Forum > Zelfbouw Speakers

Magneten bijplaatsen

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1343
16-3-2017 22:49
Stel je wilt de Qes van een luidspreker ietsje verlagen, door extra neodymium magneten bij te plaatsen, bijvoorbeeld rond de bestaande ferriet magneet. Welke magneetvorm komt hiervoor het best in aanmerking? Plat, rond, kubus, etc.?

En wat betreffende de afmetingen? Dikker (hoger) als de ferriet magneet, even hoog, heel veel kleine magneetjes, of is een "gap" tussen de neodymium magneten en de ferriet magneten (door grotere of ronde magneten) niet zo'n punt.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
17-3-2017 10:10
Het schijnt zeer inefficiënt te zijn (volgens sommigen zorgt het toevoegen van een identieke magneet voor een maximale QES afname van 10%). Een zo kort mogelijk aansluitkabel gebruiken (of een versterker met negatieve uitgangsweerstand) lijkt mij dan een goedkopere oplossing.

Eigenlijk zou je de lus open moeten breken (betekent dus dat de magneet tussen de poolplaten toegevoegd zou moeten worden) MAAR dan moet je dus ook een nieuwe achterste poolplaat ontwerpen (met langere bus). Bucking of piggyback magneten bevinden zich vrijwel volledig buiten het gesloten magneetsysteem (en zullen dus altijd een marginale invloed hebben).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1343
22-3-2017 15:02
Hoi Dré,

Ik kwam een variatie op die stelling tegen: 10% afname van de Qes per gelijke hoeveelheid toegevoegd ferriet. Oftewel bij het plaatsen van 3 á 4 keer zoveel ferriet een afname van 15 á 20 %. Bovendien is de Qes van mijn luidspreker maar liefst 0.55 dus is het effect ook relatief groot.

Natuurlijk ga ik geen ferriet bijplaatsen maar neodymium, dat tussen de 5 - 10 keer zo sterk is. En aangezien de magneet 20 ounce (550 g) ferriet is, kom ik op 75 g neodymium per 10% uit.

Dat zou met deze (240 gram platte) blokmagneet neerkomen op ca 20 euro, per 15%, per luidspreker. En dat zou dus prima te doen zijn en geen moeite kosten als deze gewoon als een omgekeerde buckingmagneet, achterop de poolplaat kan worden geplaatst (N-Z-N-Z). Of bijvoorbeeld 3 van deze schijfjes om het magneetveld beter te verdelen.

Met deze staafmagneetjes kom je eerder op 33 euro per 15% uit en, er vanuitgaande dat je deze rondom de magneet plaatst, op een constructie die de magneten op hun plek fixeert (N-N-Z-Z).

Het zou in eerste instantie om 2 luidsprekers (per kast) gaan, later 2 kasten. Doeleinde is een presentatie, van de kast zelf.

Mvg Johan

By the way. Het is een actieve topkast dus de versterker en bedrading is fixed.
1-2-3-4-hoedje-van...
HalloAntwerpenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2018
Laatste: 28-6-2018
Berichten: 1
28-6-2018 15:25
Let op met magneten te plaatsen van verschillende typen. Neodymium heeft als bijkomend kenmerk om ferriet te demagnetiseren. Je kan hier verder lezen over neodymium en ferriet magneten.
Edit Mod: Dré: URL verwijderd. Er zijn subtielere manieren om reclame te maken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)