Forum > Newbie Forum

Eenmansband, wat heb ik nodig?

(26 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Edwin1977Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2017
Laatste: 21-9-2017
Berichten: 9
3-9-2017 15:48
Hallo allemaal,

Ik ben begonnen als Eenmansband. Ik heb een keyboard waarom ik een microfoon aansluit. Fx gaan via het keyboard. Reden hiervoor is dat ik op basis van wat ik speel mijn stem kan dubbelen als 2e stem etc. Afgelopen week met een set gespeeld waarbij ik me een breuk sjouw. Ik ben op zoek maar een kleinere set maar mijn budget is beperkt. Natuurlijk is huren een optie maar ik wil zelf iets opbouwen.

Ik kijk bv naar een setje als dit: www.new-line.nl/nl/complete-geluidsets/proel-freepass-10-usb-54180.htm#extern
of dit: www.new-line.nl/nl/complete-geluidsets/jb-systems-cpx-1510-full-set-51409.htm
is dit voldoende, teveel of zit ik in de verkeerde richting te kijken?

Wie kan mij verder helpen? Ik speel diverse muziekstijlen, waaronder Nederlandstalige meezingmuziek dus een beetje power lijkt me wel raadzaam. Tussen 90-100 dB, maar spl heb ik geen verstand van....

Groeten,
Edwin
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 1342
3-9-2017 17:28
Hoi Edwin,

Wat is de set waarmee je je een breuk sjouwde? Was het geluid verder wel in orde, was het genoeg? Voor hoeveel personen wil je optreden?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Edwin1977Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2017
Laatste: 21-9-2017
Berichten: 9
3-9-2017 18:28
Ik had 2 topboxen van StageLine, een mixer en voor de zekerheid een Behringer 1800 sub. Geluid was prima, sub niet gebruikt.

Probleem is dat ik vrij klein ben en al snel de topboxen boven mijn hoofd moet tillen om ze op een statief te zetten en omhoog te zetten.
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 25-4-2024
Berichten: 160
4-9-2017 08:40
Dag Edwin,

wij gebruiken een JBL Eon One. zeer mobiel, klinkt goed, meer dan genoeg power.

aanrader.

vr gr

Jan
Deze knop?? Dat is de talentknop!
Edwin1977Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2017
Laatste: 21-9-2017
Berichten: 9
4-9-2017 14:12
Dank je wel! Ik vraag me bij dit soort sets echter 1 ding af. Afgelopen week had ik een optreden bij mensen thuis. Een groep mensen stond links van mij, een andere groep rechts. Ik ben met 1 zo'n toren bang dat ik een deel van het publiek niet bereik. Hoe doen jullie dat?
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
4-9-2017 15:26
Bij mensen thuis... hadden die een balzaal zodat ze het geluid niet meekregen?
Zet desnoods je speaker helemaal in de hoek, kan er niemand áchter.
Je mengtafeltje hou je binnen bereik.
Speaker hoog genoeg plaatsen en je tettert over de hoofden heen.
Iedereen blij.
Alles komt goed....
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 9469
4-9-2017 15:31
Je hebt dit soort systemen van veel merken, de spreiding is best wel goed geregeld.
Bij de Bose L1 bijvoorbeeld zitten de speakers onder hoekjes in de zuil.
Monacor, Dap, HK, en zo zijn er nog wel een paar.

Maar misschien dat je eerst eens even aangeeft wat je budget is?
En hoeveel mensen je er mee wilt bereiken, grootte van de zalen enz.

Als je meer van het type klein café en tussen de schuifdeuren bent, dan heb je iets anders nodig, dan als je in feestzalen voor 300 of 500 mensen aan de gang moet.
Er zijn genoeg compacte oplossingen.

Gewoon even inventariseren hoe groot het gros van je optredens is.
Mijn advies koop lekker voor wat je nodig hebt van 90% van je optredens.
Voor die twee keer per jaar dat het wel groot moet, kan je ook huren en kan je ook vaak wel inprikken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Edwin1977Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2017
Laatste: 21-9-2017
Berichten: 9
4-9-2017 15:49
Dank je wel Tom, je stelt goede vragen om mijn eisen (ook voor mezelf) duidelijker te krijgen wink ;)

Ik speel in diverse bands, en daarvoor is altijd professioneel geluid aanwezig. Daarnaast ben ik nu solo bezig als toetsenist/zanger, waarbij ik merk dat ik gevraagd wordt voor feestjes tot max. 100 personen. Dit kan in een zaaltje zijn, maar ook zoals nu bij mensen thuis. Bedoeling was een tuinfeest maar vanwege het weer werd op het laatste moment gekozen voor de (overigens zeer ruime) inpandige garage met een partytent eraan vast. Kortom, het is meer zoals jij beschrijft "het type klein café en tussen de schuifdeuren". Ik speel ook als verrassingsact bv een uurtje Nederlandstalig op een feestje, van dat werk.

Ik heb inmiddels al heel wat gegoogled, en ik zie de setjes met 1 toren, setjes met 2 actieve fullrange boxen, setjes met 2 topboxen en een sub etc. In veel van de reviews zie je dat het genoeg is voor 100 personen, maar als je doorleest lijkt het dan nauwelijks meer aan te kunnen dan achtergrondmuziek. Zeker als ik Nederlandstalig speel wil ik dat er voldoende power in zit zodat mensen in de polonaise gaan, meezingen etc.

Kortom mijn eisen zijn:
- ik speel meestal voor 60-80 personen, en moet voldoende power hebben om de bas te kunnen voelen
- Niet te zwaar, door 1 persoon redelijk snel op te bouwen (drie kwartier opbouwen en afbreken voor een uur spelen is teveel vind ik)
- Bruikbaar in een nette vierkante zaal, maar ook in lastigere ruimtes zoals een garage met partytent waarbij je tussen het publiek staat

Budget, tja.... liefst zo weinig mogelijk maar ik denk dat er onder de 600/700 euro niks te vinden is.

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijker ben. Fijn dat er zo snel reacties worden gegeven!
Edwin1977Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2017
Laatste: 21-9-2017
Berichten: 9
4-9-2017 17:29

Malle Pietje schreef:

Bij mensen thuis... hadden die een balzaal zodat ze het geluid niet meekregen?
Zet desnoods je speaker helemaal in de hoek, kan er niemand áchter.
Je mengtafeltje hou je binnen bereik.
Speaker hoog genoeg plaatsen en je tettert over de hoofden heen.
Iedereen blij.
Ik had nu goed geluid, maar veel te veel spullen en te zwaar om in mijn eentje mee te nemen.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 281
4-9-2017 19:14
Ik heb onlangs twee EV ZLX12p speakers gekocht voor de wat mindere klusjes, met het idee als er iets sneuvelt de gevolgen nog te overzien zijn.
En ik moet zeggen dat deze me helemaal niet tegenvallen, de behuizing is omdat het kunstof is wat gevoelig voor krasjes maar voor de rest een nette speaker met een prima klank. Valt binnen je budget en volgens mij prima geschikt voor je toepassing.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)