Forum > Algemeen Forum

belasting

(184 reacties. Pagina 5 van 19)
Moderator(s): Dré
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
27-9-2005 09:23
Volgens mij kon je alleen belasting terug vragen als je het ook betaald? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Mocht het zo zijn dat je belasting kunt terug vragen over je apparatuur zonder dat je belasting over je inkomsten moet betalen, dan ga ik vandaag nog naar de belasting dienst om een btw nummer te regelen laugh :D
Cyberlights in the house :D
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
27-9-2005 09:25

Laxap schreef:

Volgens mij kon je alleen belasting terug vragen als je het ook betaald? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Mocht het zo zijn dat je belasting kunt terug vragen over je apparatuur zonder dat je belasting over je inkomsten moet betalen, dan ga ik vandaag nog naar de belasting dienst om een btw nummer te regelen laugh :D
Belasting vraag je niet terug, je verrekent alleen de BTW van inkomsten en uitgaven met elkaar. Normaliter zul je dan toch moeten betalen. Alleen als je veel hebt geinvesteerd, kan het zijn dat je dus wat geld terugkrijgt. Da's dus niet terugvragen, maar verrekenen wink ;)
Light Image
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
27-9-2005 09:33
Dus als de belastingdienst vind dat ik een ondernemer ben kan ik mijn apparatuur "belasting vrij" inkopen. Ook al is het jaarlijks inkomen van de drive-in lager dan het bedrag dat ik uitgeef?

In dat geval is het namelijk voor iedereen die een kleine drive-in heeft aantrekkelijk om dat te doen. Aangezien je dan "belasting vrij" apparatuur kunt kopen. En omdat een beginnende drive-in meestal meer uitgaves heeft dan inkomsten.

Wat ik ook las op de site van de belasting dienst is dat als je onder de 1345 euro per jaar aan af te dragen belasting zit dat je dan geen belasting hoeft te betalen over je inkomsten. Maar kun je dan wel belasting vrij apparatuur inkopen?
Cyberlights in the house :D
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
27-9-2005 09:46

Laxap schreef:

Dus als de belastingdienst vind dat ik een ondernemer ben kan ik mijn apparatuur "belasting vrij" inkopen. Ook al is het jaarlijks inkomen van de drive-in lager dan het bedrag dat ik uitgeef?

In dat geval is het namelijk voor iedereen die een kleine drive-in heeft aantrekkelijk om dat te doen. Aangezien je dan "belasting vrij" apparatuur kunt kopen. En omdat een beginnende drive-in meestal meer uitgaves heeft dan inkomsten.

Wat ik ook las op de site van de belasting dienst is dat als je onder de 1345 euro per jaar aan af te dragen belasting zit dat je dan geen belasting hoeft te betalen over je inkomsten. Maar kun je dan wel belasting vrij apparatuur inkopen?
Of dat waar is weet ik niet (komt me wel bekend voor wink ;)) maarrrrr.. 1345 euro per jaar aan belasting afdragen is niet echt heel veel. Dan zou je omzet dat jaar zo'n 7000 euro moeten zijn. Met een paar flinke klussen ben je daar wel neem ik aan.
Light Image
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
27-9-2005 09:51
Veel kleine drive-in shows redden die 7000 euro niet. En dan kun je dus wel profiteren van de regeling dat je dan geen btw hoeft af te dragen maar wel de btw op je inkopen kunt verrekenen?
Cyberlights in the house :D
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
27-9-2005 11:57
Het lijkt allemaal leuk, en tot op zekere hoogte is het dat ook.

Maar hou je wel rekening met het feit dat je een serieuze administratie zal moeten voeren en aangiften electronisch moet aanleveren, met de kans op controles, vragen van de inspecteur én met het feit dat je voor particulieren en scholen 19% duurder wordt?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
27-9-2005 12:56
Als je drive-in geen winst maakt zou je ook de prijs hetzelde kunnen laten zodat je wat minder winst maakt (19% van het bedrag gaat dan tenslotte naar de belastingdienst, of in sommige gevallen 0%!). Maar omdat je je apparatuur ook weer 19% goedkoper kunt krijgen houd je dus aan het einde het zelfde bedrag over.

Voor bedrijven zou je dan een prijs kunnen rekenen die 19% hoger ligt (dat is tenslotte de normale prijs). Op deze manier houd je het voor scholen en particulieren even duur als eerst (of je past een verhoging van 5% oid toe). En bedrijven moeten dan meer betalen dan scholen en particulieren.

Op deze manier benadeel je dus eigenlijk niemand. En je kunt wat extra geld verdienen op de bedrijfsfeestjes, omdat voor bedrijven de belasting ook weer aftrekbaar is zou je daar dus een prijsverhoging van 19% kunnen doen.
Cyberlights in the house :D
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
27-9-2005 12:59
maar of het nou zo verstandig is zulke prijsverschillen te hanteren tussen bedrijven en particulieren? kan ook problemen geven
Beauty hides in the deep
Tom van der MeerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2004
Laatste: 7-6-2010
Berichten: 94
27-9-2005 16:29
Ik heb het formulier gevonden:
https://www.belastingdienst.nl/zakelijk/aanmelden/download/
Es kijken of het in te vullen is...
Tom van der MeerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2004
Laatste: 7-6-2010
Berichten: 94
29-9-2005 14:13
Van de site van de belastingdienst
Als u goederen inkoopt, kosten maakt voor uw onderneming of investeert, brengen andere ondernemers u meestal BTW in rekening. Deze BTW kunt u op uw Aangifte omzetbelasting verrekenen met de BTW die u op uw beurt weer aan uw afnemers in rekening brengt. Dat heet aftrek van voorbelasting.
Hieruit concludeer ik dat je alleen belasting terug kan rekenen als je ook belasting betaald, zodat je niet dubbel belasting betaald over je inkomsten EN uitgaven.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)