Forum > Newbie Forum

Verbinden van een Bose 102 controller op Bose 102 speakers en versterker

(22 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
chriswolfsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2020
Laatste: 30-1-2020
Berichten: 8
9-1-2020 16:02
Ik heb een versterker en 2x 102 en 2x101 inderdaad 2de hands gekocht voor €60 dus dacht dat valt wel mee...

Tom schreef:

dit zijn zogenaamde 100 volt luidsprekers.
Gaat niet werken met je versterker helaas.
Of je moet er 100 volt transformators bij kopen, kansloos gezien de kosten en de opbrengst.

Je hebt ze zeker op mp gekocht en dacht dat je "echte Bose speakers" ging kopen.......
Zijn ook wel echte Bose speakers, maar niet voor thuis toepassingen.
Je hebt er een 100 volt versterker voor nodig.

hier nog wat leesvoer.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 694
9-1-2020 20:51
Kans is groot dat ze intern de 100V trafos gebypassed of zelfs compleet verwijderd hebben waardoor t weer "gewone" speakers geworden zijn.
Datzelfde heb ik ook gedaan bij n pallet vol (ander premium merk) 100v speakers die ik uit n bekend Amsterdams museum gekocht heb toen die bij n renovatie vrijkwamen.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 9469
10-1-2020 07:38
Er komt wel geluid uit met een gewone verterker, maar niet wat er uit zou moeten komen. De weerstand is met de trafo gewoon wat hoger.

Travo bypassen gaat niet lukken, want de drivers die in de 102 zitten zijn iets meer dan 2 ohm.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
chriswolfsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2020
Laatste: 30-1-2020
Berichten: 8
10-1-2020 15:44
Zou ik de controller dan nog kunnen aansluiten en dat zorgt wellicht voor een beter geluid? Of is het gewoon beter om alles weer te verkopen en andere speakers aan te schaffen?
Dj.raymondStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2007
Laatste: 2-4-2024
Berichten: 128
11-1-2020 11:57

Dré schreef:

Joepurlings schreef:

Tja, welke fabrikant zet dan ook XLR aansluitingen op passieve speakers shut up :X
Vóór de introductie van de Speakon stekker? Héél veel.
En daarvoor nog Jack stekkers.Heb nog Cerwin Vega's met zulke aansluiting.Wel later zelf nog aangevuld met XLR.Dan praat (schrijf) ik over eind jaren 70.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 694
11-1-2020 14:23
@chris... ik zou m zeker wel aansluiten. tussen de geluidsbron en de versterker.
Kans is groot dat t een flinke verbetering brengt, die kastjes voegen n hoop hoog en laag toe wat er anders niet uitkomt.
Als t geen verbetering brengt kan je m natuurlijk gewoon weer weglaten of t hele zooitje verkopen

Ik heb tot begin vorig jaar nog speakers gebruikt met XLR en jack aansluitingen.
(voor low-budget toepassingen of waar ik geen duurdere systemen durfde in te zetten vanwege de grote kans op water/lijm/verf schade of vandalisme)
Na n tactisch ruilhandeltje met n collega is mijn arsenaal nu wat meer gestandaardiseerd, heb alleen nog SoundPower, alle andere speakers zijn ingeruild of verkocht op een antieke 4700 Series set na
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 9469
11-1-2020 21:37

chriswolfs schreef:

Zou ik de controller dan nog kunnen aansluiten en dat zorgt wellicht voor een beter geluid? Of is het gewoon beter om alles weer te verkopen en andere speakers aan te schaffen?
Deze controller is specifiek voor Bose 102 luidsprekers, dus hierbij verbeteren ze het geluid tot het niveau wat het zou moeten zijn.
Mits je de juiste versterker gebruikt. De meester 100 volt luidsprekers klinken iets minder dan hun laagohmige versies.

Dus als je een goed geluid zoekt, dan zijn andere boxen waarschijnlijk de beste oplossing.
Als je heel graag Bose boxen wilt hebben, zou ik eens voor een goed setje 301's zoeken, van af generatie 3. Die kan je redelijk voordelig bekomen, en hebben een echt "Bose" GELUID. Wel even controleren of de foam rand van de bas speaker nog goed is.

Ga je andere boxen met je controller proberen, dan gaan ze waarschijnlijk kapot omdat je ze te veel hoog en lage tonen geeft als je het wat harder zet.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 9469
11-1-2020 21:44
ps, kijk maar neer op de XLR stekker,
de meeste boxen uit die tijd hadden maximaal een jack of bananen aansluiting, die gemakkelijk los trok met alle kortsluit en slecht contact gevolgen van dien.

De XLR pin lay out van de boxen was ook wel grappig;
pin 1: min
pin 2 en 3 doorverbonden: plus.

Op de controller was DE XLR nog leuker, en heel vaak verkeerd gebruikt doordat het "anders" was
Pin 1: massa
Pin 2: min
Pin 3: plus shocked 8O
geen wonder dat zoveel mensen ze zo beroerd vonden klinken........ sneaky :V RTFM
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
EricsamandjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 16-4-2021
Berichten: 100
13-1-2020 21:01
Je kunt ze natuurlijk laag ohmig maken door je condensators eruit te halen. Zelf ook al met een aantal gekregen setjes gedaan. Ik weet niet of de 102 serie dezelfde drivers bevat als de 402 maar indien dat zo is moet je de boel in serie aansluiten aangezien de drivers 2 ohm zijn.
Dateq, RCF , Pioneer, Shure.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 9469
14-1-2020 10:54

Ericsamandj schreef:

Je kunt ze natuurlijk laag ohmig maken door je condensators eruit te halen. Zelf ook al met een aantal gekregen setjes gedaan. Ik weet niet of de 102 serie dezelfde drivers bevat als de 402 maar indien dat zo is moet je de boel in serie aansluiten aangezien de drivers 2 ohm zijn.
Je bedoeld de transfoprmator?
Veel succes om aan deze op uit te leggen hoe hij zijn boxen dan moet aansluiten.
1 kanaal mono dat is het maximum in dit geval, en dan gaat het nog niet mooi klinken ook.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)