Forum > Algemeen Forum

Pro Sound &Light Frankfurt 2015

(26 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
28-4-2015 19:41
De AB in Brussel staat bekend om qua akoestiek één van de betere concertzalen te zijn. Er is zeer zeker een verschil als je een geluidsyteem plaatst in bv de AB of in een betonnen bunker (Flanders Expo). Met de huidige stand van techniek en systemen vind ik voor professionele producties alles onder " klinkt behoorlijk" niet meer aanvaardbaar. En daar ligt toch een grote verantwoordelijkheid bij de sound engineer. Wat sta je daar anders te doen?
If you can't beat them join them...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
29-4-2015 07:31
Daar ben ik het mee eens.
Als ik bij klanten en andere probleemgevallen die er niet uit komen waarom het geluid maar niet goed wil klinken, is het vaak toch het gebrek aan kennis van de gene die achter het mengpaneel staat.

Gisteren bijvoorbeeld in een wat grotere kerk met een 16 kanaals mengpaneel .
De klacht was dat de stemmen nogal sisserig met een bijgeluid waren.
Uitgelegd dat als je een hoge tonen knopje van standje 12 uur naar standje 2 uur zet, (op deze mixert 6 db) je er toch wel heel veel hoge tonen bij zet.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
29-4-2015 09:06
Op dat briljante idee waren ze zelf nog niet gekomen? wink ;)
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
29-4-2015 19:45
Erg zoiets hè.
Maar ik zie zo vaak knoppenmannen bij bandjes die er echt geluidsoep van weten te maken.
Het grappige is dat de dames die ik heeeeel af en toe tegen ben gekomen, het juist meestal wel heel aardig doen.

Heel grof gesteld: 30% moeten echt stoppen,
50% enthousiaste rommelaars met af en toe een goede dag,
10% snappen het een beetje,
7% zijn heel aardig bezig,
en slechts de laatste 3% weten van wanten zogezegd.
De percentages kunnen af en toe een beetje verschuiven razz :p

En als je er dan bij gaat staan en je geeft eens voorzichtig een tip,
krijg je de mooiste excuses:
Slechte kabels,
slechte stroom,
Microfoon is kapot,
En ook een zeer bekende:
Eisen van de band (uiteraard wil iedereen het hardste),

Een echte drieprocenter zegt: op het podium (monitoren en oortjes) zijn jullie de baas,
maar laat de pa aan mij over.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
30-4-2015 01:30
Ieder zijn job. Als DJ en muzikant ben je geconcentreerd met je set bezig en het is ook niet evident om vanuit de booth/podium te horen hoe het in de zaal klinkt.
Daar zou iemand anders verantwoordelijk voor moeten zijn met communicatie tussen de geluidsverantwoordelijke en de artiest. Maar meestal is het onkunde: " maar er komt toch geluid uit !? ".
If you can't beat them join them...
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
30-4-2015 06:54
Als dj ben je meestal ook degene die verantwoordelijk is voor het zaalgeluid... sowieso als drive-in-show natuurlijk, maar ook in de horeca is er meestal geen geluidstechnicus aanwezig tijdens een dj set. En als je inprikt bij een band zit de technicus vaak in de kleedkamer bij de band tijdens jouw sets.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
30-4-2015 09:38

Tom schreef:

Een echte drieprocenter zegt: op het podium (monitoren en oortjes) zijn jullie de baas,
maar laat de pa aan mij over.
Ook niet helemaal waar. Anderhalve week geleden hadden we zo een avondje vol optredens. Ging allemaal goed tot de laatste act. Een live act door een producer met wat synths, drumcomputer en wat andere lawaaierige rommel. Hij wilde graag volledige controle over de monitors. We hebben toegestemd en dat hebben we geweten! Na eerst 5 minuten aan een stuk volledig in het rood uit te sturen (eerste waarschuwing) kregen we het geluid in de zaal maar niet onder de toegestane limiet van 95dB gemiddeld. Meneer had zijn monitors zo loeihard staan dat ze boven de foh uit kwamen. En de mensen maar klagen dat het niet klonk in de zaal. (tweede waarschuwing, voor monitors EN weeral te hard uitsturen). Na nog geen tien minuten moesten we weer ingrijpen. Met de gain op onze ingangen volledig dicht kregen we nog rode lampjes te zien en het geluid in de zaal was weeral te luid door zijn monitors. (derde waarschuwing)
Toen heeft hij het een klein kwartiertje volgehouden waarbij hij regelmatig net iets over de schreef ging om dan weer wat in te houden. Maar helaas was het sterker als hemzelf en heb ik voor de vierde keer moeten ingrijpen en heb zelf zijn monitors afgesteld. (vierde en laatste waarschuwing voordat we de stekker er uit trekken!) Dit geheel tot onvrede van zowel artiest als een van de organiserende mensen die daarop een heftige discussie met mij aanging. Heb ze dan fijntjes uitgelegd dat als ik achter de knoppen sta, dat ik dan ook de baas over de knoppen ben. Indien ze daar niet mee konden leven dan mochten ze het de rest van de avond zelf doen inclusief afbraak en opruimen.
Daarna is de rust dan wedergekeerd en heeft de artiest zijn set zonder verdere incidenten afgemaakt.
De artiest is achteraf wel nog zo fair geweest om zijn excuses te komen aanbieden. We hebben de zaak uitgepraat en de strijdbijl begraven.

*edit: Ik hoor dan ook niet bij die drie procent!

laugh :D wink ;)
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
30-4-2015 10:06

Hollender schreef:

*edit: Ik hoor dan ook niet bij die drie procent!
laugh :D wink ;)
Bescheidenheid siert de mens wink ;)

Het duurde even, maar je heb toch je poot neergezet, dus dan ben je de baas gebleven.

Je hebt als geluid man vaak de nijging om de goede vrede te bewaren,
en daardoor het wel eens te lang laten duren voor je ingrijpt.
Het is mijn persoonlijke ervaring dat naarmate je ouder word, je daar sneller in word wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
30-4-2015 11:55

Hollender schreef:

een van de organiserende mensen die daarop een heftige discussie met mij aanging
En is de boeking voor volgend jaar alweer bevestigd? laugh :D Een discussie aangaan met de organisatie moet je natuurlijk altijd proberen te voorkomen, bij mij is het in principe altijd zo "wie betaalt, bepaalt" - binnen redelijke grenzen natuurlijk. Maar dingen als geluidslimieten is niet mijn probleem, als de organisatie het harder wil hebben dan de toegestane geluidslimiet zal mij dat een zorg wezen. Ik hoef de boete niet te betalen...

Als de eigenaar van de locatie niet de organiserende partij is en de organisatie wil het harder hebben vechten ze het maar lekker samen uit. Zeker bij die idioten die hun locatie verhuren voor feesten terwijl ze een geluidslimiet van 85 of 90 db hebben shut up :X
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
30-4-2015 12:08
Ik heb het wel eens opgelost door te zeggen dat de apparatuur aan de max zit.
Zo was de uitbater gematst en ik zelf ook, want de app had nog wel wat over, maar ik sta daar vaker....en doe ik graag.
Onder het mom van"app is afgestemd op deze locatie" ben je al een heel eind wink ;) wink ;) wink ;)
Weten zij veel laugh :D
Alles komt goed....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)