Forum > Licht

Artnet/ dmx nodes

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
17-6-2018 10:31
Goedendag,

Ik denk er over om volledig over artnet over te stappen tussen mijn tafel en dmx splitters.
Omdat: 1 transmissieweg (=1 cat kabel) voor 4 universes ipv 4 dmx kabels. (Heb er nu 2), gebruik de 2e als backup of voor extra's
Wil nu alle universes kunnen benutten, om snel wat extra's bij te kunnen zetten en voor backup, ook het verdelen vanaf de node, naar mijn splitters/boosters, wordt
dan eenvoudiger.

Ik heb 1 van mijn splitters zodanig aangepast, dat over de 5polige xlr 2 dmx lijnen lopen en pin 4 en 5 zijn nu doorgelinkt naar de 2e lijn.

Nu heb ik zitten kijken naar de Showtec Node 8/5 MkII ; Alleen xlr uit(?),geen switch/router, ca 600euro
en de Showtec Net 8/5, xlr in/uit omschakelaar, switch/router ingebouwd, ca 450euro.

De Net 8/5 is beduidend goedkoper, lijkt op het oog meer te kunnen, dmx artnet>xlr of xlr>artnet omschakelbaar per xlr uitgang etc, rdm ready en dan de node 8/5 mkII, wat volgens mij alleen een artnet to xlr converter is, maar beduidend duurder is.
Nu is mijn vraag wat rechtvaardigd de duurdere prijs vd ogenschijnlijk eenvoudiger node 8/5 t.o.v. de goedkopere maar uitgebreidere net 8?
Wat is het echte verschil nu tussen de node 8 en de net 5 en waarom zou ik voor de 1 of de ande4 kiezen?

Wat ik wil:
Artnet to xlr
Xlr to artnet
Mijn grote lichttafel kan artnet en xlr aan, gebruik nu xlr voor de show en artnet voor capture software.
De kleine tafel alleen xlr uit, wil de artnet node oid gebruiken om xlr naar artnet om te zetten, zodat ik ook deze tafel via de node aan capture kan hangen.

Ps, heb hier de showtec genoemd, maar dit geldt uiteraard ook voor de botex, briteq en elation uitvoeringen of ander vergelijkbaar.
Without a lightengineer, it will be dark.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1593
17-6-2018 10:43
RaspBerry pi + simpele USB RS-485 converter + OLA kost nog geen 50 euro en dan heb je Artnet naar DMX out.
Met een wat duurdere DMX interface moet het ook mogelijk zijn om DMX in naar Artnet om te zetten, maar daar heb ik geen ervaring mee.

BTW: Over een cat5 kabel kunnen 4 DMX lijnen, dus je hoeft niet per se over naar IP/Artnet.
't is maar een hobby...
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
17-6-2018 13:05

PvG schreef:

RaspBerry pi + simpele USB RS-485 converter + OLA kost nog geen 50 euro en dan heb je Artnet naar DMX out.
Met een wat duurdere DMX interface moet het ook mogelijk zijn om DMX in naar Artnet om te zetten, maar daar heb ik geen ervaring mee.

BTW: Over een cat5 kabel kunnen 4 DMX lijnen, dus je hoeft niet per se over naar IP/Artnet.
Mijn huidige grote tafel, heeft 4x dmx uit over 5xlr en artnet uit. Gebruik nu 2x xlr uit, waarvan 1 als backup of voor extra uitbreiding. Dit wil dus uitbreiden naar 4x.
Mijn kleine tafel heeft slechts 1x xlr uit (24ch) maar wil dan juist de node gebruiken om van artnet terug naar xlr te gaan om mijn visuallizer (capture) te kunnen gebruiken.
Bovendien schept het dan ook de mogelijkheid, om deze kleine tafel als input op de grote te gebruiken en via vrije universe naar buiten, hierdoor hoef ik niks om te pacthen ivm de 24 vaste kanalen van deze kleine tafel.
De node 8/5 of 8/3 is volgens mij alleen maar van artnet > xlr, de net 8/5 of net 8/3 kan vice versa volgens mij, vraag mij af waarom de node8 zoveel duurder is dan de net 8, terwijl de net 8 op 1ste gezicht veel veelzijdiger is. Kan geen vergelijk vinden oid.
Without a lightengineer, it will be dark.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2057
17-6-2018 13:55
Deze heeft 6 poorten, die zowel in als uit kunnen zijn, en kost een heel stuk minder:
www.electrondigit.com/product/led-controller-dmx-512-driver-3-ch-24a-dmx-to-ucs1903-ws2812-ws2813-sk6812

Het enige dat je nog mist is een mooie 19" behuizing en mooie aansluitingen, maar een patchplaatje maak je zelf klaar voor 50 tientjes, of je maakt meteen een compact kistje dat mee kan de truss in?
Ik zou bij deze, gezien de prijs altijd overwegen er meteen 2 te nemen, in 2 aparte kistjes bouwen, dan ben je nog veel flexibeler.
Niet goed, wel hard!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2057
17-6-2018 22:49
Ik heb deze overigens ook pas nog overwogen, maar het ontbrak helaas aan een merger functie.
Destijds heb ik dan de originele artistic licence lynxen kunnen kopen voor een goede prijs, maar deze zijn 2 in in het ene doosje en 2 andere in het andere doosje, volstaat voor mij echter.
Niet goed, wel hard!
BartjevdvenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2008
Laatste: 3-6-2019
Berichten: 16
16-7-2018 23:13
Als je echt geld teveel hebt koop je gewoon een ELC node.
Die zijn stabiel, goed en overal geaccepteerd. Daar werken de grote jongens ook mee.
Kost meer maar dan heb je ook wat.

Ik heb zelf een Node 8s, en ik zou niet meer anders willen.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2057
16-7-2018 23:57
Kan me lastig voorstellen dat die beter zijn dan de artistic licence, want die hebben artnet ontworpen ;)
Niet goed, wel hard!
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 569
20-7-2018 02:25

Joepurlings schreef:

Kan me lastig voorstellen dat die beter zijn dan de artistic licence, want die hebben artnet ontworpen ;)
Wie is er nog bezig met art-net als je sACN hebt tegenwoordig... :-)
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2057
20-7-2018 08:34
Volgens mij heeft de nieuwe artnet standaard daar een integratiemogelijkheid voor...

De artistic license gateways ondersteunen het in elk geval ook, maar waarom zou sacn zoveel beter zijn?
Niet goed, wel hard!
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 569
20-7-2018 21:47

Joepurlings schreef:

Volgens mij heeft de nieuwe artnet standaard daar een integratiemogelijkheid voor...

De artistic license gateways ondersteunen het in elk geval ook, maar waarom zou sacn zoveel beter zijn?
Het grootste voordeel van sACN is dat je niet met subnetten werkt.
DMX universe 1 is gewoon sACN 1. En universe 51 is ook gewoon sACN 51 (wat dan bij Art-Net subnet 3, universe 2 is)
Dus: makkelijker voor nodes in te stellen, makkelijker voor aan guest operators door te geven, ...

Nog een voordeel voor mij is dat je bij grandMA2 zowel MAnet als sACN over dezelfde poort kan jagen, waar je dus gewoon op de stage een ethernet switch legt en weer uit kunt splitten naar sACN voor je node(s) en MAnet voor bv. een NPU of VPU.
Als je Art-Net en MAnet wilt sturen vanuit een grandMA2 tafel moet je MAnet over poort 1 doen (192.168.0.x range) en Art-Net over poort 2 (2.x.x.x range) wat me dus een CAT6 naar FOH scheelt happy :)

Verder zijn sACN en Art-Net gewoon 2 protocollen die beide UDP pakketen sturen en volgens mij zelfs door dezelfde ontwikkelaars gevonden.

Enigste waar ik Art-Net wél voor gebruik is voor Art-Net inputs voor bv. resolume op de lichttafel te krijgen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)