Forum > Algemeen Forum

belasting

(184 reacties. Pagina 19 van 19)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2052
16-6-2011 12:39
Patrick,
Vrees dat ik die 400 euro (ex BTW neem ik aan) er zeker niet uit ga halen! Zo iemand moet zichzelf wel terugverdienen.
Vergeet niet dat jij vrijwel fulltime bezig bent met je onderneming en veel meer omzet draait dan ik doe!
Maar adressen voor een goede offerte zijn nooit verkeerd.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 280
2-2-2012 08:32
Even een vraagje wat ik zo 1,2,3 niet terug lees.
Hoe zit het met apparatuur die ik prive heb gekocht (marktplaats e.d.) die ik zo nu en dan verhuur.
De waarde van deze spullen is inmiddels gezien de leeftijd nihil, moet ik deze spullen op de een of andere manier inbrengen of hoe werkt dit?
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2052
2-2-2012 08:42
Gelijk een wedervraag:
ben je ondernemer? Oftewel heb je een eigen bedrijf en voldoe je aan het urencriterium?
Het "inbrengen" van afgeschreven apparatuur heeft naar mijn idee geen zin, je hebt het immers al gekocht en betaald. BTW is niet meer verrekenbaar, tenzij je net voordat je ondernemer werd de spullen hebt gekocht.
Koop je iets tweedehands zonder factuur, zorg dan dat je een kwitantie hebt, dan kan je dit artikel toch gewoon afschrijven van je kosten. Alles onder de 450 euro (per set of item) mag je in 1 keer afschrijven, alles daarboven (dus ook een scannerset van 4 scanners van 425 euro per stuk) moet je afschrijven in minimaal 5 jaar.

Verder moet je als ondernemer alle inkomsten netjes in je boekhouding vermelden. Voldoe je niet aan het urencriterium, dan kan je de winst die je maakt opgeven in je prive aangifte (inkomsten overige werkzaamheden). Je boekhouding wordt daar een stuk eenvoudiger van.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 280
2-2-2012 08:51
Nee ik voldoe niet aan het urencriterium, ik betaal wel gewoon omzetbelasting.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
2-2-2012 09:07
Kleine correctie: het urencriterium zegt niets over de vraag of je ondernemer bent of niet, het bepaalt alleen of je recht hebt op bepaalde faciliteiten (zoals de zelfstandigenaftrek).

Het is dus niet zo dat je -als je niet aan het urencriterium voldoet- je je inkomsten mag of moet aangeven als resultaat uit overige werkzaamheden (row). Bovendien wordt het daar ook niet echt eenvoudiger door, want voor row gelden dezelfde regeltjes als voor winst uit onderneming.

Over de vraag wanneer je ondernemer bent heb ik in het verleden weleens wat gepost hier op het forum. Er is sprake van een flink groot grijs gebied tussen winst uit onderneming en row.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)