Forum > Zelfbouw Speakers

6th order sub ontwerp

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
3-7-2021 13:19
Hallo mede speaker liefhebbers. Volgens mij is het forum niet meer zo druk als vroeger, maar ik ga het toch eens proberen. Ben zelf ook al jaren niet actief.

Het plan
Ik ben in het bezit van een podium waar ik op sta als dj. dit zijn 2 blokken van 1x1 meter en 30 cm hoog. Los daarvan heb ik een sub top geluidsset. Mijn idee is om het podium om te bouwen tot sub, waardoor ik minder hoef te slepen met spullen.

De eisen
- afmeting 100x100x30 cm
- 4th of 6th order, vooral vanwege de beperking in hoogte
- 2 woofers per kist, de Beyma SM-115 (deze heb ik nog liggen, was de basis van het idee)

Ik ben in het bezit van WINISD en Solidworks. Ik heb hier redelijk wat ervaring mee, maar ik heb nog nooit een 4th of 6th order kast ontworpen. Op dit moment heb ik sterk de voorkeur voor de 6th order, omdat deze een breder werkbereik en een hogere efficiëntie heeft. Maar nu kom ik aan bij mijn 'probleem.' Probleem staat in quotes omdat ik niet zeker weet of dit een probleem is. Ik heb de kast gesimuleerd in WINISD, en de tuning van een van de poorten komt het beste uit rond de 90-100 hz. Maar dit geeft een hele korte poort met een groot oppervlak. Concreet: 27x27 cm doorsnede, met een lengte van 5 cm.

Het ontwerp
www.instagram.com/p/CQ3O8c4r1HO/?utm_source=ig_web_copy_link
Is hier iemand die hier wat nuttigs over kan zeggen?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
3-7-2021 16:52
Als je met je spullen boven op een sub gaat staan,
dan krijg je wel veel trilling te verwerken.

Niet alle apperatuur is daar blij mee.
Bijvoorbeeld Cd spelers, of conventionele verlichting, dan zal je merken dat dat niet samen gaat.
Verder snap ik je insteek wel, maar je kan ook podium delen opklapbaar maken, of passen als een shell om een sub heen.
Zo maar een paar gedachtes.

Vroeger gerbuikten we ook wel verstevigde deksels van flightcases om net ff 20cm hoger te staan.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
3-7-2021 18:33
Dankje Tom, dit zijn reacties waar ik wat aan heb.

Trilling heb ik zelf ook bij stil gestaan. Ik quote Jeremy Clarcson: "how hard can it be?" Als je de sub voldoende braced, en geen cd-spelers of conventioneel licht hebt?
Maar ik neem je tips mee, daarom stel ik de vraag hier ook.

Los van de trillingen. Kan er iemand nog iets zeggen over de korte poort? Het wordt nu bijna een opening in de kast. Sterker nog, als ik de poort 20x27 cm maak, is de poort lengte 18mm (dikte plank)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
3-7-2021 20:42
Als je de subs netjes van voldoende bracing voorziet dan valt het met het trillen van de kasten reuze mee (terwijl op datzelfde moment alles eromheen uit elkaar rammelt). Ik zou dan ook zonder een seconde te twijfelen subs gebruiken als podium. Een andere optie (wat flexibeler in opzet) zijn podiumdelen (zijn vaak 2e hands voor een schappelijk prijsje te koop). En onder die podiumdelen kun je altijd nog je subs schuiven. Overigens sta je op die podiumdelen ook te stuiteren als je een stevig setje subs hebt.

Poort van de kleine kamer is wel heel erg kort gezien z'n oppervlak. Ik zou dat toch nog maar eens narekenen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1343
3-7-2021 20:45
Ik zou de voorkamer met poort ook even simuleren als een 'cavity' in Hornresp. De diepte van de kast is bijna een meter dus dan verwacht je een cavity resonantie op ca. 85 Hz, afhankelijk van één en ander. Dit lijkt me een zwaarder wegende invloed dan de kamer/ poort in zijn huidige ontwerp.

Ik zou ook nog wat meer bracing toevoegen.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 499
3-7-2021 20:45
Wat is je winisd input? (Als in liters etc).
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
4-7-2021 12:31
Hierbij alle T/S Specificaties van de woofers die ik wil gebruiken (ik heb er totaal 4, 2 per kast)
www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/beyma-speakers-data-sheet-low-mid-frequency-SM115N.pdf

WINISD
Ik ga uit van een 6th order bandpass met een verhouding van 1:1:
- Front chamber = 100 liter
- Rear chamber = 100 liter
- Front tuning = 35 hz
- Rear tuning = 95 hz

Screenshots
imgur.com/10mdqBz Max SPL
imgur.com/jlwrqyu Air velocity front port
imgur.com/C8Du3hf Air velocity rear port
imgur.com/pqjbsl5 Max power

Ik besef me dat deze tuning vrij hoog is. Maar naar mijn bescheiden mening krijg ik zo het meeste output met de gegeven speakers en de beperkingen in afmetingen. Ook hier geldt, als jullie tips/suggesties hebben sta ik hiervoor open!
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
4-7-2021 12:33

Rademakers schreef:

Ik zou de voorkamer met poort ook even simuleren als een 'cavity' in Hornresp. De diepte van de kast is bijna een meter dus dan verwacht je een cavity resonantie op ca. 85 Hz, afhankelijk van één en ander. Dit lijkt me een zwaarder wegende invloed dan de kamer/ poort in zijn huidige ontwerp.

Ik zou ook nog wat meer bracing toevoegen.

Mvg Johan
Hier zou ik graag meer over leren. Ik heb Hornresp wel eens gedownload, maar heb nooit de tijd gehad om mij hierin te verdiepen. Wat je hierboven aangeeft is precies hetgeen waarom ik twijfelde aan het ontwerp. Hoe gaat dit werken.

Bracing toevoegen was inderdaad ook het plan. Dit is slechts een snelle opzet.
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 499
4-7-2021 14:11
Als ik die cijfers even snel in winISD gooi krijg ik met een 250L BR kast een soort gelijke prestatie. SM115 zie ik dan ook niet echt als een geschikte driver voor een dergelijk ontwerp. Vergeet ook niet om de goede poortcorrectie mee te nemen voor je ontwerp. Winisd gaat er van uit dat je poort(en) nergens aan grenzen. In dit geval heb je een 'shelf' poort en is er een correctie van X +-0,7 nodig (uit mijn ervaring).
Je wint verder met de 6e orde BP 1 a 2dB max (bij 70Hz), daarnaast gaat de BR dieper en luider onder 60Hz.
zou zelf dan ook niet voor een 6e orde BP gaan (in mijn ogen win je te weinig in dit geval).

Het simuleren van een BP kast in Hornresp is vrij simpel, wat Johan aangeeft kan je eenvoudig ingeven bij Lc1 en Lc2 ("Length chamber 1/2").
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
5-7-2021 22:14

DJLP schreef:

Hierbij alle T/S Specificaties van de woofers die ik wil gebruiken (ik heb er totaal 4, 2 per kast)
www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/beyma-speakers-data-sheet-low-mid-frequency-SM115N.pdf

WINISD
Ik ga uit van een 6th order bandpass met een verhouding van 1:1:
- Front chamber = 100 liter
- Rear chamber = 100 liter
Qts: 0.38
Vas: 267 liter

1. Die 100 liter achterkamer is echt veel te klein (250 liter (per driver) komt meer in de buurt). Het in- en uitslingergedrag moet bij die 100 liter echt idioot slecht zijn.
2. De Qts van de SM115N is eigenlijk te hoog voor een 6e orde bandpass.

Ik zou deze liever in een BR kastje stoppen (150-200 liter per driver of daar in de buurt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)