Forum > Algemeen Forum

Elektronica cleanen

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
22-8-2016 08:41
Zo af en toe maken wij onze apparatuur van binnen schoon, gewoon voorzichtig met perslucht, dat gaat prima.
Mocht het een keer gebeuren, dat een druknop, potmeter, o.i.d. stoort, door vuil of lichte oxidatie, wil electronica contactspray nog wel eens helpen.
Nu hadden wij laatst een wat oudere coeff kop, waar 1 vd micro switches (voor het instellen) niet lekker liep, hele kop schoongemaakt van binnen en buiten, daarna wat contactspray rond en wat in de switches gespoten (er kwam best wel wat vuil/vettige substantie af, 1e instantie niet direct zichtbaar, maar op de print als je er met je vinger over ging, bleef wel wat zwarte vegen op je vinger) vervolgens spanning op de kop en ja hoor hij deed het weer en switch werkte ook weer, da4 was ja mooi!
Spanning er weer af en kop weer in elkaar zetten, kapper er op etc., toen begon het....... sad :( shocked 8O

Ik gleed met mijn vinger over 1 vd 7segments LED displays en veegde er zo de rode coating* van af! Bleek week geworden door de elektronica spray, segment zelf verder niet aangetast, alleen dus het rode laagje (dus niet het glazen venster, waar de 7segments display weer achter zit ) op het 7segments ledje is opgelost. In al die jaren heb ik nooit geweten dat elektronica contact spray zo agressief was en staat er ook niet op!
* die coating die er voor zorgt dat je je 7segment led beter kan aflezen, zit volgens mij op zowat ieder segments display.

Nu is mijn vraag, wisten jullie dit en wat gebruiken jullie dan voor reiniger om bijvoorbeeld potmeters en switches weer gangbaar/schoon en kraakvrij te krijgen.
Without a lightengineer, it will be dark.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 2057
22-8-2016 09:02
Contactspray zomaar overal in en op spuiten is sowieso uit den boze eigenlijk.
Contactspray werkt even goed, maar trekt daarna alleen maar meer vuiligheid aan. In contactspray zit volgens mij ook isopropylalcohol, op zich niet zo aggressief voor kunststoffen en dergelijke, maar diverse verf/inkt/lijm lost er wel mee op inderdaad.

Voor microswitches vraag ik me sowieso af waarom je deze zou willen schoonmaken? Even zoeken bij de bekende elektronicaboeren en morgen heb je voor een euro of wat een frisse nieuwe in de brievenbus liggen? Voor movingheads waar je er meerdere van hebt, natuurlijk meteen wat reserve bestellen, kost toch niks in verhouding.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
23-8-2016 16:04
Welk merk en type contactspray werd er gebruikt?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
24-8-2016 01:19
Moet ik nakijken, was niet van mij afkomstig. Kom ik op terug.
Without a lightengineer, it will be dark.
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
6-9-2016 09:20
Merk niet meer te lezen helaas
Grote bus 750ml iig en staat op industrial contact cleaner met groene dop.
Maar dat zal je wel niks zeggen Dré. razz :p
Without a lightengineer, it will be dark.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)