Forum > Zelfbouw Speakers

even jullie mening

(31 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 782
12-11-2002 11:11
Volgens mij redeneer jij langs de volgende weg:

1) die "voorkamer" met zijn "gordijnen" doet niets.
2) de netto inhoud is dus die van de achterkamer.
3) de basrefelxopening is ongeveer 8x20cm en daarmee is de achterkamer op 68Hz afgestemd.

Echter hoe verklaar je dan dat er in de impedantieplot een piek is te vinden bij circa 30Hz? (tevens piek bij circa 80Hz en 160Hz) Volgens mij treedt er massa-lading op. Daarmee bedoel ik dat de lucht in de voorkamer koppelt met de speaker en de basreflex en daardoor massa toevoegt. Die versterkingen mag je gerust in je kasten laten zitten aangezien mijn karlsons ook zeer goed verstevigd zijn (plus dat de "gordijnen" zijn gemaakt van 22mm MDF en het onderpaneel van 24mm MDF. De "wind" die je voor de karlson opening voelt is naar mijn mening bij een basrefelx moeilijk te bereiken

MVG Contour
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
12-11-2002 11:40

Contour schreef:

Volgens mij redeneer jij langs de volgende weg:

1) die "voorkamer" met zijn "gordijnen" doet niets.
2) de netto inhoud is dus die van de achterkamer.
3) de basrefelxopening is ongeveer 8x20cm en daarmee is de achterkamer op 68Hz afgestemd.

Echter hoe verklaar je dan dat er in de impedantieplot een piek is te vinden bij circa 30Hz? (tevens piek bij circa 80Hz en 160Hz)
De pieken bij 30Hz en bij 80Hz zijn 100% in overeenstemming met het gedrag van een BR systeem. De piek die bij een gesloten kast aanwezig zou zijn wordt, vanwege de Helmholz resonator, immers uitgedempt. Het resultaat is een TWEETAL pieken (met een dip in het midden). De dip is ruwweg de afstemfrequentie van de poort (ca. 50-60Hz in jouw geval). De piek bij 160Hz zal wel veroorzaakt worden door interferentieproblemen in de kast (die hun terugslag vinden in de impedantieplot, net zoals het geval is bij staande golven in een gesloten/BR kast).

En eerlijk gezegd is er van "redenering" niet veel sprake. We hebben het hier over natuurkunde wetten. De zogenaamde theorie achter de Karlson kast was 50 jaar geleden al zo lek als een mandje. Geen ENKELE speaker ontwerper is het met de ideeen (sp) van meneer Karlson eens. Meneer Karlson was dan ook GEEN speaker ontwerper (hij deed LETTERLIJK maar wat). In DIE tijd kon dat nog...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 782
12-11-2002 12:08
Is de piek bij 30Hz niet de resonatie van de speaker die van 40Hz naar 30Hz is gegaan vanwege de toegevoegde luchtmassa voor de speaker. Waar komt deze piek anders vandaan? De piek bij 160Hz is naar mijn mening de resonantie van de voorkamer. Lees aubook de mail die ik heb gestuurd. Ik zou graag wat diepgaandere argumenten hebben waarom de karlson nioet zou "werken".

MVG Contour
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 782
12-11-2002 12:15
Ik las je reply nog eens goed:

Is het niet zo dat erbij een basreflex 2 trillende onderdelen zijn:

1) de speaker
2) de lucht in de reflex opening

Net zoals bij een mechanisch massa-veer systeem met 2 massa's en 2 veren verwacht ik dus twee (tamelijk breedbandige) resonaties. Volgens mij kun je de tweeimpedantie pieken gewoon toeverdelen aan deze twee onderdelen of is dit een onjuiste redenatie? Vaak wordt er in luidspreker hobbyboeken de basrefelx frequentie afgelezen aan de laagste resonantie piek. Als dat zo zou zijn dan zou de karlson dus op 30Hz zijn afgestemd????

MVG Contour
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
12-11-2002 18:37
De helmholz resonator heeft energie nodig. Die onttrekt hij aan de speaker. Daardoor zal de speaker een dip in de impedantie vertonen op de resonantiefrequentie van de poort/kast combinatie. Je ziet dit ook terug in de excursieplot van de speaker (die is rond poortresonantie nagenoeg NUL).

Simpel stukje huiswerk: Pak een BR kast en meet de impedantieplot. Stop nu de poort goed dicht en meet de impedantieplot nog eens. Zie je het nu? Waar eerst de dip zat (tussen de 2 bulten) zit nu een bult.

Laten we het bewijs verhaal eens omdraaien. Er zit op het Karslon principe GEEN patent. En toch gebruikt NIEMAND dit (volgens vele aanhangers fantastische) principe. 3 maal raden waarom dat is. Omdat ze het niet kunnen? Dacht het niet. Omdat het te duur is om te bouwen? Dacht het niet. Waarom dan wel? Als je die vraag kunt beantwoorden zou ik het een kunst vinden ;-)

Meneer Karlson was gewoon een charlatan die in ZIJN tijd weg kon komen met z'n flauwekul (want hij bedacht echt ik weet niet wat voor flauwekul om z'n principe maar aan te hangen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 782
13-11-2002 11:11
Hallo Dre,

Bedankt voor de reactie, jammer dat dit forum zo weinig lezers heeft er valt toch wel het een en ander op te steken qua kennis dacht ik zo.

Het is mij bekend dat wanneer je een speaker in de vrije lucht opmeet (dus geen kast) dat je dan een piek te zien krijgt in de imedantiecurve. Deze piek geeft de ligging van de resonantiefrequentie van de speaker aan. Wanneer de speaker in een gesloten behuizing wordt ingebouwd zal de mechanische resonantie omhoog gaan omdat er nu een tweede stijfheid geintroduceerd wordt (namelijk de lucht in de behuizing werkt als een veer) Naar mijn weten schuift de piek in de impedantiecurve dan een stukje naar rechts.

Uit jouw verhaal maak ik op dat men in de praktijk de afstemfrequentie van de basreflex boxvaak gelijk kiest aan die van een chassis dat in een gesloten box van dezelfde grootte zou zijn ingebouwd. Is dit die bekende QB4 afstemming?

Bij die patenten maak je een foutje, Karlson heeft vanaf 1957 tot 1967 verschillende patenten aangevraagt op zijn "uitvinding" echter iedereen staat vrij om zijn principe te gebruiken dus misschien is dit dan geen echt "patent" hoewel het na bijna 50 jaar toch ook wel vrijgegeven zou zijn denk ik.

Helaas beschik ik niet over de juiste meetapparatuur om zelf een frequentie en impedantiecurve op te meten. Ik zou graag eens een objectieve meting hebben van de karlson maar tot nu toe heb ik slechts metingen gezien van andere karlson freaks. Ik hoop dat je begrijpt dat ik er OOK van overtuigd ben dat de karlson niet KAN werken volgens de theorieen van meneer karlson. Echter naar mijn mening werkt de karlson als een soort van bandpass behuizing. Wanneer je die V-vormige opening zou vervangen door een paneel met een rond gat van gelijke werkzame oppervlakte dan denk ik dat de frequentiecurve niet veel zou wijzigen. Dit experiment zou mijn mening ondersteunen dat meneer Karlson zonder dat hij het wist een van de eerste bandpass behuizngen heeft ontworpen.

De door mij geconstateerde eigenschappen van de karlson:

1) kleine konusuitwijkingen
2) behoorlijk hoog rendement (orde grootte 104dB)

Zijn met inherent aan die van een bandpass behuizing. Ik heb wel eens wat gekloot met simulaties van een bandpass en het bleek toen dat veel speakers konden werken in zo'n kast. Dat ondersteunt een andere eigenschap van de karlson K15 namelijk dat er behoorlijk uiteenlopende speakers gebruikt kunnen worden (hoewel een fs rond de 25Hz een Qts van 0.3 en een grote vas wel handig lijken te zijn)

Kun jij je een beetje vinden in de "bandpass" benadering of is dit ook onzin? Hoe zit het trouwens met de impedantieplot van een bandpass? Zou zo'n kast niet 3 impedantie pieken hebben?

MVG Contour
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 782
14-11-2002 12:33
Kijk ook eens op de volgende pagina voor een link naar een 6e orde series-bandpass:

www.diysubwoofers.org/bnd/6thord4.htm

MVG Contour
Martijn de JongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-12-2001
Laatste: 2-11-2005
Berichten: 23
15-11-2002 08:57
Hoi Dre,

Bezoek de Karlson homepage een aantal keer en merk dat je te overhaaste conclusies trekt. De Karlson blaast met gelijke grootte makkelijk over een Basreflfex heen. Ik heb het zelf gehoord en gevoeld..!

Groeten Martijn
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
16-11-2002 20:00
Hele interessante disscussie over die karlson kasten!

Ik ga dit zeker volgen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
16-11-2002 20:53

Martijn de Jong schreef:

Hoi Dre,

Bezoek de Karlson homepage een aantal keer en merk dat je te overhaaste conclusies trekt.
Ik bouw nu zo'n dikke 20 jaar kasten van diverse soorten en typen (inclusief de Karlson kast in het verleden). Daarnaast heb ik het idee dat ik me redelijk in de materie verdiept heb.

Dus overhaast???
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Afgesloten topic