Forum > Licht

Led panelen... absolute no-no dus veel vragen... ;-)

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
ArneKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2018
Laatste: 16-4-2020
Berichten: 21
12-7-2019 09:49
Hoi allemaal,

Heb natuurlijk de zoekfunctie gebruikt maar nog niet heel veel kunnen vinden over led panelen.

Als kleine hobbyclub proberen we natuurlijk, net als iedereen, wat leuke opdrachten binnen te slepen. Dit valt niet mee...
Wij wonen net over de Duitse grens en als we kijken naar de feesten die hier worden gegeven dan lijkt de lat behoorlijk hoog te liggen.
Ondanks dat we daar (nog) niet achter zijn gekomen, lijken de budgetten hier wel aanwezig te zijn om grotere bedrijven in te huren.

Daar kunnen we ons natuurlijk nooit mee meten en dat is de bedoeling ook niet. Voor ons is het een hobby en als het zou leuk zijn als we met hetgeen we verdienen de hobby kunnen bedruipen.
Qua geluid denk ik dat we inmiddels wel een en ander aan kunnen. Is allemaal wat ouder maar werkt uitstekend.
Ook qua licht zijn we op de goede weg.

Maar... wat hier meer en meer opduikt zijn de led schermen...
Als men dat eenmaal heeft gezien, kun je dan als kleine beginner nog zonder zoiets aankomen?

Mijn eerste vraag is hoe jullie daar zo over denken.
Natuurlijk heb ik al wat rond gekeken wat zo'n investering zou gaan kosten.
Deze hobby kost geld, veel geld. Maar vaak blijf je hangen door de angst niet te durven investeren, denk ik.

Zijn hier medestrijders actief die hier ervaring mee hebben en wellicht ervaring met led panelen of schermen hebben.
Mocht het zover komen dan heb ik namelijk nog wel wat vragen omtrent de hardware maar ook de software die gebruikt kan worden in het mobile DJ gebruik.

Ik ben benieuwd... ;-)

Hartelijke groeten,

Arne.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
12-7-2019 10:21
Waar wil je het voor gebruiken?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ArneKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2018
Laatste: 16-4-2020
Berichten: 21
12-7-2019 10:41
Hoi Tom,

In het geval van bijvoorbeeld een bruiloft, dan zou ik me voor kunnen stellen dat je daar foto's op kunt tonen misschien gelukswensen van de bezoekers.
Maar in het geval van een jeugd feestje, dan video's, clips en animaties...

Zag hier trouwens ook een keer dat er niet alleen een groot scherm achter de DJ hing maar dat er aan de truss carre 4 rijen van 4 panelen hingen.
Heb onderaan een link naar de foto van destijds.

In het begin was ik natuurlijk wel benieuwd wat daarmee gedaan werd maar zag er best leuk uit.
Deze panelen hingen per 4 naast elkaar met een paar meter tussenruimte en hingen als een Wiebertje zeg maar.
Enerzijds fungeerde dat als een soort opgesplitst beeldscherm, je zag dus stukken van wat ook op het grote scherm te zien was.
Maar anderzijds liepen deze panelen ook heel mooi mee in de lichtshow, heel mooi gedaan.

Groetjes,

Arne.

www.photobox.co.uk/my/photo/full?photo_id=501985271899
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 281
12-7-2019 15:53
Voor een drive in show of aanverwante klussen heb ik dat verzoek nog nooit gekregen.
Bij grotere bedrijfs evenementen of festivals wel maar dan gaat het vaak ook om budgetten waarmee je makkelijk kunt inhuren.
ArneKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2018
Laatste: 16-4-2020
Berichten: 21
12-7-2019 16:06
Okay, dat is enerzijds goed om te horen... ;-)
Maar... de klus zoals ie er op de foto uitziet, wordt dit als een grote klus gezien?
Of als drive-in show?

Dit zijn de feesten zoals ze hier regelmatig worden gegeven.
Opbouw, afbouw en het hele spul staat dan meestal een dag of 3 soms 4.
Meestal wordt er 2 dagen het geluid gebruikt voor allerlei zaken zoals playback show enz.
Laatste dag is meestal de DJ aan de beurt en loopt zo'n avond al snel van 20.00u tot een uur of 5 's ochtends door...

Wat zou deze grap gekost hebben met in acht nemen van bovenstaande?
Moet daarbij vermelden dat er van betreffende bedrijf ook continu twee mensen bij waren, één voor het licht de andere voor video.

Groetjes,

Arne.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
12-7-2019 20:33
ik heb 4 x 55 inch led schermen, en twee wat 5000ansi beamers die ik kan inzetten als dat nodig is.
Maar dat deed ik voornamelijk bij uitvaarten.
Heel af en toe bij zoveel jarig huwelijk en of verjaardagen.

Ik zit tegenwoordig in Spanje en houd nu eerste even een jaartje sebatical,
maar daarna ga ik hier er wel weer mee aan de bak.

Maar schermen en beamers zijn niet het kostbaarste.....die vind je al nieuw voor rond de € 600,- - 800,- per stuk

Het kostbaarste is een goede aansturing van het beeld.
Je kan het geheel natuurlijk aansturen vanuit een laptopje, maar dat komt niet echt profie over als je muisje de hele tijd in beeld komt sneaky :V

Ik gebruik een Roland 8 in en 2 uit matrix video mixer.
En stuur deze aan met twee i7 pc's en kan er nog twee pc's aan hangen en daarbij heb ook nog 5 digitale camera's welke ik er bij kan inzetten.
Dit is bij elkaar goed voor ruimp €10.000,-
En dan moet je ook vooral niet gaan besparen op de bekabeling, wat haspels splitters, repeaters met videokabels kan aardig in de papieren lopen.

De Tv schermen heb ik op wind up manfrotto's gemaakt, zodat ze stand alone kunnen staan, en op elke gewenste hoogte gedraaid kunnen worden.
Het is zeer belangrijk dat je het ophangen van dergelijke grote objecten op een veilige manier doet.

De maat 55 inch heb ik gekozen omdat je deze maat nog in je eentje kunt inhhangen, en je kan er ook gemakkelijk tweede hands flightcases voor krijgen. Hier heb ik twee cases waar vroeger 1 pioneer 50 inch plasma in zat. Hier kan je zonder veel ombouw gemakkelijk 2x55 inch met de schermen tegen elkaar in kwijt sneaky :V

Genoeg info zo?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ArneKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2018
Laatste: 16-4-2020
Berichten: 21
14-7-2019 11:55
Thanks Tom,

Ik was eigenlijk meer benieuwd naar de inzet van led panelen.
Ervaring, techniek etc.

Groetjes,

Arne.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
14-7-2019 11:59
Techniek heb ik volgens mij in het bovenstaande uitgelegd,
Ervaring stond er ook bij: bruiloften verjaardagen en uitvaarten.
En ik heb nog wel meer toepassingen er voor gedaan: presentaties, ondersteuning van multimedia optredens, beeld transporteren naar andere ruimtes, enz.

Als je bedoelt koppelbare pixel ledpanelen; zorg dan maar dat je een dikke stapel geld hebt.
Het is niet alleen de panelen zelf, je zult ze ook ergens veilig aan moeten ophangen.
En daarbij komt ook nog het transport.
Een beetje paneel is toch al snel +/-3x5 meter en dat is al een flinke aanhanger vol.
En als je dan wat grotere evenementen wilt doen, dan wil men meestal zo'n panneel aan iedere kant van het podium.
En ook een niet onbelangrijke factor is je opbouwtijd, het is echt werken om zon scherm op te bouwen, alles aan te sluiten en dan een perfect werkend geheel te hebben.
En dan zou je nog misschien even een rekensommetje er op los moeten laten voor de terugverdientijd
Want voor een goed setje zit je al snel aan een modaal half jaarsalaris.

Tweede hands is voor ledschermen bijna geen optie.
Als ze uit een vaste opstelling komen zijn ze meestal al helemaal opgebrand,
als ze uit een mobiele opstelling komen is er heel vaak pixeluitval vanwege het transport en opbouwen.

Als je het voor kleinere feestjes wilt gebruiken, dan is een beamer of een led tv een veel handigere en voordeligere optie.
een 55 inch scherm bedient 100 tot 200 personen, een beamer scherm van 2x3 meter bedient 500 mensen.

Wat wil je nog meer weten?
Of het voor jou gaat werken?
Daar is geen garantie voor, alles hangt af van je marketing, de kwaliteit waar je mee komt aanzetten, en het invullen van de vaak hoge verwachtingen van de opdrachtgever.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 694
14-7-2019 12:31
@ Arne: bovenstaande komt volgens mij heel sterk overeen met de argumenten die ik in ons laatste gesprek over led-pixel panelen ook al aangaf...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
ArneKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2018
Laatste: 16-4-2020
Berichten: 21
16-7-2019 07:08
Ja Tom, mijn vragen gingen inderdaad om de koppelbare led pixel panelen... ;-)
Maar... ik heb weer stof tot nadenken en zal jouw suggestie, met de TV schermen, ook eens bekijken.

Vandaag de dag is vooral de jeugd nogal visueel ingesteld.
Veel van ons kennen wellicht nog de tijd dat we met een lichtorgel en een paar gekleurde persglaslampen ermee weg kwamen... ;-)

Groetjes,

Arne.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)