Forum > Newbie Forum

Advies gevraagd ivm installatie en aansluiting

(96 reacties. Pagina 9 van 10)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
13-10-2015 11:53
Ik heb Davy aan de telefoon gehad vanmorgen. Wat hij eigenlijk wil is actief werken. Hij heeft al een DCX2496 en een P-1200 en P-1600. P-1600 op het laag, P-1200 op het mid/hoog. Acu-100 ertussen die zorgt voor het combineren van 1+/1- en 2+/2- (aangezien Davy niet zelf wil gaan lopen schroeven en/of solderen aan kabels en/of splitters/verloopjes). Subs op de stand "Bi-Amp" (komen dan op 2+ en 2- terecht, keurig zoals omschreven in de Speakon spec), tops op 1+ en 1-. Alles vanaf de ACU-100 aansluiten met 4-aderige Speakon kabels en je hoeft nooit meer na te denken (in ieder geval hierover dan).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Denbrempt2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2015
Laatste: 19-4-2017
Berichten: 43
24-10-2015 22:39
Ik heb inmiddels de opzet uitgetest en... het werkt jammer genoeg niet. Op aanraden van Dré heb ik de set als volgt bekabeld:

XLR stekkers op de achterkant van de ACU gaan naar de XLR ingangen van de DCX (ingang A&B). XLR uitgangen van de DCX gaan naar de XLR ingangen van de eindversterkers (2&4 naar P-1200 voor mid/hoog, 1&3 naar P-1600 voor laag). DCX ingesteld op LHLHLH. De luidsprekerkabels van de ACU worden aangesloten op de P-1200 en P-1600 (waarbij mid/high in werkelijkheid wordt aangesloten op de P-1600 en de sub in werkelijkheid wordt aangesloten op de P-1200). Dit omdat DAP normaal uitgaat van 1 voor laag en 2 voor mid/hoog terwijl Behringer set het net andersom doet. Subs worden op de stand “Bi-Amp” gezet.

Aansluiten van de luidsprekers : low uitgang van de ACU-100 naar de onderste sub. Van de onderste koppel naar de bovenste sub, van de bovenste sub naar de onderste top en van de onderste top naar de bovenste top.

Resultaat: De toppen spelen maar uit de subs komt geen geluid. ik zie op de DCX signaal binnen komen en buiten gaan. Ik zie dat de sign lampjes op de DAP versterkers oplichten als ik het mengpaneel uitstuur (dus ook op de P-1600 voor de subs) maar ik krijg er geen geluid uit.

Iemand enig idee hoe dit kan worden opgelost ?
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
25-10-2015 02:43
Laat de low-speakon voor wat het is, sluit MID aan op de versterker van de toppen en sluit HIGH aan op de versterker van de subs. Dan komt hoog op Pin1 van de MID/HIGH speakon en sub op pin2 van de MID/HIGH speakon en kan je de speaker doorlussen zoals je wil.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
25-10-2015 17:56
Ff checken; heb je wel 4-polige speakon kabels? Zitten er schakelaartjes oid achter op de subs? (Active/passive filter oid).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Denbrempt2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2015
Laatste: 19-4-2017
Berichten: 43
25-10-2015 22:47
4-polige kabels gebruikt en sub staan op bi-amping stand
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
26-10-2015 11:36

Jadjong schreef:

Laat de low-speakon voor wat het is, sluit MID aan op de versterker van de toppen en sluit HIGH aan op de versterker van de subs. Dan komt hoog op Pin1 van de MID/HIGH speakon en sub op pin2 van de MID/HIGH speakon en kan je de speaker doorlussen zoals je wil.
Volgens het schema op de ACU-100 is het juist de SUB speakon aansluiting die zowel Pin-1 alsook Pin-2 actief heeft. Ik had Davy vanmorgen al geadviseerd om voor de zekerheid de MID/HIGH uitgang eens te proberen (want het zal niet voor het eerst zijn dat schema en werkelijkheid niet meer gelijk opgaan).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
26-10-2015 11:43
De werkelijkheid is nog weerbarstiger... Je moet inderdaad de mid/high speakon aansluiting pakken. Daarnaast sluit je (aan de achterkant) de low kabel aan op de versterker voor het laag (en de mid/high kabel op de versterker voor het mid/hoog). Dus ook die kruising is komen te vervallen. Uiteraard subs op bi-amp zetten (verschuiven dan naar 2+/2-) en.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Denbrempt2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2015
Laatste: 19-4-2017
Berichten: 43
27-10-2015 00:10
Ik heb de raad van Dré opgevolgd en alles werkt nu prima naar behoren.

Desondanks het foute schema op het apparaat doet de ACU wel netjes zijn werk en heb je een nette bekabeling. Enkel 2 XLR vanaf de mengtafel en 2 speakons richting de speakers en alles makkelijk via het front te bekabelen.

Top service van Dré & New Line !

Vanwege een tevreden klant ;-)
Denbrempt2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2015
Laatste: 19-4-2017
Berichten: 43
4-11-2015 12:30
De organisatoren van onze optocht komen in het kader van "duurzaamheid en milieu" op de proppen met een voorstel om alternatieve stroombronnen te gaan gebruiken. Ze willen in plaats van dieselgeneratoren ons doen overschakelen op batterijen opgeladen met "groene" stroom.

Op het forum vind ik onderstaande terug in verband met mobiele stroombronnen:

De stroombron moet elektronisch gestabiliseerd zijn om schade aan dure geluidinstallaties te vermijden:

Er zijn 2 zaken waar je voor moet oppassen met een niet-gestabiliseerde stroomgroep:

1) De spanning: Bij zware belastingen zal je bij een niet-gestabiliseerd exemplaar geen 220-230 Volt meer overhouden maar een pak minder. De simpele basdreunen kunnen in een versterker al behoorlijke pieken geven.... Als je bijvoorbeeld ook nog dingen als verlichting, stroboscopen en rookmachines gaat gebruiken en andere verbruikers die veel stroom trekken bij het inschakelen, worden de piekbelastingen nog onregelmatiger en hoger. De spanningsval kan bij een te krap bemeten stroomgroep desastreus zijn. Zonder dat er één zekering doorbrand, kunnen er allerlei sturingen/printplaten doorbranden door te weinig of te veel spanning met als gevolg een pak schade aan versterkers, luidsprekers, mengpanelen, CD-spelers,...

De aansprakelijkheid voor schade wordt steeds bij de huurder neergelegd. Een van de dingen die door de huurder verzorgd moet worden is het leveren van een correct werkende stroomgroep. Als er dus iets stukgaat dan is dat de verantwoordelijkheid van de huurder.

2) Het zelfde verhaal doet zich ook voor bij de frequentie. Die dient 50 Hz te zijn en een paar Hz afwijking kan al voor vervelende problemen zorgen.


Heeft er iemand ervaringen met het gebruik van dergelijke batterijen ? Geven deze voldoende stabiele spanning en wat zijn de eventuele risico's ? Graag jullie mening.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 1230
4-11-2015 16:16
Als ze dan toch al zo groen willen zijn dan zou ik al eens beginnen met het vervangen van de versterkers. De huidige zijn niet bepaald energiezuinig te noemen.
Batterijen aanslepen die geladen zijn met groene stroom om dat dan om te zetten naar 230 volt wisselspanning en dan ook nog voor een behoorlijk tijd. Ook daar zie ik het ecologische niet van in. Hoe krijg je die batterijen daar? En hoeveel gaan er dat wel niet zijn? hoeveel verlies ga je hebben met de omvorming?
Het meest ecologische lijkt me elektriciteit van het net en als dat niet mogelijk is een fatsoenlijk aggregaat. Eventueel op benzine met een katalysator, anders een moderne diesel met roetfilter.
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)