Forum > Algemeen Forum

Pro Sound &Light Frankfurt 2015

(26 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
15-4-2015 13:58
Omdat ik toevallig in de buurt ben ga ik vrijdag 17/04 naar de bekende beurs in de Frankfurt Messe. Zijn er hier misschien nog mensen die daar dan aanwezig zullen zijn?

Het is mijn eerste keer en ben wel benieuwd. Ik ga vooral om te kijken naar goed klinkende/betaalbare geluidssystemen. Iemand suggesties waar ik zeker moet naar uit kijken Stands die zeker dienen bezocht te worden? Innovaties ?

(Betaalbaar is voor mij tussen de 600/1500 euro max per kast)

Greetz
If you can't beat them join them...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
16-4-2015 09:22
Ik hoop er ook weer rond te lopen, morgen. Is toch altijd wel een topper. En zaterdag meteen de Techno Classica beurs in de Messe Essen er achteraan...

Let wel op dat er meestal geen of weinig gelegenheid is om geluidssystemen goed te beluisteren.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
16-4-2015 11:09

Audax schreef:

Omdat ik toevallig in de buurt ben ga ik vrijdag 17/04 naar de bekende beurs in de Frankfurt Messe. Zijn er hier misschien nog mensen die daar dan aanwezig zullen zijn?

Het is mijn eerste keer en ben wel benieuwd. Ik ga vooral om te kijken naar goed klinkende/betaalbare geluidssystemen. Iemand suggesties waar ik zeker moet naar uit kijken Stands die zeker dienen bezocht te worden? Innovaties ?

(Betaalbaar is voor mij tussen de 600/1500 euro max per kast)

Greetz
Veelal kan je op een beurs geen geluidssysteem goed luisteren, daarvoor hoef je niet te gaan. Je kan kastjes kijken, nieuwtjes spotten en eens wat voelen, proeven en ruiken (om Geertje te citeren)

Kijk eens bij FBT, zit wel in de prijsklasse en zijn goedklinkende speakers.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
16-4-2015 12:47
Let op werkzaamheden www.new-line.nl/forum/read/?t=48812
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
22-4-2015 20:31
Ik ben van gisteren terug van mijn reisje uit Duitsland en ...

Vorige vrijdag was ik op de beurs in Frankfurt en er is heel wat te zien, meer dan je op één dag kan doen.

Zoals in posts hierboven aangehaald kan je vooral contacten leggen, luidsprekersystemen bekijken, uitleg krijgen maar de meeste systemen kan je niet beluisteren. De reden hiervoor is dat in de eerste jaren dat de beurs georganiseerd werd er zoiets bij de standhouders was van " de onze kunnen toch nog net iets harder " waardoor het voor andere standhouders niet meer doenbaar was. Begrijpelijk maar voor mij toch wat ontgoochelend want uiteindelijk gaat het toch over de klank. Het is dus de bedoeling dat je op de stand contacten legt met de importeur (meeste zijn er ook) om dan bij hun een afspraak te maken voor een luistersessie.

Als ik wat meer tijd heb zal ik een verslagje maken van mijn bezoek bij de verschillende merken en standhouders en dit hier posten.
If you can't beat them join them...
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
26-4-2015 22:31
Zoals beloofd een verslag van mijn bezoek aan de Pro Sound and Light beurs in Frankfurt 2015. Er is heel wat te zien en meer dan je op één dag kan doen. Het spijtige is dat je de geluidssystemen zelf niet kan horen owv dat dit in het verleden voor teveel geluidsoverlast zorgde bij de andere standhouders. Zelf vond ik dit wel spijtig omdat ondanks een vakkundige uitleg en alle technische informatie je een luidsprekersysteem moet horen om iets zinnig over de klank te kunnen zeggen. Ook al gebeurd dit dan bv op een lager volume , maar goed het kan dus niet om boven aan gehaalde reden.

Here we go !

RCF

Dit was voor mij persoonlijk de grootste en mooiste stand. Volledige rondleiding gekregen door een vriendelijke (jonge) italiaanse productmanager. Het gamma van RCF is zeer uitgebreid en gaat m.i. iets meer naar aktieve kasten. Beginnende bij de bekende plastieken ART series, iets hoger heb je dan de houten 4PRO en NX series, met als top of the line de TT-series en de line array versies hiervan. (maar dit is allemaal niet echt betaalbaar meer met prijzen van 3000 tot 10.000 euro /kast voor TT-series)
Heel veel verschillende soorten kasten maar niet altijd even overzichtelijk en je moet er toch even je tijd voor nemen om er aan uit te geraken.
Toch met een goed gevoel van de stand gestapt en zeker voor wie op zoek is naar aktieve kasten met een redelijk budget blijft RCF zeker een mogelijkheid. In het aktieve segment zeker concurrentie voor bv JBL EON/ PRX 700 / SRX 800 … In het passieve segment weet ik niet goed wat er over blijft, vrij weinig lijkt me...

JBL (Harman Booth)

Voor de echt grote festivals hebben we hier de vrij nieuwe VTX line array series, opvolger van het toch al heel goede VERTEC systeem. Ik heb VERTEC gehoord op een dance festival en was zeer onder de indruk. Het kan heel, heel luid , klank bleef mooi zuiver en je voelde gewoon dat er nog heel wat headroom was... Het VTX systeem zou nog beter zijn... Weet er iemand op welk festival dit gebruikt wordt want ik zou het zeker een keer live aan het werk willen zien Volgens sommigen één van beste systemen op de markt. Zou hier zeker het debat willen openen tussen de keuze voor JBL VTX of L'accoustics K1 Wat wordt het ?

Over naar het meer betaalbare portable spul:
JBL heeft net de SRX 800 lijn uit : professioneel tour grade aktief systeem tegen toch nog een betaalbare prijs (ong 1500 euro /kast) Voor wie aktief een must is en wie het geld ervoor over heeft check it out !
Aan een produkt manager gevraagd indien je de prx400/prx700/STX800 naast elkaar zet en je de passieve kasten voldoende versterkt wat dan het resultaat zou zijn. Hij vertelde mij dat qua performance prx400/700 aan elkaar gewaagd zijn en de STX800 er toch boven uit steekt. Spijtig natuurlijk dat in deze laatste serie er terug ferriet magneten gebruikt worden wegens de hoge prijs dat China voor NeoDynnimium vraagt. Er zou evenwel binnen de drie maanden een nieuwe passieve serie SRX/STX 800 uitkomen. Mogelijk is dit wat voor mij...
JBL blijft toch een serieuze speler op de markt die goede kasten (aktief/passief) maakt tegen betaalbare prijzen. De service/ondersteuning van een wereldspeler krijg je er bij.

Nexo

Vrij snel door de booth gewandeld en geen specifiek productinfo gevraagd. Voornamelijk toch vanwege de hoge prijzen voor de producten. Als portable PA kom je vrij snel uit bij de PS15R2 series icm met NX-AMPs. De PS15 kasten ken ik vrij goed van de fuiven uit mijn studententijd en doen nog steeds goede herinneringen bovenkomen. Toen mocht het nog loeihard en zuiver klinken...
Bedankt Nexo voor enkele hele mooie avonden.

Spijtig dat Nexo wel kiest voor de totale system approach: je dient ook bij de kasten de bijpassende !dure! versterkers met DSP te nemen waardoor het prijskaartje voor een Sub-Top setje wel erg oploopt. Niettemin voor zij die het geld ervoor hebben een zeer kwalitatief systeem.

QSC

De van oorsprong versterkerfabrikant maakt al enige jaren met succes luidsprekerkasten. Wie kent de K12 niet ? Er komt goed en veel geluid uit voor een redelijke prijs. Stevige concurrent voor bv JBL EON/PRX700 , RCF Art.
QSC maakt verder nog steeds goede versterkers voor alle segmenten met als top of the line PLD series met ingebouwde DSP en externe software kontrole. Iets wat je steeds meer ziet bij versterkers (de ingebouwde DSP) bv LabGruppen met lake …

TW AUDIO

Omdat een forumlid enige tijd geleden enkele van deze kasten gekocht heeft en er wel tevreden over is wou ik deze stand ook een keer bezoeken. Vriendelijk te woord gestaan door de Belgische importeur (Euro PA) van dit merk. Zo lijkt me een M12 topje met een B30 baskast (dubbel 15inch) wel wat. Allemaal passieve kasten waarvoor ze powersoft versterkers aanraden maar het kan ook met andere om de prijs wat te drukken. Niet goedkoop maar zou moeten meekunnen met de A-merken. Dit vraagt om een luistersessie...

ADAMSON

Het Canadese Adamson is vooral bekend omwille van zijn grote line array systemen (Y-series) voor grote festivals waaronder het bij ons zo gevierde Rock Werchter. Zeer vriendelijk ontvangen door iemand van de Franse importeur en een goed gesprek gehad. Ondermeer over dat Adamson heel sterk is voor zijn goede 'projectie' van het geluid . Dat ook de point series afhankelijk zijn van goede processing (LabGruppen/Lake,XTA) om het hoog wat te temmen. Dat je altijd moet opletten om over een geluidssysteem te oordelen als je niet bij de productie betrokken bent. Er zijn zoveel zaken die meespelen en ADAMSON heeft het al meegemaakt dat hun systeem na volledig ingeregeld te zijn door hun tech toch nog slecht klonk als de mixer van de band er mee bezig was.
Een afspraak gemaakt bij de Belgische importeur om een Point setje te beluisteren maar waarschijnlijk zal dit wel (veel) te duur uitvallen.

L'Acoustic

Voor velen het absolute A-merk. Voor mij een van de zovelen... Let op ! Niet dat dit geen kwaliteit is , verre van maar ook zo duur ! Natuurlijk als je het geld hebt heb je met ARCS echt wel een makkelijk schaalbaar systeem Wil wel eens weten hoe zich dit gedraagt tot bv een jbl VRX/Nexo STM ? Met als top of the line het K1 systeem. Dit wordt oa gebruikt op het Tomorrowland Dance Festival. Voor mij is dit festival iets te massa en te commercieel. Als er mensen zijn die het al eens gehoord hebben? JBL VTX of L'acoustic K1 ?
If you can't beat them join them...
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
26-4-2015 22:33
NOVA (Craaft Audio)

Voor mensen met een beperkter budget is deze minder gekende Duitse fabrikant misschien wel iets. NOVA heeft een verrassend uitgebreid gamma van allerhande (aktieve/passieve) luidsprekersystemen, van zuilluidsprekers met bijpassende subs tot heuse line array systemen maar even goed eindversterkers en speaker management systemen. Het ziet er allemaal heel degelijk uit met een betaalbaar prijskaartje (500euro tot 1200 euro per kast en zelfs een 2/4 speaker processor DC4000 voor 450 euro BTW inc)
Een kort gesprek gehad met de Duitse produktmanager: “ It's not a speaker but a tool. Just like HILTI it always works and keeps working.”
Voor mensen die veel losse verhuur doen en een hoop kasten nodig hebben die steeds moeten blijven gaan kijk eens naar de VISIO en UNION range. Echte werkpaardjes, netjes afgewerkt en heel schappelijk geprijsd, zeker als je al versterkers hebt. Qua prijs zit het iets boven DAP uit de webshop .Zeker voor mij ook een mogelijkheid...

Funktion One

Een bezoek aan hun stand mocht natuurlijk niet ontbreken ! Wie iets van audio kent heeft bij het zien van deze kasten toch al door dat het iets speciaal is. Wie al intervieuws gezien heeft met stichter en goeroe Tony Andrews al helemaal ! Funktion One , het heeft iets aandoenlijks. Wij tegen al de rest. David tegen Goliath. “ We don't like compression drivers, they sound to metallic “ MP3 in the audio chain, don't think so. There is only one way to design loudspeakers and that is for them to sound flat without the need for external EQ and processing . We don't do line arrays. ...“ Het siert hen dat ze hun eigen ideeën hebben en ze ook effectief uitvoeren ook al gaat de rest ergens anders heen, ze blijven trouw aan hun principes en dat verdient respect!
Recent nog een funktion one systeem live aan het werk gezien bij de Underworld tour (dubnobasswithmyhead) in de AB (Brussel) (2000man) en ja het klonk. Meestal heb ik bij een concert altijd wel iets aan te merken maar hier was het wel heel erg zoeken. Het hoog was gedefinieerd, open zonder ooit scherp te worden. De bas ging diep en strak. Ook de spreiding van dit systeem in de zaal was zeer goed. Tijdens het concert op 4 verschillende plaatsen geweest waaronder ook achteraan, het volledige klankbeeld bleef nagenoeg hetzelfde. Hun geluidsman bleef het volledige concert geconcentreerd achter zijn tafel staan en paste subtiel aan. Zo hoort het te zijn en te klinken.
Het spijtige is dat ik pas tegen het einde van de beurs (18.00H) aan hun stand geraakt ben. Ze hadden een aparte ruimte elders in het gebouw waar je hun speakers kon beluisteren en diezelfde geluidsman van Underworld was er ook maar daar ben ik dus jammer genoeg niet meer geraakt. Ook hier kan ik dus niet zeggen hoe de kasten klinken. Maar goed ook hier zitten we weer in een dure prijsklasse...

Nog enkele algemene opmerkingen:

Ik ben vrijwel op elke stand goed ontvangen geweest, correct geïnformeerd zonder dat ze onmiddellijk wouden weten hoeveel kasten ik wel wou kopen. Geen braderie toestanden op deze beurs, het is soms wel anders.
Het is toch opvallend hoeveel aanbod er is aan allerlei soorten systemen. Zeker bij de conventionele Sub-Top setjes zijn er héél véél bekende en minder bekende fabrikanten die allen wel iets te bieden hebben. Het moet toch niet makkelijk zijn om zich in deze markt te onderscheiden. Ook voor de klant maakt het de keuze niet makkelijk. Een objectieve luistertest... Ja, maar hoe krijg je in hemelsnaam al deze kastjes naast elkaar ?
Anyway, de Frankfurtmesse was een aangename, vermoeiende en leerrijke ervaring. Voor iedereen in de pro-audio industrie in deze tijd van het jaar the place to be !
If you can't beat them join them...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
27-4-2015 14:50
Ik mis eigenlijk FBT in je rijtje, komt misschien omdat ik dealer ben wink ;)
Niet heel veel nieuws te presenteren, maar toch een goed overzicht van hun programma (gelukkig heb ik de foto's gezien, helaas geen tijd om ff naar de beurs te rijden)
Breed programma (van Line Array tot installatiespeakers) en (naar mijn mening) ondergewaardeerde kwaliteit.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
28-4-2015 01:51
ik weet het maar op één dag kan je onmogelijk alles doen.

Hieronder een link voor de foto's. Downloaden voor beste kwaliteit.

ge.tt/9b72DKF2

Als er mensen zijn die hun mening willen geven over de in het verslag aangehaalde betaalbare luidsprekersystemen, ga jullie gang !
If you can't beat them join them...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
28-4-2015 16:05
Leuk verslag, dank daarvoor. Ik beleefde de beurs bijna nog een keer opnieuw wink ;)

Audax schreef:

Recent nog een funktion one systeem live aan het werk gezien bij de Underworld tour (dubnobasswithmyhead) in de AB (Brussel) (2000man) en ja het klonk.
Bij het live horen van systemen (vooral als het tegenvalt) vraag ik me altijd afhoeveel daarvan komt door slecht werk van de geluidstechnicus. En ook de akoestiek van de zaal speelt natuurlijk een belangrijke rol. Toch lastig om een geluidsset live te beoordelen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)