Forum > Algemeen Forum

Huiskamer geluidskwaliteitsvriendelijk inrichten :-)

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
3-8-2019 09:11
Heren en dames,

Jaren geleden dat ik hier wat heb gepost, nu weer eens een topic hoe een huiskamer geluidskwaliteitsvriendelijk in te richten.
Met geluidskwaliteitsvriendelijk bedoel ik een huiskamer zo in te richten dat mijn buren (allen 70+ :-) ) het minste last hebben van mijn muziek en ik het meeste luistergenot kan behalen.

Ik ben er mij wel degelijk van bewust dat geluidsisolatie en akoestiek twee verschillende dingen zijn.

Per 1 September begin ik met de "reboot" van mijn leven en wil mijn nieuwe stekje gelijk goed aanpakken wat betreft de bekleding van de muren, plafond en vloer van mijn woonkamer. Nu ik het toch moet gaan doen dacht ik maar gelijk om rekening te gaan houden met akoestiek van de ruimte wat dus betekent dat ik moet gaan denken hoe de ruimte te gaan behandelen.

De ruimte (woonkamer) is geheel van beton/steen, de muren zijn nu behangen, en heeft 1 raam (waar er sowieso houten horizontale lamellen komen).
Afmetingen kamer (lxbxh): 600x370x249cm

Plattegrond: www.dropbox.com/s/o9mc5ih3myy2saz/Huis.png?dl=0
Voorkant kamer: www.dropbox.com/s/5zejpc1fjdcb7l4/woonkamer-1.jpg?dl=0
Achterkant kamer: www.dropbox.com/s/38ikzaufed91h4r/woonkamer-4.jpg?dl=0

Aan de voorkant bij het raam wil ik 2x SA M59's gaan neerzetten met daarachter een zware backdrop die ik over de hele breedte kan dichttrekken als een gordijn. Misschien een stuk laten doorlopen naar de twee aanliggende muren, de hoek omgaan zogezegd.

Budget is 2000,- euro max, maar als het een stuk goedkoper kan is het ook goed :-)

Ik heb natuurlijk zelf al wel het een en ander gevonden op Internet, en kom zelf uit op akoestisch behang als muurbekleding en linoleum/vinyl als vloerbedekking. Vooral het linoleum word een dure business vanaf 25,- euro wat eigenlijk teveel van mijn budget gaat opslokken.

Graag had ik van jullie gehoord wat jullie idee is wat betreffende het aankleden van zo'n woonkamer (soort men cave :-) ).

Groetjes Webbie...
These go to Eleven ...
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 1230
3-8-2019 10:27
Mijn gedacht?
Tenzij je zwaar gaat investeren in akoestische isolatie is al het andere eigenlijk overbodige moeite. Een backdrop houdt niets tegen, zal hooguit wat reflectie voorkomen. Ziet wel leuk uit, dat dan weer wel.
Free beats!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
3-8-2019 10:46
Hallo Hollender,

Bedankt voor je post.

Hollender schreef:

Mijn gedacht?
Tenzij je zwaar gaat investeren in akoestische isolatie is al het andere eigenlijk overbodige moeite. Een backdrop houdt niets tegen, zal hooguit wat reflectie voorkomen. Ziet wel leuk uit, dat dan weer wel.
Jij verwoord het beter als ik deed, reflecties voorkomen, met mijn beginpost misschien een beetje op het verkeerde spoor gebracht iedereen.

Simpel eigenlijk wat ik wil is een kamer die zo min mogelijk reflecties heeft, geen galm-hok is maar ook weer geen dode kamer.
De afstraling van geluid naar de buren is hier ondergeschikt aan, maar als ik twee vliegen in een klap kan slaan is het altijd meegenomen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
3-8-2019 11:37
2 x bewerkt. Laatst door Tom op 3-8-2019 21:23
Iedereen begint gelijk met de wanden, gordijnen, schuimblokken, en eierdoosjes laugh :D

Iets waar veel minder aan gedacht word en waar je de grootste winsten kan behalen zijn met je plafond en je vloer.
Zie ook de investering in je vloer als gewone vloerbedekking!
Die kosten ging je toch wel maken.
Als je een gladde dweilbare vloer wilt moet je zeker kijken naar akoestisch plakvinyl!
Dit werkt echt super.
En als je voor stoffen vloerbedekking kiest, let dan vooral op de akoestische eigenschappen.
Er zijn grote verschillen.

Voor je plafond valt de investering reuze mee ten opzichte van je rendement.
Er bestaan akoestisch en geluid absorberende systeemplafond platen.
Bijvoorbeeld deze
In mijn werkplaatsen had ik deze, die een sukje voordeliger waren en ook erg goede resultaten.
Deze kan je in frame werk hangen, maar je kunt ze ook gewoon tegen het plafond plakken, en als het een huurhuis is, kan je er eventueel eerst een houten regelwerkje tussen zetten. Als je ze dan tegen elkaar geplakt hebt, sausen, en je ziet geen naadjes meer.
De vierkante meter prijzen zijn zeer betaalbaar.

Deze combinatie werkt echt super, ik heb het al meermaals bij klanten en mijzelf in werkruimtes toegepast met veel succes.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 2057
3-8-2019 12:46
Heey René,

Ik heb hier geen ervaring mee, maar leuk dat je er weer bent!

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 13458
4-8-2019 14:19
Je zou eens een balletje op kunnen gooien bij Ronald Zuiderwijk van Iemke Roos/Audio Technica. Die houdt zich regelmatig bezig met akoestische panelen (van Artnovion).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
11-8-2019 13:51
Heren,

Allen bedankt voor jullie reacties, inmiddels het een ander gevonden:Inmiddels een paar offertes aangevraagd voor de muren te behangen, wil het netjes hebben, maar daar sla je van achterover wat er gerekend word. Voor een slaapkamer, woonkamer en keuken over de 2000,- euro (wil inclusief materiaal). Het is 100m2 muuroppervlak waar de deuren en ramen nog niet vanaf getrokken zijn.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 1230
11-8-2019 14:08
Volgens mij allemaal druppels op een gloeiende plaat. Glasvezelbehang gaat niets aan de akoestiek van je ruimte veranderen, is in feite gewoon behang, ideaal om scheurtjes in stucwerk weg te werken.
En de geluidsisolerende werking van het laminaat heeft volgens mij vooral betrekking op contactgeluiden.
Maar alle beetjes helpen natuurlijk!

*edit
Voor ik het vergeet, op homerecording.be vind je veel nuttige en interessante info terug!
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
11-8-2019 18:57
het plafond laat je dus lekker beton?
Jammer dat je daar niet naar kijkt, het is je beste en waarschijnlijk goedkoopste mogelijkheid om je akoestiek te verbeteren!

Glasvezelbehang heeft maar een marginale invloed, want je bevestigd het gewoon direct op je betonnen muur.
Waar moet de absorbtie of demping vandaan komen?
Ook is glasvezelbehang zeer makkelijk zelf te doen.
Karwei heeft goedkope glasvezel lijm in emmers
Maar koop het behang bij een verfgroothandel, want de goede kwaliteiten vind je niet in de bouwmarkt.
Hoe dikker hoe beter!

Marmoleum geeft bijna geen demping, hooguit een beetje kontakt demping.
Kijk als je een dergelijke prijs gaat kijken ook toch maar eens naar plakvinyl, het wordt tegenwoordig veel toegepast in oa verzorgingstehuizen.
Het is oersterk, en werkt goed tegen de herrie.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RodiBakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 27-4-2024
Berichten: 136
11-8-2019 21:51
Ik ben wel eens een soort gespoten papiervlokken tegen plafonds aan tegengekomen bij horecazaken en kantoren als demping. Dat is dan 2 a 3cm dik.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)