Forum > Geluid

MicW i436 Calibrated Measurement Mini Microphone for iPad, iPhone e.d.

(63 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 29-3-2024
Berichten: 2126
17-1-2014 13:27
Hallo,

Mijn vraag is tweeledig:

Heeft iemand ervaring met de MicW Calibrated Measurement Mini Microphone in combinatie met RTA, SPL en RT60 software (app voor mini iPad)?

Graag ook reactie als iemand ervaring heeft met RTA, SPL en R60 software (app voor mini iPad).
Welke is het meest handigste om te gebruiken?

Zover ik kan zien moet je de MicW i436 kit hebben als je ook een referentie-signaal wil uitsturen voor RTA en RT60 metingen.

MicW i436 FAQ.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 29-3-2024
Berichten: 2053
17-1-2014 20:02
Tja je microfoon is wel gekalibreerd, maar je preamp dan toch niet?
Niet goed, wel hard!
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
17-1-2014 21:26
De split kabels zijn standaard bij een headset webshop te krijgen, de micw is gewoon met een 1000 Hz calibrator te ijken.
Er is voldoende software voor iphone te krijgen, voor rt60/spl o.a. safe noise van bruel/kjaer en clapit/ buzzyspace.

Betaalde software is van o.a. faber en studiosix digital.

Van de laatste zijn ook speciale zijn ook digitale audio interfaces voor die iphones te krijgen, waar geen audio in meer op de docking zit.
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
Johan.1980Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2007
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 39
21-1-2014 16:45
Hallo

Ik heb hem en gebruik hem op een ipad 2 met het programma analyzer van dsp mobile.
Dit is wel een betaalde app.
In deze app kun je dan weer de een stukje software kopen die dan specifiek bij deze microfoon hoort wat dan ook weer 8.99 euro kost.

Ik gebruik hem als db meter en om te kijken wat een pa er uit gooit.
Ik heb alleen de mic en niet de kit, maar ben een tevreden gebruiker voor op het niveau waar ik hem gebruik.

Groeten Johan
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 29-3-2024
Berichten: 2126
25-1-2014 18:58
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 26-1-2014 17:02
Hallo,

Inmiddels heb ik de AudioTools gekocht van Studio Six Digital voor mijn mini iPad Retina.
De AudioTools bestaat uit een basis-verzameling handige audio-tooltjes waar je dan nog losse tooltjes bij kan kopen.
Er is zelfs een tool van het bekende Smaart voor AudioTools te krijgen.

Toevallig was er gisteren net een update uit van AudioTools zodat ik er ook nog een stel extra tooltjes en hulpmiddelen bij kreeg. Voorheen had ik een Phonic PAA3, AudioTools kan het zelfde en veel meer. De gebruikers interface is ook veel mooier en gebruiksvriendelijker dan die van de PAA3.

Heb je een iPhone, iPad of iPod Touch, dan is dit programma zeker het overwegen waard.

Studio Six Digital - AudioTools

In eerste instantie heb ik dit topic gestart omdat ik de MicW tegen kwam op Internet en die wou gaan gebruiken voor mijn mini iPad Retina.
Gelukkig de MicW niet aangeschaft naar aanleiding van onderstaand stukje ASCII.

Ik blijf dus nog even de "interne" microfoon gebruiken van de iPad, de opzet-microfoon voegt nu niets meer toe (en zeker nadat in iOS 6 de filters door AudioTools kunnen worden uitgeschakeld voor de interne microfoon) en de iPad word er alleen maar kwetsbaarder door (risico van stoten tegen de microfoon met het gevolg dat de connector-bus los kan raken in de iPad).
MicW Evaluation
We have thoroughly tested MicW, and our conclusion is that it does not improve on the performance of the built-in Apple device microphones, whether the iPhone mic or the supplied headset mic, other than in appearance, and in the fact that it is a couple of inches away from the iPhone.

This is because any mic that plugs into the headset connector is subject to the same filters as the Apple mics. There is no way to avoid the effects of the severe Apple low-frequency roll-off filters, so any mic plugged into the headset connector suffers from the same problems.

Therefore, although it would be great to have a moderately priced microphone that performed well, we do not recommend spending money on this device, as it will not improve the performance of AudioTools.

iOS 6 update: We have been able to defeat the internal low-frequency rolloff filters in iOS 6, using AudioTools 4.7. However, even in iOS 6, we see no improvement in frequency response, or flatness, with micW, over the Apple-supplied internal mic.

Bron: Studio Six Digital
Ben nu nog even aan het uitzoeken of een "Lightning-to-USB" verloopje (al dan niet met een powered USB-hub) werkt met mijn Avid C600 (dan kan ik mijn normale meetmicrofoon aansluiten, die heeft namelijk fantoom-voeding nodig).
Een merkloos verloopje kost rond de 4,- euro, Apple rekent het bezopen bedrag van bijna 30,- euro voor iets soortgelijks shocked 8O

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
26-1-2014 10:07
Kan het niet met zekerheid zeggen op dit moment maar:

Die Iremote voor SMAART7 kan 1 zeer belangrijk ding niet op dit moment voor zo ver ik kan zien nm. het saven van een trace op je main computer.
De spatie balk is niet mee genomen in de interface iets wat de app een stuk aantrekkelijker zou maken voor wireless gebruik.
Zat net even te kijken of ze die app al geüpdatet hebben maar volgens mij zitten ze nog steeds op versie 1 (weet dit niet zeker kan het niet vinden iig)

Momenteel gebruik ik (mede doordat die app dus geen trace kan saven) een 2de mac via screen sharing tussen beide mac's waar je dus gewoon alle functies van SMAART kunt bedienen via het keyboard van mac 2.
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 29-3-2024
Berichten: 2126
26-1-2014 12:31
Hallo Tim,

Ik doelde meer op de Smaart Tools, en inderdaad de "iRemote for Smaart 7" is ook een van de tools in AudioTools.

Als ik alles goed begrepen heb is de "Smaart Tools" een op zich staande tool waarvoor je Smaart 7 niet voor op je pc of mac hoeft te hebben geïnstalleerd.

Inmiddels na wat browsen over het Internet ben ik er uit wat ik ga doen.
De MicW word het zeker niet (voegt niets toe t.o.v. de interne microfoon) en de iAudioInterface2 ook niet (veel te duur).
Ik heb al een Neutrik 3382, dus leek het mij verstandig om die te gebruiken i.c.m. een fantoom-voeding.

Mijn inziens is de iRig PRE i.c.m. de Neutrik 3382 voor mij de ideale oplossing.

Voordelen van de iRig:
  • apparaat haalt zijn voeding uit een 9 volts blokbatterij
  • is compact
  • gelijk nu ook een hoofdtelefoon/line-out aansluiting voor bijvoorbeeld het "Smaart Tools" referentie-signaal uit te sturen
  • de prijs van het apparaat is nog goedkoper (< 30,- euro) als een bezopen geprijsd origineel Apple verloopje
https://www.ikmultimedia.com/joomla/images/ik_images/product_page/irigpre/img335/irigpre_schema.gif

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
26-1-2014 22:57
Weet ik @webbie (als het voor mij bedoelt was iig).

Ik probeer mensen alleen te waarschuwen dat niet alles mogelijk is via die Iremote waar ik dus achter kwam toen ik al iets van 50 dollar verder was. Beetje jammer maar voor sommige toepassingen kan hij wel handig zijn.
SPL read out op een ge-kalibreerde setup iig zo af en toe maar verder heb ik er niet veel aan.

Ook het zichtbaar maken van data vanuit smaart in een 3rd party interface (apex en ik meen ook lake) ik heb er niet zo veel aan in vergelijking met bv een inverted processor trace t.o.v. een trace van willekeurig welk systeem ik meet.

De combi van mijn oren wat SMAART of SIM aangeeft en een beetje gezond verstand kom ik verder mee dan welke gadget dan ook. Vooral gezond verstand helpt best wel ;-)
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 29-3-2024
Berichten: 2126
5-2-2014 10:42
Hallo,

Ik sta nu op het punt on de iRig PRE aan te schaffen, nadat ik de zeer behulpzame support afdeling van IK Multimedia heb gecontacteerd en wat zaken heb geverifieerd.

Hieronder de antwoorden op mijn vragen, of de AGS (Automatic Gain Control) en low-cut roll-off filters kunnen worden uitgeschakeld op een Apple device. En hoe de PRE amp word herkent door iOS.
The mic filter depends on the app you are using. For example, VocaLive for iPad will disable the built-in filter in the headphone jack of your iPad Mini.
If you are using separate apps for your iPad Mini, please consult with your app's developer to see if the app will bypass the built-in filter in the headphone jack.
iRig Pre is detected by the iOS Core Audio system as a microphone device, since it connects to the headphone jack on your iPad Mini.
Ik zit nog wel met twee kleine probleempjes:
  • de Neutrik(NTi) 3382 meetmicrofoon, die ik heb, werd ooit geleverd met een uitdraai van het frequentieverloop. Die is de loop der jaren zoek geraakt. Heeft iemand toevallig een calibratie bestand van een 3382 zodat ik tenminste in de buurt zit van zijn specs?
  • door de kleine diameter (1/2 inch) van de 3382 kan ik geen microfoonklem vinden, iemand een idee wat ik kan gebruiken?
Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
5-2-2014 20:09
Ik gebruik een klem van het bureau geluid voor m'n B&K's maar ik ben steeds meer over op gewone microfoon klemmen en de bijbehorende microfoons.
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)