Forum > Newbie Forum

Pa subwoofers op een 12 volt auto mono block versterker [X]

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Thierry C.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2021
Laatste: 10-4-2021
Berichten: 3
9-1-2021 15:03
Beste forum leden,

Ik ben nu al enige tijd bezig met het maken van een bakfiets met flinke speakers erin. Het doel is overal een feestje te kunnen bouwen (denk aan in het park of bij het strand). Dit wil ik doen met een 12 volt accu. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan.

Ik heb een 12 volt auto monoblock versterker (Ampire MB1000.1) gekocht:
450 Watt RMS x1 op 14,4V / 4 Ohm
750 Watt RMS x1 op 14,4V / 2 Ohm
1000 Watt RMS x1 op 14,4V / 1 Ohm

En hier zaten 2 Pioneer TS-W310D4 subwoofers bij 400 watt rms @ 4 ohm (dual coil). Dit klinkt goed hard buiten maar ik las online dat PA speakers veel efficiënter zijn dan car audio speakers en dus veel harder klinken met dezelfde hoeveelheid “stroom”. Om deze reden heb ik twee 400 watt rms 15 inch Beyma subwoofers gekocht en nu heb ik het volgende probleem. Wanneer ik deze aansluit op mijn versterker kraken ze af en toe.. het is geen ruis en het is niet consistent. Echter wanneer ik ze aansluit op een normale pa versterker maken ze dit geluid niet. Wat ik nou niet begrijp is dat wanneer ik de Pioneer subwoofers aansluit op de ampire versterker met dezelfde kabels het gekraak nergens te bekennen is. Kan dit komen door de hoge weerstand van de pa speakers?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 1342
9-1-2021 19:24
Gebeurd het alleen als het hard staat of ook op zacht volume?
1-2-3-4-hoedje-van...
Thierry C.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2021
Laatste: 10-4-2021
Berichten: 3
10-1-2021 11:14
Ik heb het gevoel dat het alleen gebeurt als ik hem hard zet maar als er dan bijvoorbeeld een stukje in de muziek komt waar de bas wegvalt (denk aan de opbouw bij house muziek) dan blijft het gekraak wel (inconsistent) doorgaan...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 1342
10-1-2021 11:51
Om je originele vraag te beantwoorden: Je versterker levert minder vermogen bij een hogere impedantie, het enige verschil zou dus moeten zijn dat de PA luidsprekers minder vermogen krijgen.

Zou je wat meer over je set-up kunnen vertellen, in wat voor kast zitten de luidsprekers (Pioneer en Beyma), welke processing gebruik je (instellingen, gebruik je een high pass), welke PA versterker?
1-2-3-4-hoedje-van...
Thierry C.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2021
Laatste: 10-4-2021
Berichten: 3
10-1-2021 12:53
Beide luidsprekers zitten in een ported box (natuurlijk is dit voor PA subwoofers normaal). Beide kisten zijn zelfbouw. Speakon aansluitingen, ook op de Pioneer subwoofers.

De pa versterker die ik gebruik is een jb systems vx400. Uiteraard is deze enorm underpowered voor die subwoofers (dit zou dus ook een reden kunnen zijn dat ze op die versterker niet kraken) 200 watt per kanaal @ 4 ohm. En de low pass filter op de ampire versterker staat op +/- 100 hz.

Echter heb ik deze subwoofers kort getest bij de meneer waarvan ik ze heb gekocht en die had een 1000 watt rms versterker waar ze naar mijn weten ook niet op kraakte. Zou kunnen dat ik dit heb gemist omdat je het niet goed hoort wanneer de subwoofers op normaal volume staan.

Ik heb het gekraak duidelijk op video vast weten te leggen en gepost op YouTube. Misschien dat je hier wat wijzer van word... ( youtu.be/zCd28oxjMec )

In ieder geval al bedankt voor het meedenken!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 1342
11-1-2021 13:10
Heb je de luidsprekers bij de verkoper in dezelfde zelfbouwkisten getest, of in andere kasten? Weet je op welke frequentie de poorten zijn afgestemd en hoe zit het met de luchtsnelheid in de poort? Ik hoor je niet over een high pass filter, het kan zijn dat de verkoper deze wel gebruikte.

Dit soort gekraak, hoewel het erg 'elektronisch' klinkt, kan ook een mechanische oorzaak hebben:
  • De spoel kan licht aanlopen, dit kun je testen door de conus naar voor en achter te bewegen. Druk daarbij licht en gelijkmatig op de conus om te voorkomen dat deze bij het indrukken zijwaarts gaat bewegen, of gaat wiebelen. Het aanlopen van de spoel klinkt als een licht gekras dat vanachter de stofkap vandaan komt.
  • Ik heb meermaals gedacht dat één van mijn subwoofers kraakte, het bleek meestal om een lichte trilling in de kast, of in de buurt van de kast te gaan. Zo ook lucht die ontsnapte omdat de luidspreker niet goed vast zat, vaak bij schroeven i.p.v. t-nuts maar ook t-nuts die niet strak aangedraaid zitten. Of een minuscuul lek ergens in de kast.
  • Een enkele keer waren het de litze-draden die aanliepen.
Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 9469
11-1-2021 18:58
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 14-1-2021 08:14
1/
Het gekraak kan ook gewoon komen door je versterker.
Auto versterkers overdrijven in 90% van de gevallen over hun vermogens bij een bepaalde weerstand.
Zeker op hoog vermogen willen die dingen nog wel eens "instorten" vanwege voedingsproblemen.
En dat eindigt dat in gekraak.
Ik neem aan dat er geen gekraak is als het op een normale sterkte speelt?

2/
Welke impedantie hebben je Beijma speakers?
Hoe heb je ze aangesloten?
Parallel, of in serie?

3/
Wat voor kast gebruik je voor je luidsprekers?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 9469
14-1-2021 08:12
geen antwoorden op drie logische vragen/opmerkingen..... sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
14-1-2021 18:36
Slotje dan maar. Topic viel sowieso al buiten het bestek van het forum.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Afgesloten topic