Forum > Zelfbouw Speakers

Bouw van RCF club 12 speakers

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
10-5-2017 20:47
Hoi,

momenteel ben ik bezig met de bouw van een testkastje van Bill Woods Designs, namelijk de CLUB 12.
https://i.imgur.com/1JrD6ru.jpg
https://i.imgur.com/OeQXbj6.jpg

www.rcf.it/c/document_library/get_file?p_l_id=218743&folderId=377289&name=DLFE-5152.pdf

Ik heb de kast 1cm dieper gemaakt, waarom? ik dacht dat de demping niet meegeteld was omdat er nergens iets over genoteerd staat.
Nu lees ik dat demping de kast juist groter maakt :-)

Iemand ervaring met deze luidspreker of de componenten?

Ik wil de componenten gaan bestellen, maar wil even zeker zijn, dat het allemaal goed gaat komen.
een RCF MB-12g301 in combinatie met een RCF ND350

Specifieke vragen die ik er over heb zijn:

1.
Met welke demping zou ik de binnenkant (wanden) bekleden ?

2.
ik zie er in het plan gesproken word over 62 Liter, volgens mijn berekening kom ik nog niet op 30 Liter !
495 x 330 x 223 = ruw 36 Liter en daar moet de schuine kant nog van af, dus wat is die 62 Liter in de PDF ?

3.
kwestie filter, is dat iets wat ik kant en klaar kan kopen ? kan iemand mij daar mee helpen om de onderdelen te zoeken of iets ?
Solderen is geen probleem, en schema lezen, ... maar vind het maar twijfelachtig om met autolampjes te gaan klooien.
Ik heb dat wel eens gezien als bescherming in bepaalde luidsprekers, maar weet niet of ik dat wel wil.

4.
gezien ik de kast 1cm dieper heb gemaakt als op het plan (is ongeveer 2 Liter verschil tenopzichte van het plan, wat is het effect?)

5.
Ook heb ik het plan herrekend en alles met 18mm gemaakt (plan is met 15,25mm houtdikte), doet dat nog iets aan de klank?
is iets beter omdat het wat dikker is denk ik, maar dan praat je over verwaarloosbare verschillen denk ik zelf
ik had nog 18mm berken multiplex liggen vandaar deze keuze.

6.
Voorheen werkte ik met witte houtlijm, nu heb ik Soudal polyurethaan D4 eens geprobeerd, hij lijkt langer nodig te hebben om te drogen
maar zijn er verder voors en tegens omtrent normale witte D4 of Polyurethaan D4 ?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
10-5-2017 23:29
Leuke top kast. Waarvoor en hoe wil je deze kast gaan gebruiken? Waarom zelfbouwen?
a) Ter lering en vermaak: prima.
b) Om geld te besparen: dan kun je beter een 2e hands kast van een A-merk kopen.
Ik neem even aan: a) ;-)

1. Demping: heeft het meeste effect in het midden van de kast, niet op de wanden. Glas/steenwol werkt goed, maar het is niet zo fijn dat de fibers via de reflexpoorten naar buiten worden geblazen. Ik zou eerst zonder proberen en met bijv SMAART meten of er resonanties zijn waar je last van hebt. De kast vorm is in ieder geval al in het voordeel.

2. Volgens mij is die 62 l het totaal volume van de omhullende vorm van de kast.

3. Filter: schema ziet er goed uit. Nabouwen moet een goed resultaat kunnen leveren.
Alternatief is om bijv een Beyma FD212/250 kant en klaar te kopen. Een lampje als beveiliging werkt redelijk, maar met een goede processor met limiters niet nodig. Btw: waarom niet actief aansturen?

4. Diepte: je kunt de 1cm extra toch nog van de voorkant affrezen? Of gebruiken als ruimte voor de grill?

5. 18mm is stijver en kan iets beter klinken, maar is ook zwaarder. Of je het gaat horen is de vraag. Wel ook de bracing inbouwen!

6. Waarmee ga je de kast afwerken? Warnex wil niet op alle ondergronden goed hechten... je zou hier in het nadeel kunnen zijn met de polyurethaan lijm.
Mijn mening: speakerkasten luchtdicht lijmen en schroeven of minimaal spijkeren.
't is maar een hobby...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1343
10-5-2017 23:48
1. Fiberfill matjes, Pritex en glaswol zijn het meest gebruikt. Van de Pritex ben ik niet zeker dat het virtuele volume vergroot wordt (nooit zelf gemeten) en voor het beste effect moet de demping egaal over het gehele kastvolume verspreid worden.

2. Gross volume = Brutovolume, oftewel het totaal (buiten)volume inclusief hout, etc.

3. Ik zou de autolampjes persoonlijk wel installeren, zie het als een PTC, die ook een waarde in koude toestand heeft.

4. Verwaarloosbaar (lagere afstemming).

5. Dikker materiaal is over het algemeen beter, heb je de kast groter gemaakt om te compenseren voor het extra volume dat het inneemt?

6. Sneller drogen kan door met een plantenspuit de lijm licht te bevochtigen, voor samenvoegen van de delen. Voordeel is het bruiseffect maar qua sterkte van vlakke delen ontlopen de twee lijmen elkaar niet zo heel veel. Terzijde: Ik heb liever houtlijm op mijn handen dan D4 ;)

Mvg Johan

- Edit - Ik type te langzaam
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
11-5-2017 11:48

Rademakers schreef:

Van de Pritex ben ik niet zeker dat het virtuele volume vergroot wordt (nooit zelf gemeten)
Loudspeaker Design Cookbook kan helpen. Vance Dickason heeft metingen gedaan aan een gesloten kastje (hier een paar getalletjes daaruit):

f0 bij lege box: 84,54 Hz
f0 bij 50% vulling met acoustic foam: 80.23Hz

Dus ja, het maak het volume groter. 50% vulling is natuurlijk wel best veel (bij PA doe je meestal minder) maar kleiner zal het de kast zeker NIET maken.

Waar te plaatsen? Als een ruim mandje om de woofer. Ook dat wordt, zei het wat meer "terloops", genoemd in het boek van Vance Dickason.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 499
11-5-2017 11:53
Ga zelf ook een set toppen bouwen, en actief aansturen heeft de voorkeur.
Geeft meer mogelijkheden betreffende filtering, én een 4-kanaals ampje kost niet meer zoveel.
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
11-5-2017 13:11
Leuke top kast. Waarvoor en hoe wil je deze kast gaan gebruiken? Waarom zelfbouwen?
a) Ter lering en vermaak: prima.
b) Om geld te besparen: dan kun je beter een 2e hands kast van een A-merk kopen.
Ik neem even aan: a) ;-)
Ik vind het gewoon een erg leuke bezigheid inderdaad.
Filter: schema ziet er goed uit. Nabouwen moet een goed resultaat kunnen leveren.
Alternatief is om bijv een Beyma FD212/250 kant en klaar te kopen. Een lampje als beveiliging werkt redelijk, maar met een goede processor met limiters niet nodig. Btw: waarom niet actief aansturen?
De bedoeling is om voor de toppen een QSC PL3.4 er bij te kopen en deze te gebruiken voor de toppen.
er zitten nu 2x QSC PL4.0 in, die staan in bridge op 4x "hoorn 186" bassen.
Uiteindelijk is het dus de bedoeling om 4 topjes te gaan maken.
Kwestie bas heb ik met 4 baskasten voldoende (750 personen) en ik wil dus 4 topkasjes erbovenop zetten (want die huur ik nu in)
Momenteel ziet het rackje er zo uit:
https://i.imgur.com/3zjrkFW.jpg
Zo heb ik het tot nu toe gebruikt.
https://i.imgur.com/fH4Vvoe.jpg

Limiters heb ik wel (ik gebruikt die Behringer niet, enkel de DBX pa2)
actief aansturen, dan heb ik 2 versterkers nodig denk ik met 4polige speakons?
vind ik ook zo wat, een QSC pl1.0 voor de hoogdrivers en een QSC pl2.0 voor de 12" ?
hmmm, welk voordeel heeft dit behalve dat je beter de verhouding kunt instellen?

Ik ben me momenteel even aan het verdiepen in de kant en klaar filters......
Waarmee ga je de kast afwerken? Warnex wil niet op alle ondergronden goed hechten... je zou hier in het nadeel kunnen zijn met de polyurethaan lijm.
Mijn mening: speakerkasten luchtdicht lijmen en schroeven of minimaal spijkeren.
Zoeizo Wanex inderdaad, ik heb baskasten gebouwd die hebben dit er ook op zitten.
De kastjes zijn gespijkerd, met een (Makita) tacker.
Die heb ik paar weken geleden gekocht om de flightcase te maken (waar nu de versterkers in zitten :-))
Voorheen deed ik dit voorboren en dan lijmen en schroeven, maar met die tacker is nog leuker (en 3x zo snel) werken!
Het heeft wel wat minder samenpersende druk tussen het hout dan schroeven, maar alsnog meer dan voldoende lijkt me.
voor het zagen heb ik een Festool TS55 rebq, voor het schuren een Festool RO 125 rotex
Gross volume = Brutovolume, oftewel het totaal (buiten)volume inclusief hout, etc.
dat is duidelijk, dank
Sneller drogen kan door met een plantenspuit de lijm licht te bevochtigen, voor samenvoegen van de delen. Voordeel is het bruiseffect maar qua sterkte van vlakke delen ontlopen de twee lijmen elkaar niet zo heel veel. Terzijde: Ik heb liever houtlijm op mijn handen dan D4 ;)
volgens mij TUPER-TIP !
Fiberfill matjes, Pritex en glaswol zijn het meest gebruikt. Van de Pritex ben ik niet zeker dat het virtuele volume vergroot wordt (nooit zelf gemeten) en voor het beste effect moet de demping egaal over het gehele kastvolume verspreid worden.
Dus niet enkel op de wanden plakken,,,
Dit moet ik dus kopen? www.schuimrubberbetaalbaar.nl/fiberfill_100/fiberfill-400-gram-per-meter-160-cm-breed_531.html
Of liever die Pritex? www.speakerland.nl/webshop/luidsprekeronderdelen/demping/pritex-50x100cm-d-4-2cm-detail
en die wel enkel op de wanden, of ook 50% vullen ?
dat lijkt toch erg op de gamma variant?
https://www.noiseconsult.com/images/noppenschuim.jpg
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
21-7-2017 16:23
vandaag eindelijk de 12" speakers besteld.
2x RCF MB-12g301

ik heb toevallig hoorns met bijhorende drivers op de kop kunnen tikken.
RCF HF94 & RCF nd650

de hoog drivers zijn dan eigenlijk wel veel te zwaar in verhouding, ach ja....

Dus de bouw gaat toch echt beginnen.

De bestaande kast gaat de klikko in !
Ik wil 2 toppen naast elkaar kunnen zetten en dat je dan een spreiding krijgt.
Dat gaat nu niet, omdat de zijkanten recht zijn.

kortom er moet een nieuwe kast ontworpen worden voor de genoemde speakers.
1x 12" en 1x hoorn

is het zo simpel om gewoon dezelfde literinhoud aan te houden en iets dieper te maken (met schuin lopende zijkanten) ?
Zou ik er 0,5l bij rekenen omdat de driver nu groter is dan de bedoelde nd350 ?

RK
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
21-7-2017 23:23
Vandaag eens flink aan het rekenen geslagen.
De Club 12 is volgens mij 37,764 liter en geen 62 liter zoals op het plan staat.
Ik denk dus dat hij de demping die in de kast moet mee-rekende toen hij op die 62 liter mikte ?

mag ik zomaar de baspoorten bij elkaar optellen en daar 1 gat van maken?
Ik heb de literinhoud behouden maar de zijkanten 18 graden schuin gemaakt.

Ik hoor erg graag jullie gedacht hier over...
Ik kan voorlopig nog alle kanten op met het kastontwerp.
Als iemand eens een simulatie kan doen met de kast die ik geschetst heb zou kunnen doen ? ( zou heel tof zijn )
Als het ontwerp goed gekeurd word, moet ik wel nog even checken of de hoorn er in past (met die 18 graden hoek)
Maar dat zijn zaken die ik verder kan uitmeten.

https://i.imgur.com/76wKHXQ.jpg

https://i.imgur.com/Py70U0w.jpg
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 499
22-7-2017 01:00
Maak gewoon een kast die uiteindelijk met 2 kasten net overlapt. Baspoorten mag je in praktijk gewoon optellen(oppervlakte). Echter als de poort langs een doorplopende wand loopt, mag je er van uit gaan dat de praktische lengte van de poort 1.2x langer is (en het beste blijft gewoon zelf teste).

Betreffende de nd650 is het een prima combi. Ja de 650 heeft een hogere gevoeligheid, maar het belastbaar vermogen is ook lager. Én wat ruimte hebben is altijd fijn.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1343
22-7-2017 09:19
De Club 12 is volgens mij 37,764 liter en geen 62 liter zoals op het plan staat
Wow, serieus?

Ik zou zweren dat je daar al uitgebreid antwoord op hebt gehad ;)

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)