Forum > Zelfbouw Speakers

Extra

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
CivicskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-6-2012
Laatste: 9-4-2023
Berichten: 212
2-9-2017 18:11
Hallo beste Formumleden

Ik bouwde paar jaar terug 2extra subkasten voor mn Hk elias set die hierdoor een esys werd:-)

nu denk ik hiervoor aan een extra uitbreiding. niet dat het nodig is... maar heb zin om nog eens wat te maken

vereisten:
Moeten de Hk set probleemloos kunnen bijhouden (denk zelf ergens aan 1500w rms) alle ideen welkom
Moet echt diep gaan (wat de hk set niet doen)
Moet er goed uit zien

Eigen ideetjes
2x12 (met???) of 2x15 met (jbl 2226 of wat anders)

2 apparte 18" kasten

1 dubbelen 15 inch kast (rcf l15p200ak)
2 15 inch (L15P200Aks)

wil dat het echt blijft kicken geen gegrom
welke amp zou ik dan gebruiken?(liefst in QSC mx serie) welke Xover frequenties... Shoot...
Woede is een zwakte
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
2-9-2017 19:33
Bouw eens een Nexo LS1200 na. Als je dat een beetje goed doet denk ik dat aan al jouw voorwaarden word voldaan.

Begrijp me trouwens niet verkeerd als ik vraag of je eigenlijk wel weet wat je aan het doen bent. Je knalt zomaar wat subs bij een bestaande set maar volgens mij weet je niet wat de invloed hiervan is. Nu wil je er nog twee bij knutselen zonder zelfs maar een idee te hebben wat voor iets, gewoon om er maar bij te hebben? Vind ik redelijk zinloos. Met een beetje pech staat de boel elkaar tegen te werken en een pak vermogen te consumeren maar word ze voobijgespeeld door een setje dat bij de Hema in de aanbieding stond, sta je mooi voor lul met je tower of power. Probeer de boel eerst eens een beetje op elkaar af te stemmen, daar ga je al een pak rendement mee verdienen, verder is het ook wel leerzaam en interessant om daarmee aan de slag te gaan. Ik zie in je andere posts bijvoorbeeld dat je niet weet hoe je een crossover/loudspeakermanagement moet instellen en aansluiten, en ook een versterker in bridge is te hoog gegrepen. Wel, dan ben je op dit forum op de juiste plek, hier zijn mensen die je willen en kunnen helpen, maar misschien is het wel zo interessant om bij het begin te beginnen.
Free beats!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
2-9-2017 19:37
In dit topic hebben velen je toen van advies voorzien en heb je dat allemaal in de wind geslagen.
Ook nu lijk je alweer je plannen klaar te hebben en vraag je een ander om goedkeuring.
Begin eens met veel te lezen, goed te lezen en te begrijpen wat er allemaal staat.
Zomaar 1500 watt toevoegen aan een set waar al laag is toegevoegd gaat problemen opleveren, daar zijn je toppen niet op ontworpen.
Loop je zwaar tegen de grenzen van je set aan, dan moet je alles verdubbelen of gewoon iets heel anders kopen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
CivicskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-6-2012
Laatste: 9-4-2023
Berichten: 212
3-9-2017 13:50
Dag Hollender, bedankt voor je reactie.

de 2 extra subs die ik heb gemaakt (zie ander topic waar je collega hier naar verwijst) doen volgens mij wat ze moeten. ze zijn een 1/1 kopie van de EPX subs met zelfde speaker er in. enige wat scheelt is dat ik ze passief versterk.
origineel plan was de amp te gaan nabouwen, printen zijn klaar maar door gezondheidsproblemen van men electro maat zal deze jammergenoeg nooit af raken.
ik stack de subs niet gemengd (wil zeggen 1kant alles HK, andere kant de 2zelfbouwsubs)
kwa klank zit dat voor mij goed, kwa vermogen ook enkel de heel diepe noten mis ik vandaar dit topic.

Bij leren is momenteel wel belangrijkste voor mij. vandaar ook de vraag rond limiting enzo hiermee heb ik noppes ervaring.

Je geeft aan "begin bij het begin" wat kan ik volgens jou dan best gaan doen?

bedankt voor de fijne reactie!
Woede is een zwakte
CivicskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-6-2012
Laatste: 9-4-2023
Berichten: 212
3-9-2017 13:52

Frank76 schreef:

In dit topic hebben velen je toen van advies voorzien en heb je dat allemaal in de wind geslagen.
Ook nu lijk je alweer je plannen klaar te hebben en vraag je een ander om goedkeuring.
ideen zijn er, ik ben hier om bij te leren.
Begin eens met veel te lezen, goed te lezen en te begrijpen wat er allemaal staat.
Zomaar 1500 watt toevoegen aan een set waar al laag is toegevoegd gaat problemen opleveren, daar zijn je toppen niet op ontworpen.
zolang ik niet over 0Db ga kan ik toch niets beschadigen? als ik meer laag wil moet ik dan 2extra toppen ook bij zetten?
Loop je zwaar tegen de grenzen van je set aan, dan moet je alles verdubbelen of gewoon iets heel anders kopen.
als jij sponsert :-) set is zwaar genoeg voor wat ik er mee doe gaat hier meer wat om een microbebeestje dat wat kriebelt
Edit Mod: Dré: Quotes gefixed.
Woede is een zwakte
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
3-9-2017 14:37
Mengen van verschillende speakers is meestal niet zo'n goed idee, tenzij ze op elkaar afgestemd zijn. In plaats van dus zomaar wat ontwerpen te nemen moet je voor jezelf uitmaken op welke manier je jouw set wil verbeteren. Daarna kun je een geschikt ontwerp zoeken.
Als je dus sub-laag mist moet je kijken voor echte subwoofers. Allereerst zou ik toch eens bekijken of je huidige set-up wel in orde is. Het is niet omdat de fabriekssubs aan de ene kant staan en de eigenbouw aan de andere kant dat ze elkaar niet tegen kunnen werken. Als je er namelijk in het midden voor staan zullen ze elkaar dus kruisen. Je zou kunnen opteren om ze gewoon te mengen, dus eigenbouw bij fabrieks, met elk een eigen werkingsgebied waardoor ze elkaar niet overlappen maar wel aanvullen. Geen idee of dat een optie is trouwens, ik ken de specificaties van de speakers niet, dus dat word een beetje uitzoeken. Je kunt bijvoorbeeld ook een "fatsoenlijke" sub maken die alles ineens aankan.
Logische volgorde zou dus zijn: eerst plannen, dan uitzoeken en daarna pas bouwen. Op die manier ga je er het meest van leren en het beste resultaat behalen.
Free beats!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1343
3-9-2017 15:21
Ik heb een paar jaar geleden ook geprobeerd te helpen maar ik ben zeer snel afgehaakt vanwege je houding destijds.

Ik denk zelf dat het handig zou zijn als je duidelijk uitlegt wat je nu hebt (luidsprekers, versterkers, crossover, etc.). Als het kan met een linkje naar fabrieksspecificaties van de luidsprekerkasten. Als iedereen kan zien wat je nu hebt en wat het ongeveer doet, is het makkelijk om te zien wat je mist, of wat er beter kan.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
CivicskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-6-2012
Laatste: 9-4-2023
Berichten: 212
3-9-2017 20:20
hallo, bedankt voor jullie reactie,

ik ben begonnen met de Hk elias 2tops+2subs. die ik destijds 2de hands aankocht. ik was weg van de klank van deze set maar vond dat eens deze naar 0dk kwam de bassen wat tekort schoten. 2extra subs ( idem als deze die ik had) zouden ideaal zijn geweest maar 2dehands niet te vinden enkel de subs en nieuw veeeeeeel te duur voor me.
hierbij kwam een electro techneut die ik ken met de oplossing, de Hk speaker als spare part te bestellen, kast na te bouwen en hij ging de amp voor mij dan reverse engeneeren en nabouwen voor prijs van enkel de onderdelen. die kerel is jammergenoeg zwaar ziek geworden waarbij mn beslissing dan maar de extra subs passief te gaan aansturen. hiervoor beschik ik over de Behringer 2496 en QSC MX1500A (in brug).
de speaker in de zelfbouw subs is een eminence delta (die ook in de HKsubs word gebruikt)

speakers:https://www.eminence.com/pdf/Delta_15A.pdf
amp:https://www.qsc.com/resource-files/productresources/amp/discontinued/mxa/mx_1500a/q_amp_mxa_mx1500a_sepcs.pdf
HK set: hkaudio.com/products.php?id=7

fotos hoe mn dcx is ingesteld voor crossing: www.dropbox.com/s/ygnhwmd0svntzty/2017-09-01%2019.36.34.jpg?dl=0
www.dropbox.com/s/ddajz8on3if2tcs/2017-09-01%2019.36.46.jpg?dl=0

groeten
Woede is een zwakte
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 782
3-9-2017 21:18
Die Eminence 15A is niet echt een basmonster. Bouw gewoon twee 18 inch kasten met de nieuwste generatie B&C erin. 1500w per kast erop, klaar.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 281
4-9-2017 08:40
Hoe heb je de juiste processor settings achterhaald? Hier zul je toch uitvoerig aan hebben moeten meten wil je dezelfde settings als je actieve set hebben. Heb je dit niet dan begint de ellende daar al en zou ik daar meer energie in gaan steken alvorens aan iets nieuws te beginnen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)