iemand die het niet helemaal snapt op een verkeerde knop klikt.

Een recorder, zoals Joris aandraagt is ook een optie, maar dan heb je eerst iemand nodig met een echte dmx tafel die je de programma's maakt en kun je vervolgens niks meer aanpassen.
In principe is software met enkele gedefinieerde programma buttons hetzelfde, maar heb je wel volledige flexibiliteit om te wijzigen.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 9469
17-5-2022 20:02
Zelf heb ik dit DMX4 all dingetje jaren lang gebruikt tot volle tevredenheid. Degelijk, en betrouwbaar. En heel aardige software er gratis bij te gebruiken.
Je kunt se software gratis downloaden en bekijken.

Zelf had ik het werkend met Martin Light jockey, maar dat kan nu niet meer met de nieuwe modellen vanwege plagiaat enzo.... razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 281
18-5-2022 08:07
Heb dat in een ver verleden wel eens gedaan met een PC maar eigenlijk nooit tot tevredenheid.
Voor de meeste leken is het al vlug overweldigend en heeft men binnen no-time de boel ontregeld, is een uur aan het zoeken voor het werkt, moeten wachten op Jantje want die weet hoe het werkt, etc. Nog afgezien van het feit dat de pc ook vlug genoeg ingezet word voor youtube etc shut up :X

Het is absoluut geen ziggo show dus elke week iets anders is echt niet nodig, ik blijf voor een recorder gaan.
Eventueel zou je kunnen kiezen voor een DMX player van de site die tom aanhaalde, hiermee kun je ook via pc software scenes aanmaken en je kunt hem tevens als dongle gebruiken voor diverse software.
Heb dit al vaker succesvol toegepast in horeca zaken, standalone wel wat beperkt zodra er beweging van movingheads bij komt kijken en je hebt wat kennis van electronica nodig om er een 10 tal schakelaartjes aan te fabriceren.
draverStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2024
Laatste: 3-4-2024
Berichten: 1
3-4-2024 18:24
beste ik heb een beamz DMX384 controller en vroeg mij af of ik mijn chases ook appart kan laten afspelen ? nu spelen de chases en banks allemaal door elkaar in een loop en ik kan ook niks vinden in de handleiding mvg jordy

Terug naar forum Reageer (zonder quote)