Forum > Zelfbouw Speakers

10 inch horn top

(146 reacties. Pagina 11 van 15)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1343
7-1-2020 11:10
Deze ontwerpen halen 30-35Hz en halen de output van bijna 4x18" BR per kast ter grootte van 2x18" BR met slechts 1 driver per kast. Je wint dus een factor 4 in drivers (aanschaf kosten) en een factor 2 in volume (transport kosten). Ik heb 2x TH118 met de 18SW115 en ben er zeer tevreden over
Ik zou een Cubo Sub omschrijven als de output van bijna 2 BR kasten met slechts 1 driver per kast, een Cubo Sub is 368 liter bruto. De XoC1 TH18 is 415 liter bruto en dus 12% groter als een Cubo Sub maar heeft volgens jou dezelfde output als bijna 4 x 18" BR en heeft ook nog eens een bak meer output tussen de 30 - 50 Hz.

Dat klinkt allemaal nogal fantastisch ;) maar ook een tikkeltje niet-natuurkundig-mogelijk. Als je bewijs in de vorm van metingen hebt dan zie ik die uiteraard graag maar kunnen we het er anders gewoon op houden dat je erg te spreken bent over de TH118?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
7-1-2020 20:52

Rademakers schreef:

Deze ontwerpen halen 30-35Hz en halen de output van bijna 4x18" BR per kast ter grootte van 2x18" BR met slechts 1 driver per kast. Je wint dus een factor 4 in drivers (aanschaf kosten) en een factor 2 in volume (transport kosten). Ik heb 2x TH118 met de 18SW115 en ben er zeer tevreden over
Ik zou een Cubo Sub omschrijven als de output van bijna 2 BR kasten met slechts 1 driver per kast, een Cubo Sub is 368 liter bruto. De XoC1 TH18 is 415 liter bruto en dus 12% groter als een Cubo Sub maar heeft volgens jou dezelfde output als bijna 4 x 18" BR en heeft ook nog eens een bak meer output tussen de 30 - 50 Hz.

Dat klinkt allemaal nogal fantastisch ;) maar ook een tikkeltje niet-natuurkundig-mogelijk. Als je bewijs in de vorm van metingen hebt dan zie ik die uiteraard graag maar kunnen we het er anders gewoon op houden dat je erg te spreken bent over de TH118?

Mvg Johan
Je hebt gelijk: ik moet mijn claim wat beter toelichten. BIj deze.

Het ligt eraan hoe je er naar kijkt. wink ;)

Als je het versterkervermogen constant/als beperking neemt:Als je "onbeperkt" versterkervermogen hebt, geldt het nog steeds. Belasten tot program power levert:
1x TH118 @ 3400W: 102 + 35 = 137 dB.
1x SRX718 @ 1600W: 95 + 32 = 127 dB.
2x SRX718 @ 3200W: 98 + 35 = 133 dB.
4x SRX718 @ 6400W: 101 + 38 = 139 dB (dus bijna 4 razz :p ).
Ja, hier vergelijk ik een "moderne" driver met grote Xmax en hoog vermogen (18SW115) met een "verouderde" JBL driver met kleinere Xmax en kleiner vermogen. Maar hier is ook wel wat voor te zeggen, omdat het budget (voor drivers + versterkers) ook niet oneindig zal zijn.

Mijn punt is: een TH is het meest kosten effectief (hier zul je het mee eens zijn als Cubo ontwerper wink ;) ). Daar wil ik aan toevoegen: als transport volume geen beperking is, dan is het "zonde" om een compacte TH als Cubo/Tham te bouwen als je met wat extra hout ook flink wat meer output in 30-50 Hz kunt krijgen met de extreme Xmax van de moderne drivers.

't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
8-1-2020 09:47
Kan het zijn dat ik power compressie mis in de berekeningen? Bij een beetje stevig werkende 18" is dat toch zeker 3dB. Overigens geldt dat natuurlijk ook voor de andere ontwerpen (je ontsnapt niet aan die wetmatigheid tenzij je servodrive kastjes gebruikt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 499
8-1-2020 11:41
En is die 95dB bij de SRX718 niet fullspace en de Danley halfspace?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1343
8-1-2020 14:31
Ja, hier vergelijk ik een "moderne" driver met grote Xmax en hoog vermogen (18SW115) met een "verouderde" JBL driver met kleinere Xmax en kleiner vermogen. Maar hier is ook wel wat voor te zeggen, omdat het budget (voor drivers + versterkers) ook niet oneindig zal zijn.
Dan kun je deze redenering ook los laten op de Cubo, THAM of andere diy-kast. Waarom wel op de ene en niet op de andere?
Mijn punt is: een TH is het meest kosten effectief (hier zul je het mee eens zijn als Cubo ontwerper)
Nee daar ben ik het niet mee eens 😉 Ik ben het wel met je eens dat kastgrootte bepalend is voor het gewin dat je behaalt.
Daar wil ik aan toevoegen: als transport volume geen beperking is, dan is het "zonde" om een compacte TH als Cubo/Tham te bouwen als je met wat extra hout ook flink wat meer output in 30-50 Hz kunt krijgen met de extreme Xmax van de moderne drivers.
Ik heb je er reeds op gewezen heb dat een TH18 slechts 12% meer bruto volume heeft, ik denk zelfs dat het netto volume nog minder is. Een grote achterkamer heeft minder panelen nodig als een lang hoornpad.. Een verschil in kastgrootte van 10% gaat de verschillen die je betoogt niet waarmaken.
De cubo, tham of beyma sub ontwerpen zijn wel compact met veel output, maar missen het sublaag in de 30-50 Hz.
Rest nog de vraag waar je dit op baseerd, simulaties, metingen, luistersessies, etc.?

Zoals Dré ook aangeeft: Hoe laag de power compressie van een enkele 18SW115 ook is, het wordt moeilijk om een voordeel te verwachten voor een enkele luidspreker met 3200 W, ten opzichte van 4 luidsprekers met elk 1600 W. Voor hetzelfde geld wordt er uiteindelijk besloten om voor 2 of 4 luidsprekers te kiezen met een vergelijkbare power compressie als de 18SW115, dan loopt de redenatie helemaal stuk.

En op het punt van Stefke: Je gaat uit van een verschil in gevoeligheid van 7 dB op basis van de gegevens van de twee fabrikanten, terwijl in mijn ervaring (metingen, simulaties, etc.) een verschil van 3 - 5 dB waarschijnlijker is.
1-2-3-4-hoedje-van...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
8-1-2020 21:36

Rademakers schreef:

Ja, hier vergelijk ik een "moderne" driver met grote Xmax en hoog vermogen (18SW115) met een "verouderde" JBL driver met kleinere Xmax en kleiner vermogen. Maar hier is ook wel wat voor te zeggen, omdat het budget (voor drivers + versterkers) ook niet oneindig zal zijn.
Dan kun je deze redenering ook los laten op de Cubo, THAM of andere diy-kast. Waarom wel op de ene en niet op de andere?
Ik heb niet gezegd dat dit niet voor Cubo/Tham e.d. geldt.
Mijn punt is: een TH is het meest kosten effectief (hier zul je het mee eens zijn als Cubo ontwerper)
Nee daar ben ik het niet mee eens 😉 Ik ben het wel met je eens dat kastgrootte bepalend is voor het gewin dat je behaalt.
Interessant! Als je een TH niet het meest kosten effectief vindt, wat dan wel?
Daar wil ik aan toevoegen: als transport volume geen beperking is, dan is het "zonde" om een compacte TH als Cubo/Tham te bouwen als je met wat extra hout ook flink wat meer output in 30-50 Hz kunt krijgen met de extreme Xmax van de moderne drivers.
Ik heb je er reeds op gewezen heb dat een TH18 slechts 12% meer bruto volume heeft, ik denk zelfs dat het netto volume nog minder is. Een grote achterkamer heeft minder panelen nodig als een lang hoornpad.. Een verschil in kastgrootte van 10% gaat de verschillen die je betoogt niet waarmaken.
Een Cubo 18 heeft als afmetingen 62x62x68cm = 0.25 m3
Een TH118 meet 40"x28.5"x22.5" = 101.6x72.4x57.2 cm = 0.42 m3

0.42 / 0.25 = 1.68, dus 68% meer volume in een TH118. Hoe kom je aan 12%? Edit: wacht... ik zie nu dat je de Cubo Sub aanneemt. Ik zat met de "traditionele" cubo in mijn hoofd... Okay. Ja, een Cubo Sub zal veel dichter in de buurt komen van een TH118.
De cubo, tham of beyma sub ontwerpen zijn wel compact met veel output, maar missen het sublaag in de 30-50 Hz.
Rest nog de vraag waar je dit op baseerd, simulaties, metingen, luistersessies, etc.?

Zoals Dré ook aangeeft: Hoe laag de power compressie van een enkele 18SW115 ook is, het wordt moeilijk om een voordeel te verwachten voor een enkele luidspreker met 3200 W, ten opzichte van 4 luidsprekers met elk 1600 W. Voor hetzelfde geld wordt er uiteindelijk besloten om voor 2 of 4 luidsprekers te kiezen met een vergelijkbare power compressie als de 18SW115, dan loopt de redenatie helemaal stuk.

En op het punt van Stefke: Je gaat uit van een verschil in gevoeligheid van 7 dB op basis van de gegevens van de twee fabrikanten, terwijl in mijn ervaring (metingen, simulaties, etc.) een verschil van 3 - 5 dB waarschijnlijker is.
Danley gebruikt half space metingen voor subs en full space voor full range kasten. (Staat op hun website en hun metingen zijn goed reproduceerbaar.)
Van JBL heb ik geen expliciet statement kunnen vinden over de SRX subs, maar wel over de betreffende driver 2268, page 3 of 5 links bovenaan: www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?11346-. Meting is een gesloten kast van vergelijkbare grootte. Een BR kast legt alleen het -3dB punt wat lager, maar verandert de gevoeligheid in het vlakke deel niet. Ook de 95dB @ 1W van de SRX718 is dus half space. Volgens mij kunnen we de JBL en Danley specs dus voor waar aannemen en snappen we ook de condities.

Ik wil niet zeggen dat in alle situaties het een beter is dan het ander. Als geld, versterkervermogen en transportvolume oneindig zijn, dan is een oneindige stack van gesloten kastjes mss de beste oplossing, maar in de praktijk zijn er grenzen aan het geld, versterkervermogen en transportvolume. Als je grootste beperkingen geld en versterkervermogen zijn en je bent wat ruimer bemeten in transportvolume, dan is volgens mij een grote TH met een moderne driver de beste oplossing. Een (edit: kleine) cubo of tham kan ook en gaat ook hard en is compacter, maar zal dan minder diep gaan.

Misschien moet ik het zo stellen:
1 grote TH (met een moderne driver) kan 2 BR kasten (met moderne drivers) tot 4 BR kasten (met oude drivers) vervangen.

Edit: volgens mij zijn we het eens als we dezelfde Cubo in ons hoofd houden ;-)
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
9-1-2020 12:41

PvG schreef:

Edit: volgens mij zijn we het eens als we dezelfde Cubo in ons hoofd houden ;-)
Dat was genoeg geweest laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NoudStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-1-2018
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 62
12-1-2020 12:30
Dat is in ieder geval opgehelderd laugh :D

Moet zeggend dat ik de TH-18 steeds interessanter vindt worden.
Komt ook omdat ik geen sim kan maken van de Cubo sub. Zijn de hornresp parameters beschikbaar?
Ik zou graag een vergelijking maken.
Iemand ervaring wat ze doen qua klank?

Ik heb de sims van de TH-18 18sw115 en de super scooper 18xb vergeleken en dat gaat de TH-18 een stuk dieper en zijn gelijk in spl.
De 18xb in de scooper klinkt lekker enkel komt hij volgens de sim snel Xmax tekort. plus het Phase probleem van de scooper is ook vervelend er ontstaat een behoorlijke dip bij 60hz. Als je de 60hz boost klinken ze al een stuk beter enkel is dit voor de Xmax een slecht idee.

Wanneer ik wat meer tijd heb ga ik nog een off axis meting maken.

Stefke, wat was de reden dat je je th18s hebt verkocht?
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 499
13-1-2020 11:53
Als je toch opteert voor een TH-18 (of vergelijkbaar) dan zou ik ook eens kijken naar de paraflex ontwerpen.
Er zijn veel lovende berichten over de verschillende ontwerpen, bij dergelijke ontwerpen heeft een driver met veel motorkracht absoluut het voordeel.
NoudStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-1-2018
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 62
13-1-2020 14:27

Stefke96 schreef:

Als je toch opteert voor een TH-18 (of vergelijkbaar) dan zou ik ook eens kijken naar de paraflex ontwerpen.
Er zijn veel lovende berichten over de verschillende ontwerpen, bij dergelijke ontwerpen heeft een driver met veel motorkracht absoluut het voordeel.
Ik heb je topic even gelezen en ziet er ook interessant uit. Krijg er enkel niet veel van gevonden. (foto's ontbreken ook)
Heb je er bouwplannen van? of een linkje waar ik kan zoeken/lezen.
Wat waren de uiteindelijk meetresultaten ten opzichte van de TH18?

Ik heb nu nog een vrije keuze gezien de drivers nog gekocht moeten worden. happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)