Forum > Licht

draadloos dmx ervaringen

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
CrazysoundStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-6-2006
Laatste: 19-1-2019
Berichten: 52
13-6-2018 21:42
zijn er mensen die al ervaringen hebben met budget gerichte draadloze dmx zenders en ontvangers .
Lijk ayra , showtec , eurolite .

Waar het zoal voor gebruikt zou worden voor ledbars die in zalen dienen als uplight aan te sturen .
Max afstand een 40 a 50 m

alvast vriendelijk bedankt
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
14-6-2018 08:36
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb zeer mijn twijfels er over als je iets betrouwbaars wilt hebben.

Veel van dit soort devices werkt op 2,4 Ghz,
het zelfde gebied waar alle telefoons, wifi, deurbellen, babyfoons, camera's, afstandsbedieningen enz op werken.
Het is een van de drukst gebruikte banden in het frequentiespectrum.

Wil je het gebruiken voor feestjes tussen de schuifdeuren, dan zou het wel kunnen wat mij betreft.
Als er dan een effect af en toe een beetje raar doet, maakt dat niet zoveel uit.
Maar als je echt serieuze feesten doet dan zou ik mij nooit afhankelijk stellen van de ether.

Ik heb een keer een draadloze microfoon van een A merk op de 2,4 getest.
In gebruiksaanwijzingen wordt geroepen tot wel 500 meter bereik.
De praktijk is dat je in een volle zaal er een nulletje vanaf mag halen, en dan moet er een goede zichtlijn zijn tussen je zender en ontvanger.
zodra er een aantal mensen tussen die zichtlijn staat, dan is het bereik nog minder, en een stuk minder zeker.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 281
14-6-2018 14:16
Ik heb vorig jaar een setje besteld bij de bekende chinees, dit om de ingebouwde led parren in de DJ booth aan te sturen, scheelt weer een kabeltje.
En ik moet zeggen het werkt prima, waren 5 losse printjes met antenne kabeltje + inbouw chassisdeel en antenne, moesten wel met 5v gevoed worden maar dat was gelukkig aanwezig in de led parren. Het bereik is afhankelijk van de plaatsing van de antenne's ik ga zelf eigenlijk tot max een meter of 10, de zender heb ik in de case van de DMX tafel gebouwd. Printjes kun je zelf kiezen of deze als zender of ontvanger moeten fungeren, meerdere zenders en ontvangers zijn mogelijk (zelf niet getest met meerdere zenders).

Tot nog toe heb ik geen noemenswaardige problemen gehad, ooit een hikje dat hij een kleurtje overslaat maar dat is minimaal te noemen.
Ook in drukke omgeving geen probleem.
Kortom voor gebruik als ruimte/sfeer verlichting zeker de moeite waard om te bekijken
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2057
14-6-2018 17:02
Deze chinezen verkopen ze ook in een plugje verstopt, maar dan heb je natuurlijk een adaptertje dat extern gevoed moet worden.
Kost allemaal geen drol, dus als je de tijd en mogelijkheid hebt om het te testen, is dat natuurlijk een optie.
Volgens mij was er ook nog een mogelijkheid om de voeding op de DMX pennen erbij te zetten.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
14-6-2018 18:00
heren, de op vraagt om een max afstand van 40 tot 50 mtr sneaky :V
Ik leg dit uit dat hij zijn effecten door de hele zaal wil hangen, waarbij er lang niet altijd een mooie zichtlijn van de zender zal zijn denk ik zo maar, toch?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2057
14-6-2018 18:36
Klopt, maar als je de tijd en mogelijkheden hebt om te experimenteren, hoef je het voor het geld niet te laten lijkt me.
Daarna kun je nog altijd kijken of het goed genoeg is voor wat je wilt...
Niet goed, wel hard!
CrazysoundStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-6-2006
Laatste: 19-1-2019
Berichten: 52
14-6-2018 20:28
Wil inderdaad effecten door de hele zaal kunnen hangen.
En bij uplights is er al zeker geen mooie zichtlijn tussen zender en ontvanger .
Optie is we een extra zender in de zaal te hangen aan de achterkant van een truss met bv een movinghead op .
DJ/LJ SavidgeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2003
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 184
14-6-2018 20:31
ik heb hier ook een test setje liggen, 1 zender en 2 verschillende ontvangers.
De "set" heeft een antenne en de losse niet, die heeft een wit dopje met LED waaraan je ziet dat hij verbinding heeft.

De nieuwe Chinese versies zijn er nu ook met ingebouwde batterij.

Het test setje dat ik heb, heb ik getest tot op 15 mtr dat ging prima (volle zaal, ruimt serre van metaal, ontvangen midden in een truss paal).

Ook heb ik het setje hier in huis getest. Elke verdieping een led par, begane grond een laptop met zender. Zijn natuurlijk niet te afstanden maar wel door alle betonnen vloeren (nieuw bouw huis). dus tot nu toe bevalt het mij wel.

Ik zal als ik tijd heb eens een led par verder weg zetten om het echte bereik te testen.
Lampie erbij??
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
14-6-2018 23:19
In een lege zaal werkt het altijd, in een houten hut werkt het ook perfect.
Maar nu eens proberen een betonnen doos met de modernste (ijzer) dubbelglas ramen, en 200 waterzakken in de rondte.

Ergens op het forum kan je nog een leuk verhaal vinden van mijn 3000watt rookdoos op volle kracht, een jaar of 15 geleden welke toen op DMX moest werken en het zaakje liep vast......Gevolg een zaal waarbij je binnen 30 seconden niet eens meer je eigen handen kon zien laugh :D
Sindsdien nooit meer het rookding op DMX maar met een bekabelde eigen AB gehad.

Want zelfs DMX heeft in de loop der jaren wel laten zien dat het vooral bij goedkope lichteffecten soms de raarste dingen gaat doen omdat het effect stoort op de lijn.
Het zal mij benieuwen als je tien effectjes draadloos op het randje hebt functioneren. En als ze dan uit synq raken, probeer ze dan dan maar eens mooi weer gelijk te krijgen bij haperende ontvangst sneaky :V

Zelf heb ik twee balken met vier cob leds, hartstikke mooi, bedrade voet afstandbediening erbij, ik gebruik hem op dmx, en jawel ook een draadloze ab erbij. Je mag raden welke het minst goed reageerde shut up :X

Zekerheid en stabiliteit is alles.
En hoeveel werk is het nu om 1 DMX kabeltje naar een effect uit te rollen?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2057
15-6-2018 09:09
Nou Tom, ik denk niet dat je het zo zwart-wit moet zien.
Alles wat draadloos werkt is per definitie minder betrouwbaar dan een bekabelde verbinding.
Als je echter bewust bent van de mogelijkheden, onmogelijkheden en risico's, kan een draadloze DMX oplossing in sommige gevallen zeker een prima optie zijn.
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)