Forum > Algemeen Forum

belasting

(184 reacties. Pagina 17 van 19)
Moderator(s): Dré
Master PartysStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2007
Laatste: 16-11-2017
Berichten: 143
14-6-2011 15:54
Na een tijdje weer een kick van dit topic. Ik heb alles gelezen, maar mijn vraag wordt hier en op de belastingdienst website niet echt beantwoord.

Wanneer moet ik over mijn inkomsten uit mijn bedrijf (drive-in, licht en gelluidsverhuur, etc.) inkomstenbelasting betalen?

Ik heb namelijk dingen gelezen zoals een algemene heffingskorting van €1987,-. Wat zou betekenen dat ik wanneer ik onder de €5913,69 (1978/33,6% (box1)) winst maak ik geen inkomstenbelasting hoef te betalen.

Voor het algemene beeld. Het enige wat ik nog aan inkomsten heb is mijn studiefinanciering die tot augustus loopt.

Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan geven happy :)
De groeten uit het zonnige zuiden!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
14-6-2011 16:00
Als je niet voldoet aan het urencriterium (aantoonbaar) moet je de inkomsten opgeven als "inkomsten uit overige werkzaamheden" in je prive aangifte.
Uiteraard mag je daar de door jou gemaakte kosten weer vanaftrekken (tot op bepaalde hoogte, het moet wel aantoonbaar noodzakelijk zijn)
Uiteindelijk kan de belastingdienst bij afwisselende jaren winst en verlies (dan weer + 1000 en dan weer - 1000) beslissen dat je niets meer op hoeft te geven.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
14-6-2011 19:38
Das niet helemaal waar;

Urencriterium is van belang voor de fiscale voordelen,

Of je WUO of ROW hebt is afhankelijk van hoe het er bij jou uitziet.
Ondernemer is iemand met meerdere werkgevers, risico's, investeringen enzovoort..
ROW is al het andere behalve loondienst.

Geen winstbelasting betalen kan.. geen inkomstenbelasting betalen niet..
Je zult het allemaal echter wel altijd op moeten geven..

Je hebt de kleine ondernemingsregeling, als je zo onder de ( ongeveer, weet het bedrag niet precies ) 1300,- belasting moet betalen krijg je alles terug. Ik weet niet of je dat alle jaren toe mag passen..

Toch handig zon bezoekje BD vandaag ;-))
If it ain't Dutch it ain't much...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
14-6-2011 19:45
Je haalt BTW en inkomstenbelasting door elkaar.
Wat is trouwens WUO en ROW?
En wat is het verschil tussen winst en inkomstenbelasting?
Je betaald inkomstenbelasting over je winst, waardoor je netto resultaat na belasting lager is.

Mij is door de BD verteld dat ik, omdat ik gewoon 36 uur werk, geen ondernemer ben voor de inkomsten belasting, wel voor de BTW.
Inkomsten uit mijn bedrijf (resultaat) geef ik op in mijn prive aangifte als resultaat overige werkzaamheden. Is die afwisselend positief en negatief, dan kan ik in overleg met de BD beslissen helemaal niets meer op te geven.
Resultaat uit overige werkzaamheden kan ook negatief zijn, zo vermelde de BD mij.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
14-6-2011 20:03
WUO = Winst uit Onderneming
ROW = Resultaat overige werkzaamheden..

Wat je zegt klopt. Omdat je nog 36 uur werkt loop je geen ( weinig ) risico, daarom heb je ROW.

Je betaalt eerst winstbelasting, dan word de nettowinst zeg maar bijgeteld op je eigen vermogen,
Haal je geld uit de zaak dan moet je daar inkomstenbelasting over betalen.

Dat is wat ze mij vertelden vandaag ;-))
If it ain't Dutch it ain't much...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-6-2011 20:14

Daniel-sound schreef:

Je betaalt eerst winstbelasting, dan word de nettowinst zeg maar bijgeteld op je eigen vermogen,
Haal je geld uit de zaak dan moet je daar inkomstenbelasting over betalen.

Dat is wat ze mij vertelden vandaag ;-))
In geval van een eenmanszaak: Wat er onder de streep over blijft ('winst') betaal je inkomstenbelasting over. Of je dat geld nou op je prive-rekening hebt gezet of op je "zakelijke" rekening; je eenmanszaak BEN jij. Daarom ook geen winstbelasting, maar inkomstenbelasting. Geld uit de zaak halen is geen sprake van bij een eenmanszaak.
Light Image
Master PartysStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2007
Laatste: 16-11-2017
Berichten: 143
15-6-2011 01:01
Bedankt voor de reacties, maar:

- Het urencriterium is sinds 2011 toch afgeschaft? (Gelezen volgens mij)
- Mijn winst en mijn inkomsten zijn inderdaad hetzelfde. (Eenmanszaak)
- Ik heb mijn vorige aangifte gedaan via overige werkzaamheden. Aangezien ik blijkbaar bij de belasting bekend ben met mijn bedrijf werd ik toch (automatisch via het programma) doorgesluisd naar het systeem om mijn inkomstenbelasting over mijn bedrijf op te geven. Op een of andere manier kwam het bedrag wat ik zou moeten gaan betalen uit op €0,00 aangezien ik bizar weinig winst had gemaakt (mijn toenmalige stage inkomsten erbij opgeteld). Maar waar zit volgens jullie (en de belastingdienst) de grens?

Of kan ik voor deze vragen beter de belasting zelf bellen? Ik heb namelijk hier meer het idee dat er gepraat wordt in het voordeel van ons (als ondernemer) in plaats van de belastingmedewerker.
De groeten uit het zonnige zuiden!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
15-6-2011 07:26
De allerbetrouwbaarste bron is de belastingdienst zelf. Gewoon een afspraak maken. Heb ook ooit de boel in laten vullen door een "expert" maar kan nu een boel geld terugbetalen.
Heb dus gewoon een afspraak gemaakt, de hele boel doorgesproken en een aantal jaren gecorrigeerd.
Zeker als eenmanszaak naast een studie of loondienst zijn er bar weinig voordeeltjes te halen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
15-6-2011 08:33

Master Partys schreef:

Of kan ik voor deze vragen beter de belasting zelf bellen? Ik heb namelijk hier meer het idee dat er gepraat wordt in het voordeel van ons (als ondernemer) in plaats van de belastingmedewerker.
Zo lang je de belastingtelefoon maar niet belt...daar weten ze er net zoveel van als jij zelf ennn...datgene wat ze je vertellen is niet rechtsgeldig, tenzij je een door een inspecteur ondertekend document in handen hebt.

Zoek een goed administratiekantoor, die weten 99 van de 100 keer prima wat ze doen en zijn vaak veel minder duur dan een accountant. (Wat imho onzin is voor een kleine onderneming).

Een goede administrateur verdient zichzelf terug.
I am a TimeDriver!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
15-6-2011 08:44

ideedeluxe schreef:

Een goede administrateur verdient zichzelf terug.
Helaas kan ik dat niet ondertrepen.
Volgens mij is er geen enkele administrateur 100% te vertrouwen.
deze man leek ook een goede administrateur en haalde in eerste aanleg een leuke belastingteruggave voor mij. Achteraf blijkt ie alles aan elkaar gelogen te hebben en kost het met een berg geld, tijd en alle voordeel is weg.
Ik doe het als parttime eenmanszaak lekker zelf, met waar nodig advies en tips van de belastingdienst. Zeker zo veilig.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)