Forum > Licht

Safety cable Karabijnhaak

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
25-5-2017 10:26
Toch weer leuk om wat meer achtergrondinfo te lezen over zoiets ogenschijnlijk simpels als een safety-cable.

Even voor de context, ik ben een -op dit forum zeldzaam wordende- hobbybob drive-in dj, die zo'n 9 fixtures in een truss hangt die niet boven publiek komt. Nu zegt het misschien meer over mij dat ik geen 9 schroefjes aan wil draaien, maar in opbouwtijd is alles meegenomen..

Heb op new-line ooit eens een zooi goedkope AmericanDJ-kabeltjes gekocht. Door slijtage/corrosie draaien de draaihaakjes ook niet zo soepel meer, en bedacht ik me, ipv ontroesten ed, waarom geen simpele karabijnhaakjes halen (de WLL is trouwens 80kg, zag ik nu)..
Dit soort showtec-kabels hebben ook karabijnhaken(overigens staat er niks over max. gewichten/trekkrachten).

En of een bedrijf als Highlite of de Action een haak verkopen met opdruk WLL=80kg, dezelfde regelgeving telt toch? Of is dit toch te simplistisch gedacht?

Bijbehorende vraag: Als ik de safety meerdere malen om truss/fixture lus tot ze nog net niks 'dragen', om de kracht bij een vallende fixture zo min mogelijk te maken, is dat verstandig?
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
25-5-2017 13:12
Geen idee hoe dat in de trusstechniek werkt, maar als je een kabel lust halveer je dus de kracht. In feite verdubbel je dus de werklast.
Free beats!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
25-5-2017 13:54
Het idee van een korte safety is volgens mij dat je het vallende voorwerp zo weinig mogelijk tijd geeft om snelheid op te bouwen, zodat de energy 1/2*m*v^2 die de safety moet opvangen zo laag mogelijk is.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
26-5-2017 16:52

Hollender schreef:

Geen idee hoe dat in de trusstechniek werkt, maar als je een kabel lust halveer je dus de kracht. In feite verdubbel je dus de werklast.
Je halveert de kracht maar verdubbelt de werklast? Joh...

Wellicht bedoel je dat de belastbaarheid 2 x zo hoog wordt? Gaat hier niet op. Grote zwakke punt is en blijft de koppeling (harp/musketon/whatever). Die blijft even slap, al sla je 1000 x om je truss.

Safeties inderdaad altijd zo gebruiken dat ze zo strak mogelijk zitten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)