Forum > Algemeen Forum

belasting

(184 reacties. Pagina 2 van 19)
Moderator(s): Dré
MuhrijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2001
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 27
23-10-2002 23:29
ach joh, dat vinden ze allemaal wel best wink ;)

Je geeft je uitkomsten toch weer uit in t begin aan nieuwe apparatuur, is ook weer belasting voor hun wink ;)
"to turn or not to turn"
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
25-10-2002 22:26

Muhrijn schreef:

ach joh, dat vinden ze allemaal wel best wink ;)

Je geeft je uitkomsten toch weer uit in t begin aan nieuwe apparatuur, is ook weer belasting voor hun wink ;)
Zo werkt het helaas in ieder geval niet. Vandaar ook zeker die smilie?

Dat bedrag waarover geen inkomstenbelasting hoefde te worden betaald was de invorderingsvrijstelling (ik neem tenminste aan dat je dat bedoelt). Afgeschaft met de nieuwe wet per 1 januari 2001.

Even vooruitlopend op mijn verhaaltje: het is zeker niet zo dat je meteen je eerste verdiensten met je hobby drive-in moet aangeven. Integendeel. Wordt vervolgd.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
25-10-2002 23:12
OK hieronder een (licht aangepast: guldens naar euro's etc.) verhaal dat ik ooit op een ander forum plaatste. Klopt nog steeds. Vragen? Stel ze!

------- DE THEORIE -------

De belastingdienst mag alleen over inkomsten heffen die een "bron van inkomen" zijn. Daarvoor moet:
1. je deelnemen aan het economisch verkeer én
2. je voordeel beogen én
3. het voordeel redelijkerwijs te verwachten zijn.

Aan eis 1 zal je snel voldoen tenzij je alleen bij familie en vrienden draait. Eis 2 is niet zo belangrijk. Eis 3 betekent dat als het van tevoren al duidelijk is dat je nooit geld zal overhouden er geen bron van inkomen is. Deze laatste is heel belangrijk:

Een hobbyist die per jaar voor € 4.000 zijn zelfgebouwde versterkers verhuurt waarin hij € 5.000 per jaar investeert en een drive-in show die voor € 1.000 shows per jaar draait maar voor € 2.000 cd's moet kopen voldoen niet aan eis 3. Zo'n drive-in show of "verhuurder" kan best toevallig een keer winst maken. Deze winst hoeft niet te worden aangeven. Meestal zal er verlies zijn, en dat mag niet worden afgetrokken van ander inkomen.

De wet noemt verschillende bronnen, waarvan voor dit verhaal winst uit onderneming en inkomsten uit arbeid de belangrijkste zijn. Welke bron je hebt is o.a. belangrijk voor de manier waarop je je winst moet berekenen en welke kosten je mag aftrekken.

------- VOORBEELDEN --------

DJ Piet draait iedere week voor zijn plezier in het buurthuis. Hij krijgt € 25 per avond en heeft € 50 reiskosten. Zijn verlies mag hij niet aftrekken (geen bron). Nu krijgt hij onverwacht, omdat hij zo leuk draait, van een bezoeker € 10.000. Piet voldoet alleen aan eis 1, niet aan 2 en 3. De € 10.000 kan niet worden belast. Stel DJ Jean ontvangt op een avond ook € 10.000. Bij hem wordt dit wel belast: hij voldoet aan alle eisen. Door zijn kwaliteiten en bekendheid is het voordeel te verwachten.

Maar DJ Jean is misschien ook in het buurthuis begonnen. Ergens zit dus een grens tussen hobbyist (voordeel niet te verwachten, onbelast) en professional (belast) maar waar precies is moeilijk te zeggen. In de praktijk wacht de belastingdienst vaak tot je iets aan je hobby gaat verdienen en belast vanaf dat moment (als ze er tenminste achter komen) je winst. Dat hoeft dus niet terecht te zijn. Het verlies van de 5 jaren daarvoor, dat je toen niet mocht aftrekken, mag je wel alsnog aftrekken.

Klaas koopt voor € 1 miljoen lichtapparatuur, huurt een pand en een bus en begint een verhuurbedrijf. Na 3 jaar heeft hij alleen maar verlies geleden (kosten zijn hoger dan de verhuuromzet). Toch is dit een bron (winst uit onderneming) en kan hij meteen zijn verliezen aftrekken. Van een beginnende drive-in show zal dat minder snel worden geaccepteerd. Dat komt omdat wat Klaas heeft duidelijk een onderneming is en daarvan wordt eerder aangenomen dat aan de 3 eisen wordt voldaan. Hoe groter je investeringen, omvang en duurzaamheid van je werkzaamheden, risico, aantal opdrachtgevers, bekendheid die je aan je activiteiten geeft en winstverwachting, hoe eerder wordt aangenomen dat je een onderneming hebt en hoe eerder je dus je winst zal moeten (of verlies zal mogen) aangeven. Maar waar precies steeds de grens ligt is niet bekend. De wet noemt ook geen getallen.

------- LAATSTE OPMERKINGEN -------

1. Dit verhaal is zo kort en simpel mogelijk gehouden. In het echt ligt het soms moeilijker en moet de rechter er af en toe aan te pas komen. Bij twijfel advies vragen!
2. Dit verhaal gaat alleen over de inkomstenbelasting, niet over de omzetbelasting (BTW). Dara werkt het anders!
3. Er is een verschil tussen gelijk hebben en krijgen. Bijvoorbeeld: je hebt met je verhuur toevallig eens € 500 winst gemaakt, maar er is geen bron van inkomen. De inspecteur wil toch heffen. Procederen duurt lang en kost meer dan € 500. Vaak wordt dan de onterechte heffing geaccepteerd.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 13455
26-10-2002 15:24
Een zeer duidelijke uitleg. Als er ooit een FAQ komt dan komt deze er zeker in ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Tha joshhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-9-2002
Laatste: 31-1-2010
Berichten: 102
28-10-2002 21:30
ja victor, bedankt ( anderen ook bedankt voor de moeite even het een en het ander uit te leggen)

groeten van Jos
if everything seems under control, you're just not going fast enough.
Dj whappieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-3-2003
Laatste: 15-2-2012
Berichten: 16
10-2-2003 12:31
Ik ben net beginnende met drive-inn shows te geven, en toen las ik op dit forum dat als je lid wordt bij de KvK dat je dan de 19% btw over je apparatuur terug krijgt. Dus dat leek mij wel interresant. Maar hoe oud moet je zijn om je in te mogen schrijven bij de KvK, en moet ik dan ook belasting gaan betalen over m'n inkomsten?

Thanx

DJ Geel
Everybody wants to be, just a little bit like me!
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
10-2-2003 13:06

djgeel schreef:

Ik ben net beginnende met drive-inn shows te geven, en toen las ik op dit forum dat als je lid wordt bij de KvK dat je dan de 19% btw over je apparatuur terug krijgt.
Klopt, maar je zult zelf ook BTW bonnen moeten gaan uitschrijven. Dus worden je shows voor particulieren ineens 19% duurder.
Maar hoe oud moet je zijn om je in te mogen schrijven bij de KvK
min. 18 jaar. Indien je jonger bent moeten je ouders tekenen.
en moet ik dan ook belasting gaan betalen over m'n inkomsten?
Dat is duidelijk genoeg uitgelegd in bovenstaande postings.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
10-2-2003 14:41
Nog maar eens voor de duidelijkheid:

Omzetbelasting (=BTW) terugvragen op je zakelijke inkopen kan als je ondernemer bent voor de omzetbelasting. Wanneer dat zo is staat in de Wet Omzetbelasting. De Kamer van Koophandel heeft daar niets mee te maken (hoewel inschrijving wel verplicht zal zijn)!

Hoe staat het in de Wet Omzetbelasting:
"Ondernemer is ieder de een bedrijf zelfstandig uitoefent"

Een drive-in show zal vaak wel voldoen aan deze eisen, als je duurzaam bezig bent (dus meer dan één of twee keer een feestje meepakt) en betalende opdrachtgevers buiten de familiesfeer hebt. Winst maken of in de toekomst winst verwachten is voor de omzetbelasting *geen* eis.

Volgens de wet ben je dus al vrij snel ondernemer voor de omzetbelasting (niet voor de inkomstenbelasting, dat is weer een ander verhaal met andere eisen). Dat betekent dat je theoretisch als drive-in al snel een omzetbelastingnummer zou moeten aanvragen. Je kan dan BTW op je inkopen terugvragen en moet aan je opdrachtgevers BTW in rekening brengen (en deze afdragen aan de belastingdienst).

Nu kan het voorkomen dat de belastingdienst weigert een BTW-nummer aan je te verstrekken, terwijl dat volgens de wet wel zou moeten. Waarschijnlijk omdat ze vermoeden dat je drive-in in de hobbysfeer zit en/of ze geen zin hebben in klein grut. Deze beslissing kan je aan de rechter voorleggen. Alleen zie ik dat de gemiddelde scholier niet zomaar even tot een goed einde brengen... Dus: gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
10-2-2003 14:56
O ja, nog even het volgende: het lijkt leuk om BTW op je inkopen terug te vragen, maar:

* je moet ook BTW berekenen aan je klanten, dus voor particulieren en scholen wordt je zomaar ineens 19% duurder
* je bent wel verplicht een fatsoenlijk stukje administratie te voeren
* je moet aangiften omzetbelasting doen
* de belastingdienst kan langskomen voor een omzetbelastingcontrole (altijd gezellie!). Nou wordt dat wel van tevoren aangekondigd, maar toch... Als je er echt een puinhoop van maakt krijg je zelfs de FIOD op visite (en die kloppen vaak niet eens aan...)
* je moet de BTW op je aankopen nog steeds voorschieten. Als kleine drive-in krijg je waarschijnlijk jaaraangifte, dus voordat je je geld terughebt kan meer dan een jaar duren
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
12-2-2003 10:28
Toch even een vraag wat bij mij omhoog opborrelt happy :) ...

Als ik als 'bedrijf' spullen verhuurt etc. aan derden dan is het sowieso al wenselijk dat je een Kvk nummer heb (t.b.v. BTW bon). Maar wanneer ik geen winst draai (omzet=investering etc.), dan hoef ik dus verder geen belasting meer te betalen (inkomsten/omzet belasting etc.)?
Maar het lijkt me dat je, als je een kvk hebt, sowieso altijd aangifte moet doen?

gr.
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)