Forum > Algemeen Forum

belasting

(184 reacties. Pagina 4 van 19)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 9469
24-9-2003 22:23
Zwart is bij ons geen keuze.
Wit dus.
En wat je niet moet vergeten, is dat je de spullen in princiepe als bedrijfsuitrusting koopt. Je kan dus geen KTV kopen en 19% aftrekken als hij niet voor je drive in gebruikt word.

Mocht je ooit stoppen, moeten de bedrijfs-goederen verkocht worden of particulier gemaakt, en mag je over de onstane/vrijgekomen winst weer gewoon inkomsten belasting betalen. Weg voordeel dus.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
25-9-2003 08:56
Dat laatste valt wel mee: als je stopt betaal je inkomstenbelasting over het verschil tussen de werkelijke waarde en de waarde volgens jouw balans. Laat nou de werkelijke waarde van die gebruikte spullen meestal niet erg hoog zijn...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 9469
25-9-2003 21:53
Ze zijn iet achterlijk bij de belastingen hoor razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Tom van der MeerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2004
Laatste: 7-6-2010
Berichten: 94
26-9-2005 22:47

Niek schreef:

Er vanuit gaande dat jullie "scholieren" zijn, en minder omzet draaien dan pakweg € 4500,- dan is de belastingdienst niet interessant voor jullie. In een kennismakingsgesprek welke ik lang geleden eens met een adviseur gehad heb, werd mij dit ook duidelijk gemaakt.

Bij mijn weten wordt er alleen belasting geheven over je omzet (omzetbelasting) of over je persoonlijke inkomsten (inkomstenbelasting). Eerstgenoemde belasting is alleen voor toepassing op grotere bedrijven als BV's en NV's; laatstgenoemde belasting is van toepassing op VOF's en eenmanszaken.

Indien jullie je jaarlijkse kosten en opbrengsten met elkaar vergelijken zul je zien dat 9 van de 10 drive-ins de eerste jaren GEEN winst maakt. Dit houdt dat er GEEN inkomen bijkomt en er dus geen inkomstenbelasting hoeft te worden vertaald.

Ik raad je aan gewoon een kennismakingsgesprek aan te vragen bij de belastingdienst bij je in de buurt; deze zal je gratis vertellen hoe de steel precies in de vork zit.
Ik denk het een beetje te snappen.
Ik maak geen winst met mijn drive-in dus ik hoef geen belasting te betalen.
Houdt dit dan ook in dat ik niets hoeft op te geven, en dat ik als ik een btw-nummer aanvraag gewoon facturen mag uitschrijven en belasting mag terugvragen op de gekochte apparatuur?
BTW-nummer e.d. mag ik zeker pas aanvragen als ik 18 ben? (ben nu 17)
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
26-9-2005 23:10

Tom van der Meer schreef:

Ik denk het een beetje te snappen.
Ik maak geen winst met mijn drive-in dus ik hoef geen belasting te betalen.
Bijna. Het gaat erom of er objectief gezien winst is te verwachten in de toekomst. Is dat niet zo (omdat je bijvoorbeeld te kleinschalig bezig bent waardoor je nooit structureel uit de kosten kan komen) dan is er geen bron van inkomen en hoef je voor de inkomstenbelasting je resultaat niet aan te geven. Of dat nou verlies is of toevallig een keertje winst.
en dat ik als ik een btw-nummer aanvraag gewoon facturen mag uitschrijven en belasting mag terugvragen op de gekochte apparatuur?
Ondanks dat je voor de inkomstenbelasting niet interessant bent kan je voor de omzetbelasting (BTW) *wel* ondernemer zijn. Daar geldt namelijk niet de eis dat winst te verwachten moet zijn. Dus: ja, je bent al heel gauw ondernemer voor de omzetbelasting en moet dus een nummer aanvragen, BTW berekenen etc. En daar hoort ook bij dat je de BTW op je (zakelijke) inkopen kan terugvragen.

Maar: er zijn een paar haken en ogen. Zie daarvoor het topic dat ik eerder noemde. Een eerste obstakel is dat het formulier waarmee je je aanmeldt bij de belastingdienst niet echt is ingericht voor de situatie wel ondernemer voor de BTW/geen ondernemer voor de IB.
BTW-nummer e.d. mag ik zeker pas aanvragen als ik 18 ben? (ben nu 17)
Voor zover ik weet geldt daar niet een leeftijdsgrens, maar dat zou ik moeten nazoeken. Ik doe niet zoveel met (en weet dus niet zoveel van) omzetbelasting.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Tom van der MeerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2004
Laatste: 7-6-2010
Berichten: 94
26-9-2005 23:15
Oke thnx voor de info.
En met de kvk, zat ik net te lezen, volgens mij hoed ik me niet bij de kvk in te schrijven omdat ik geen winst als doel heb?
Met wie zou ik het beste contact op kunnen nemen voor info om mijn "hobby drive-in" legaal te maken?
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
26-9-2005 23:25
Met de Belastingdienst. En de man die ik toen aan de telefoon had draaide zo geroutineerd zijn verhaal af dat ik er nog niks van begreep, en toen heb ik Victor maar gebeld laugh :D .

Maar de vraag is echt of je dit moet willen. Ik heb eens gesproken met een forumlid die zich keurig had aangemeld als ondernemer, maar die op dat moment slechts een paar klussen per jaar had. Al zijn inkomsten gingen op aan apparatuur. Hij heeft eens iemand van de belastingdienst op bezoek gehad voor een controle, moest zijn administratie laten zien en die inspecteur heeft serieus gesuggereerd om dat hele ondernemerschap én aangiftes te laten zitten en het gewoon verder allemaal handjecontantje te regelen, omdat hij zo weinig klusjes had dat het eerder hobby was dan ondernemerschap.

Op de site van de Belastingdienst kun je trouwens een hoop antwoorden terugvinden, ook over wanneer je wordt gezien als hobby-ist en wanneer als ondernemer (voor de omzetbelasting en/of inkomstenbelasting).
Waar ik zelf vrij veel tijd mee kwijt ben geweest, is het schiften van de voor mij relevante informatie. Er staat zo veel op. Uiteindelijk ben ik maar gaan printen en gaan doorstrepen wat NIET over mij ging.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
26-9-2005 23:27

Tom van der Meer schreef:

En met de kvk, zat ik net te lezen, volgens mij hoed ik me niet bij de kvk in te schrijven omdat ik geen winst als doel heb?
De KVK heeft mij weer naar huis gestuurd met de mededeling dat artiesten, waaronder ook dj's vallen, zich niet hoeven in te schrijven. Dit ook nadat ik had uitgelegd dat ik in bepaalde gevallen eveneens licht en geluid meeneem en klanten hiervoor laat betalen. Dat waren in hun ogen instrumenten om mijn artiestenvak uit te oefenen. Een beetje een wiebelig verhaal in een grijs gebied, doe ermee wat je wilt.
Tom van der MeerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2004
Laatste: 7-6-2010
Berichten: 94
27-9-2005 08:42
Oke, dus als hobby drive-in ben je niet zwart bezig, omdat je toch geen winst maakt?
Ik ga eens kijken voor een btw-nummer. Als ik geen belasting hoef te betalen en het wel op mijn apparatuur kan terugvragen is dit wel aantrekkelijk. Administratie doe ik nu ook al, en een beetje extra werk maakt mij ook niet uit
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
27-9-2005 09:21

Tom van der Meer schreef:

Ik ga eens kijken voor een btw-nummer. Als ik geen belasting hoef te betalen en het wel op mijn apparatuur kan terugvragen is dit wel aantrekkelijk.
Uiteindelijk bepaalt de Belastingdienst of je ondernemer bent voor de omzetbelasting. Download een formulier van de site van de Belastingdienst, invullen, opsturen en afwachten maar. (Houd rekening met wat Vic hierboven zegt: het formulier is niet echt handig voor kleinschalige drive's, dus soms had ik echt geen idee wat ik nou in moest vullen.)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)