Forum > Off-Zone

Advies gezocht van grotere bedrijven

(64 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
20-1-2015 13:54
Ik wil graag wat advies van de grotere bedrijven hier.

Ik heb een opdracht binnengehaald voor een tourtje met zo'n 60 shows, wat voor ons doen een flinke opdracht is. Ik heb een scherpe offerte afgegeven, waarbij ik er van uit ging dat ikzelf een aantal shows kon doen en de rest zou kunnen laten verzorgen door mijn vaste dj's. Zij beschikken namelijk allemaal over een eigen bus en kunnen de shows dus zelf vervoeren en bouwen/breken.

Na de eerste show enkele weken geleden kwam er opeens een aanvullende eis: de dj's moesten begin 20 zijn. Mijn vaste dj's zijn allemaal dertigers dus die kan ik niet meer inzetten, en ik kan zelf ook niet draaien op deze shows. Veel dj's van begin 20 beschikken echter niet over een eigen bus of aanhanger waardoor we het logistieke deel zelf moeten regelen, of een bus in moeten huren. Al met al zorgt dat voor een flinke kostenpost die niet berekend is in de offerte, waardoor ik de winst op dit project langzaam maar zeker zie verdampen...

Ik beschik zelf alleen over een klein busje waar maar 1 show tegelijk in past, maar waarschijnlijk moeten er 2 of 3 shows tegelijk verzorgd worden.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Ik denk niet dat de klant het pikt als ik opeens extra kosten ga berekenen en ik wil deze klant natuurlijk niet kwijt (zeker niet omdat ik nog wel meer werk van ze verwacht) maar ik wil natuurlijk ook wel een redelijke marge overhouden...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
20-1-2015 14:12
Ik neem aan dat deze klant jou en je bedrijf al kende?
Een dergelijke opdracht geef je niet af op basis van een emailtje lijkt me.
Daarmee kon de klant logischerwijze weten dat jouw DJ's allemaal wat ouder zijn. Jij hebt die immers zorgvuldig geselecteerd op de eisen die jij aan een DJ stelt en die passen bij jouw bedrijf.

Waar komt deze eis vandaan? Waarom wil deze klant een mooiboy als DJ? Als dat voor hem een must is, zal hij hiervoor moeten betalen en is ie erg laat met vragen.

Open kaart spelen is het beste, nadat jij de keuze hebt gemaakt: geen winst en toch dit project of kans om het project te verliezen?
En als jij ze niet kan krijgen, wie heeft er dan een paar mooiboy DJ's die eigen vervoer en middelen hebben? Dan zit ie wellicht vast aan veel wisselende jongens zonder vaste afspraken.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
20-1-2015 14:24
Aanvullende eis is aanvullende prijs toch? Als de begin 20 jaar eis pas na de overeenkomst op tafel is gekomen dan is deze geen onderdeel van de overeenkomst.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
20-1-2015 14:26
@Frank,

De klant kende mijn bedrijf nog niet, we hebben de opdracht puur gekregen op basis van mail en telefonisch contact na een bezoek aan onze website. Mijn klant is een reclamebureau dat weer werkt voor een bekend merk, en dat merk wil dus blijkbaar "mooiboy" dj's zoals jij ze zo mooi noemt. Dat is een treffende omschrijving want ze willen inderdaad dj's met de looks van een fotomodel, omdat dit past bij het imago dat het merk wil neerzetten...

@Dre,

Mee eens, maar de klant van het reclamebureau is een erg grote partij en die zullen het echt niet pikken als er nu opeens extra kosten bij komen ben ik bang. Ik wil deze opdracht natuurlijk niet kwijtraken.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 694
20-1-2015 14:32
Mja, ik zou ook maar met de klant in gesprek gaan, want idd een stel begin 20 mooiboy-dj`s met eigen volumetransportmiddelen vinden zal niet makkelijk zijn...
Dus je zal of een extra mannetje moeten inhuren met bus/aanhanger voor het vervoer en bouwen/breken, of jezelf de pleuris racen tussen je eigen klussen door om alle gear te plaatsen en weg te halen.
Ook al gezien het feit dat de meeste begin 20 DJ`s nog niet zoveel kaas gegeten hebben van de bijkomende werkzaamheden en veiligheidseisen.
Als een van je ingehuurde poppetjes iets grondig verknalt/beschadigt bij een locatie of ruzie schopt zijn voor jou (bedrijfsmatig) de gevolgen niet te overzien.

Volgens mij de enigste reëele optie: de mooiboy-dj`s alleen laten draaien, de rest eromheen door een ervaren professional laten regelen.(die jij kent/vertrouwt, en kan ingrijpen als een van de ingehuurde broekies de boel in het honderd dreigt te laten lopen)
Maar dat zal ergens van betaald moeten worden, en als jouw marge te klein wordt zal er dus opnieuw over het contract gepraat moeten worden...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
20-1-2015 14:35
Ik ken jou prijzen niet, maar als het echt om een grote opdrachtgever gaat, is daar geld zat. Dat reclameburo lacht zich een bult over jouw prijs wellicht.
Reclamebudgetten zijn vaak groot als men echt iets neer wil zetten.

Is er geen optie dat je zelf alle shows neerzet en een "mooiboy" DJ (zoek eens in de Gayscene) de show laat draaien voor het plaatje(uiterlijk, geen vinylplaatje natuurlijk)? Dan heb je zelf het grootste deel van de winst. Pas als je zelf niet kan, huur je een facilitair bedrijf in om de show te bouwen en af te breken.
Hoeft het niet altijd dezelfde show te zijn? Of heb jij 1 show hiervoor die steeds door een ander kan worden ingeladen en opgebouwd?

Ik zit wat ver weg, anders zou ik je wel kunnen ondersteunen hiermee (niet met het mooiboy zijn...)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
20-1-2015 14:49
@ Soundpower, als ik bij elke show een ervaren professional erbij moet zetten bedragen alleen de personeelskosten al zo'n 350 a 400 euro, terwijl de verkoopprijs per show zo'n 500 euro is. Dan wordt de marge wel heel erg klein...

@ Frank, ik weet niet of alle shows zelf neerzetten een reële optie is. De klussen zijn sowieso door heel Nederland, maar de planning is nog niet bekend dus ik heb geen idee hoever alles van mijn loods en elkaar af zit... ik zal voor iedere show op en neer moeten, of een bakwagen moeten huren als er meerdere shows in dezelfde regio zitten (dat zou dan nog wel een betaalbare optie zijn).

Ik heb wel wat mensen die een show kunnen vervoeren, bouwen en breken maar die rekenen ook gewoon 200 euro, daar schiet ik dus weinig mee op. Van hun kant heel logisch hoor, ze zijn immers net zolang aan het werk als wanneer ze zelf de show zouden draaien.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 694
20-1-2015 15:11
Wow, volgens mij heb je jezelf in een lastig parket gebracht!
Wat jij wilt... een stel begin 20 DJ`s die EN kunnen bouwen/breken EN een eigen bus hebben EN ook nog eens good looks hebben?
(en liefst ook nog een eigen legale muziekcollectie, aansprakelijkheidsverzekering, enz...)
En die zo betrouwbaar zijn dat je ze met jouw spullen naar jouw klanten durft toe te sturen zonder dat je bang hoeft te zijn dat ze jouw apparatuur vernielen, ruzie schoppen of zich op andere manier misdragen en daardoor jouw contract naar de kl#ten helpen)

Misschien een DJ-contest organiseren?...(ism het reclamebureau?)
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
20-1-2015 15:16
De echte "mooiboys" zullen inderdaad wellicht best een plaatje kunnen draaien, maar niet kunnen sjouwen.
Of je moet een sportschool-type hebben, maar die hebben wellicht niet de gladde looks die je opdrachtgever wil.
Lijkt me overigens een plausibele uitleg voor je opdrachtgever.
Eerlijkheid siert ook een mens en brengt je op de lange duur het meest.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
20-1-2015 15:31

Soundpower schreef:

Wat jij wilt... een stel begin 20 DJ`s die EN kunnen bouwen/breken EN een eigen bus hebben EN ook nog eens good looks hebben?
(en liefst ook nog een eigen legale muziekcollectie, aansprakelijkheidsverzekering, enz...)
En die zo betrouwbaar zijn dat je ze met jouw spullen naar jouw klanten durft toe te sturen zonder dat je bang hoeft te zijn dat ze jouw apparatuur vernielen, ruzie schoppen of zich op andere manier misdragen en daardoor jouw contract naar de kl#ten helpen)
Inderdaad laugh :D Ze bestaan echt hoor, ik heb er wel 1 of 2, maar voor deze klus heb ik er gewoon meer nodig.

Ik kan natuurlijk ook gewoon een paar ongelooflijke prutsers sturen waardoor de klant zich na een paar klussen realiseert wat de meerwaarde van een oudere, ervaren dj is razz :p laugh :D
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com

Terug naar forum Reageer (zonder quote)