Forum > Zelfbouw Speakers

Beyma la10-3v

(24 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
RichStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2019
Laatste: 21-8-2019
Berichten: 9
30-6-2019 19:25
Hallo,

Ik zit er aan te denken om te gaan beginnen aan een zelfbouw line array. Er is veel info over de la10-3v te vinden.
Ik kan alleen moeilijk ervaringen met deze kast vinden! Heeft iemand een idee waarom dat is? Beyma is in mijn ogen toch een serieus merk dus daar moet toch wel iets van te vinden zijn?

Ik weet dat een zelfbouw line array niet zomaar zomaar iets is ivm met veiligheid maar al het dragende matreaal wordt minimaal steviger gemaakt als wat er op papier staat. Liever een kilo zwaarder als lichter. Dus de platen aan de zijkanten worden allemaal een milimeter dikker gesneden en de rest wordt ook overmaats.

Heeft iemand tip of kan iemand mij vertellen dat er een rede is dat er weinig praktijk ervaringen met deze kast te vinden zijn?

Het doel is om minimaal 12 kastrn te maken.
Je moet wat....
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
30-6-2019 19:39
Waarom zou je dit zelf willen bouwen??
Een 2e hands (bijv) LA DV-DOSC set zal altijd goedkoper zijn en beter klinken dan zelfbouw.
't is maar een hobby...
RichStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2019
Laatste: 21-8-2019
Berichten: 9
30-6-2019 20:21
Waarom wil ik hem zelf bouwen?
1: Simpelweg omdat het kan.
2: je kan alle gegevens zo vinden. (Zie link)
www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://probandoweb.com.ar/elecom/wp-content/uploads/2016/02/BEYMA-line-array-project.pdf&ved=2ahUKEwiA4uKw55HjAhUSaFAKHTlwAd4QFjAMegQIAxAB&usg=AOvVaw2BcH-g6WqcWLOfOD5JiO0i
3: beyma is in mijn ogen toch nog wel een serieus merk dus waarom zou het slechter klinken?

Uiteraard kan ik ook een line array kopen maar wil hem eigenlijk gewoon zelf maken en als je alle gegevens heb dan denk ik..... waarom niet?

Ik wil alles orgineel maken zoals het heschreven staat en dus zoals het hoort (uitgezonderd het vliegwerk wat ik steviger zou willen maken)
Je moet wat....
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 281
30-6-2019 20:39
Waarom zou je het doen? Als je het vaak weg kunt zetten doe je neem ik aan klussen waarbij je beter voor de dag komt met een merk set, ook voor bijhuren etc. als je het niet vaak weg zet huur dan een set voor die klussen en bouw een strakke sub top set voor je kleinere klussen, dat is vaak al uitdagend genoeg laugh :D .
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
30-6-2019 21:00

Bestek schreef:

Waarom zou je het doen? Als je het vaak weg kunt zetten doe je neem ik aan klussen waarbij je beter voor de dag komt met een merk set, ook voor bijhuren etc. als je het niet vaak weg zet huur dan een set voor die klussen en bouw een strakke sub top set voor je kleinere klussen, dat is vaak al uitdagend genoeg laugh :D .
Eens! wink ;)

Zelfbouw van een sub-top set doe je, omdat:
1) je wat wilt leren. Het resultaat maakt dan weinig uit en het project mag (deels) mislukken. Of:
2) je wilt iets speciaals, wat niet te koop/betalen is en je wilt het uiterste op alle vlakken (output+gewicht/afmetingen+kwaliteit/diepgang). Mijn actieve PM90 top + TH118 sub zelfbouw valt hieronder.

Een line array ga je niet zelf bouwen, tenzij het je beroep is... (zoek maar ‘ns op Brooklyn audio en maak een praatje met Sander over het bouwen van zijn line array).

Bij een goed line array hoort ook software om te berekenen hoe het array gericht moet worden. Vele manjaren effort... Sommige dingen zijn gewoon te groot om effe zelf te doen (omdat het kan).

IMHO: Point source heeft de toekomst iig voor de kleine en mid-sized events. Kijk maar ‘ns bij Danley Soundlabs.
't is maar een hobby...
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 694
30-6-2019 21:21
bouwplannen zien er wel serieus uit in ieder geval, is geen amateuristisch hobbybob plannetje getekend door n stel knutselaars in n schuurtje.
Dat t klanktechnisch n drama zal zijn verwacht ik ook niet, dat beyma spul is echt geen rotzooi, met n beetje degelijk stukje processing erachter zie ik dat wel goedkomen.
Ben wel bang dat t een zeer kostbare zaak word om t te bouwen, zelfs met maar 6 kastjes per kant ben je zomaar 10.000 euro verder voordat je klaar bent, en dat is nog zonder versterking, bekabeling, subs en dsp.. en dan blijft t een zelfbouw systeem dus blijft t verhuren/inzetten ervan n moeilijk verhaal.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
RichStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2019
Laatste: 21-8-2019
Berichten: 9
30-6-2019 23:21
Met inderdaad de software heb je wel punt!!!

Het ontwerp is bestaand (niet zelf ontworpen dus hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden)

Met subkasten front loaded en horen geladen en met topkasten front en horen geladen heb ik wel ervaring. Ik heb er diverse gemaakt vroegah waarvan sommige nog steeds rond zwerven.

Waarom wil ik dit, om weer eens wat te bouwen en dan wat anders dan anders. Maar bedankt voor het stof tot nadenken!

Maar wat vinden jullie van dit ontwerp van beyma? Denken jullie dat het uberhoubt kans van slagen heeft en dat het wat is? Het is niet een nieuw ontwerp.

Bedankt voor de reacties en de stof tot nadenken.
Je moet wat....
RichStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2019
Laatste: 21-8-2019
Berichten: 9
30-6-2019 23:32
Ik was mijn reactie aan het schrijven maar ondertussen had jij ook nog wat geschreven soundpower.
Het is inderdaad een serieus ontwerp (heb nog een autocad bestand met alle maten en montage delen dus hier heb ik alles compleet)

De verhuur is misschien in de toekomst wel wat maar voorlopig zal het eigen gebruik worden en als het allemaal goed komt dan kan ik meerdere mensen overtuigen dat het wel zeker wat is.

De kostprijs...... ja, het zal zeker niet voor niks gemaakt kunnen worden! Maar 1 ding weet je zeker, niemand heeft het! En dan krijg je inderdaad versterkers en subs. Ik verwacht dat hier nog wel aardige subs onder kunnen maar zo ver ben ik nog niet (het is allemaal nog in denk fase)

Maar zoals in mijn andere post.... weer stof voor nadenken
Je moet wat....
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 694
1-7-2019 12:45
Zolang de array niet al te groot is zal met dat processing/software verhaal ook nog wel meevallen lijkt me, het blijft n relatief eenvoudig frontloaded systeem, we praten hier over n systeem(pje) van n krappe 5kw RMS per kant, niet over stadionformaat toepassingen met gevlogen in- en outfills voor 20.000+ man op heavy metal niveau.
Een flink groundstack systeem heeft ook zn voors en tegens, daarmee loop je ook gauw tegen problemen met geluidsdruk vooraan bij de barriers aan die je met n line-array wel wat makkelijker kan voorkomen door t spelen met volumeniveaus in de kolom.
Het zal wel wat tijd kosten om n stel goede basispresets te maken, maar dan kom je met n paar goeie oren en gevoel voor de techniek een heel eind.
Qua sub/laag zal dit ook geen heel moeilijk verhaal zijn, paar goede dubbel 18s eender welk merk kom je waarschijnlijk n heel eind mee.

De technische haalbaarheid is imo nog niet t grootste probleem, ik ben eerder bang dat je in de knoei komt met de acceptatie bij professionals, vooral aansprakelijkheid/verzekeringstechnisch zullen er n hoop bezwaren zijn.
Het blijft n zelfbouw verhaal zonder enige vorm van goedkeurmerk, dus t hele zooitje vliegen in de buurt van publiek, technici of artiesten.... shut up :X
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
RichStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2019
Laatste: 21-8-2019
Berichten: 9
1-7-2019 15:51
Alles, maar dan ook alles wordt berekend en gekeurd! Als je onverzekerd boven mensen gaat vliegen of in de buurt van, dan ben je niet echt slim bezig naar mijn mening.
Dus aan alle verzekerings eissen wordt voldaan!!!
Uiteraard kan er met het beste systeem of onderdeel altijd iets fout gaan.

Er zijn echt wel een paar mensen die altijd een vooroordeel gaan hebben maar dat weet je van tevoren en dat zal met elk merk altijd zo zijn. (Of kan jij mensen die echt tevreden zijn met alle a merken?)

Heb een hoop zitten denken en ik twijfel nog over versterkers..... ram audio daar heb ik vroegah veel mee gedaan maar dat wordt hier gewoonweg niet veel verkocht.... keuzes keuzes keuzes 😂😂
Je moet wat....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)