Forum > Newbie Forum

advies gevraagt aankoop midi controller

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
cosmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2017
Laatste: 22-5-2017
Berichten: 7
16-5-2017 16:46
beste forumleden,

Tien jaar geleden ben ik begonnen met draaien. Dat was toen nog met superOem draaitafels en vinyl. Nu ik toch een beetje het draaien wil oppakken en ook het gevoel nog wil hebben van het oude draaien heb ik graag jullie advies nodig.

Ik zie door de bomen het bos niet meer met de aankoop van een dj midi controller. Ik kan natuurlijk duizenden euro's uitgeven aan het beste van het beste als ik het zou hebben, maar mijn vraag is wat kan ik het beste nemen?

Ik zoek dan een midi controller die perfect werkt en de jogwheels je een beetje het gevoel nog geven van de oude draaitafels. Ik draai zelf euforische trance en progressive house. Wie kan mij helpen om mijn oud3 hobby weer op te pakken met een goeie midi controller.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 1230
17-5-2017 05:46
Heel kort door de bocht, zo'n controller bestaat niet. Als je echt vinyl gevoel wil hebben bij het draaien van digitale media dan kom je automatisch uit bij je twee platenspelers met daarop een timecode vinyl waarmee je software aanstuurt. Denk hierbij dan aan Virtual Dj, Traktor, Serato, Mixvibes, Mixxx, etc...
Wil je echt met midicontroller werken, dan zijn de mogelijkheden bijna ontelbaar. Je zult voor jezelf moeten uitmaken hoe jouw setup er uit moet zien. Wil je een controller met twee spelers, een controller met twee spelers en ingebouwde mixer, wil je een afzonderlijke mixer en twee losse controllers, controller met ingebouwde geluidskaart(en)... en ga zo nog maar even door. Vinyl gevoel ga je met een controller alleszins niet hebben, gaat zelfs niet in de buurt komen van, dat idee mag je dus vergeten.
Ook niet onbelangrijk, wat is jouw budget?
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 9469
17-5-2017 07:19
En wil je een hobby niveau of wil je een pro niveau in kwaliteit?
Want er zijn "tafels"die echt alles bieden, maar meer een playmobiel kwaliteit hebben,
en er zijn tafels die misschien wat beperkter zijn, maar oerdegelijk en betrouwbaar zijn.
En er zijn natuurlijk tfels die wel rdelijk degelijk zijn, en toch vrijwel elke denkbare feature aan bo0ord hebben.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
17-5-2017 10:28
Ik zou in dit geval inderdaad zeker een tijdcodesysteem overwegen. Je blijft dan lekker met je eigen draaitafels en mixer draaien en kunt toch alle muziek digitaal aanschaffen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
cosmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2017
Laatste: 22-5-2017
Berichten: 7
17-5-2017 17:23
Hartelijk dank voor jullie antwoord. ik ga dit uitpluizen. Werken jullie al met een midi controlle of nog met Pioneer CDj's of iets in die geest? Zo'n tijdcodesysteem is zeker interessant.
cosmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2017
Laatste: 22-5-2017
Berichten: 7
17-5-2017 17:24
ow ja het is hobby niveau en uiteindelijk naar proffessioneel gebruik. Maar mijn budget is rond de 6 a 700 euro.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 1230
17-5-2017 18:44
In welke mate denk je professioneel te gaan draaien? Wil je drive-inn gaan doen of feestje waar je met eigen materiaal moet gebruiken?
In zo'n geval zou ik kijken naar een controller met ingebouwde mixer. Waarom? Je zet je controller neer, sluit met twee kabeltjes aan op het soundsystem en je bent klaar.
Ga je als dj draaien op evenementen, in danscafé's of clubs? Dan hoef je in principe niks aan te schaffen. Bijna elke vaste dj booth heeft tegenwoordig wel een stel cdj's of iets vergelijkbaars staan. In sommige gevallen kun je een technical rider afgeven waarin jij aangeeft met welk materiaal je wenst te draaien. Dit gebeurd voornamelijk op evenementen. In dat geval kun je thuis lekker met je timecode vinyls draaien. Timecode vinyl op locatie gaat meestal ook nog wel, hoewel er tegenwoordig steeds minder en minder vaste dj booths zijn uitgerust met platenspelers. Ook is niet iedere geluidstech of café-eigenaar erg gelukkig met het feit dat er weer een dj alle stekkertjes uit het mengpaneel ligt te trekken om zijn timecodesysteem aan te kunnen sluiten. Timecode is ook het meest storingsgevoelig, net zoals bij het echte plaatjesdraaien!
sneaky :V laugh :D

*edit
Oh jah, ik draai zelf eigenlijk met zowat alles. Vinyl, timecode vinyl, cd/mediaplayer...
Er zit trouwens wel een behoorlijk verschil tussen de diverse controllers, mediaplayers en platenspelers onderling. Om een voorbeeldje te geven: zo moest ik eens komen draaien op een privé feestje in een loft. Die gasten hadden daar aan vaste dj booth staan. Ik daar naartoe met twee platentassen vol goede moed. Dj booth zag er strak uit, kom ik aan de achterkant, staan daar twee snaar gedreven JB-Systems platenspelers... *slik* Zet daar maar eens een deftige mix mee neer!
Toen heb ik wel even een lastig momentje gehad want ik was eigenlijk alleen Technics en OEM gewend, en die verschillen onderling al behoorlijk...
Enfin, ik heb me er mee kunnen redden en het was echt wel een memorabel feestje uiteindelijk...
Free beats!
cosmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2017
Laatste: 22-5-2017
Berichten: 7
17-5-2017 19:18
met professioneel bedoel ik eigenlijk gewoon thuis maar dan mixen voor professioneel gebruik.
cosmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2017
Laatste: 22-5-2017
Berichten: 7
17-5-2017 19:21
haha kan me helemaal voorstellen als je opeens op die houtje touwtje belt drive dingen moet gaan mixen. Tegenwoordig met die sync buttons is er ook geen fluit meer aan.

Maar zijn jullie van de FX buttons etc? Of gewoon een mooie mix zonder veel poespas zeg maar?
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 694
17-5-2017 22:29
Mijn handen beginnen de laatste tijd ook weer te jeuken om weer eens met vinyl te gaan klooien.
Gelukkig liggen mn antieke Technicsjes nog in hun kist te slapen, moet alleen nog ff ergens n donor DJM-600 opduikelen want de mijne is overleden sad :(
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)