Forum > Algemeen Forum

belasting

(184 reacties. Pagina 16 van 19)
Moderator(s): Dré
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
9-2-2010 13:36
Da's een duidelijk antwoord. Thanks wink ;)
www.bigsoundsystems.be
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
10-2-2010 10:10
Als een bedrijf iets zwart wil verkopen omdat dit bijvoorbeeld al lang uit de administratie is verdwenen, kan hij/zij dit toch ook als particulier verkopen.
Bij een particuliere aankoop is het toch voldoende een betalingsbewijsje te ontvangen waarop staat dat jouw bedrijfje product x heeft gekocht voor y euro met een handtekening.
Dit kan je inboeken en bij eventuele verkoop (als het om handel gaat) met een marge factuur verkopen. BTW betalen over de marge (volgens de regeltjes) en je doet naar mijn idee niks fout.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
10-2-2010 10:31

Frank76 schreef:

Als een bedrijf iets zwart wil verkopen omdat dit bijvoorbeeld al lang uit de administratie is verdwenen, kan hij/zij dit toch ook als particulier verkopen.
Wat is het verschil? In beide gevallen bestaat het product simpelweg niet meer.
Bij een particuliere aankoop is het toch voldoende een betalingsbewijsje te ontvangen waarop staat dat jouw bedrijfje product x heeft gekocht voor y euro met een handtekening.
En waarom zou de verkoper zoiets tekenen, daarmee bewijs leverend dat het goed nog wel bestaat?

Zoiets is vergelijkbaar met jezelf in de voet schieten (je moet behoorlijk masochistisch zijn om dat te willen ;-).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
10-2-2010 11:20
Over het algemeen krijg ik heel netjes een betalingsbewijsje erbij.
Het ouderwetse kwitantieboekje kan daarbij uitkomst bieden. Of iemand zichzelf daarmee nou in de voeten schiet is discutabel. Je moet uiteraard geen uitgebreide omschrijving op je eigen briefpapier met bedrijfsnaam maken.
ontvangen van xxxx een bedrag van yyy voor een denon cd speler en een krabbeltje is al iets.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
10-2-2010 13:07

Frank76 schreef:

Als een bedrijf iets zwart wil verkopen omdat dit bijvoorbeeld al lang uit de administratie is verdwenen, kan hij/zij dit toch ook als particulier verkopen.
Officieel kan dat dus niet. Als dat apparaat deel uitmaakte van het BTW-ondernemingsvermogen moet er bij verkoop altijd BTW worden berekend. Dat het in de praktijk na een aantal jaar niet meer duidelijk is wat er met dat ooit gekochte apparaat is gebeurd doet daar natuurlijk niet aan af. Het is hetzelfde als met spieken op school: zolang je niet betrapt wordt gaat het goed.

Maar een ding dat (voor de BTW) zakelijk is gekocht kan natuurlijk niet geruisloos zonder heffing van BTW overgaan naar privé en dus ook niet zomaar privé zonder BTW verkocht worden.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
10-2-2010 13:16
Ik snap dat het zwart is en blijft, maar als iets niet meer in de boeken voorkomt kan je het toch privé verkopen?
Want je hoeft ook geen BTW te heffen of melding te maken bij de belastingdienst als het betreffende item op de stort beland.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
10-2-2010 13:52
Als het apparaat op de stort belandt heb je geen opbrengst en valt er niks aan te geven. Als je het apparaat verkoopt is er wel een opbrengst en moet je BTW berekenen. Met jouw redenering zou je nergens meer belasting over hoeven te betalen;)
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
10-2-2010 14:07

Victor] schreef:

Met jouw redenering zou je nergens meer belasting over hoeven te betalen;)
Alleen als het volledig afgeschreven is, want dat zal vaak wel de praktijk zijn dat dit zwart wordt verkocht.
Uiteraard als je volgens de regeltjes werk moet je netjes BTW rekenen en is je winst 100% omdat het apparaat toch al volledig afgeschreven is.

Maar dan moet je ook privé gebruik van de apparatuur netjes aangeven etc etc. Is een feestje bij oma waar geen opbrengsten tegenoverstaan dan privé gebruik of niet? Thuis staat de MP-player wel eens aan, ook privé.
En wat denk je van een klein setje in je werkplaats waar je dan je fiets staat te poetsen... Die fiets mag al niet in de werkplaats gestald staan, is privé gebruik.
Wie geeft dat netjes op? Dan zijn we wel roomser dan de paus aan het worden...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
12-2-2010 10:29
Vandaag ook weer een mooie op marktplaats: Prijs voor bedrijven excl. 19%.

Zo werkt het natuurlijk al helemaal niet: alleen BTW berekenen aan bedrijven die de BTW terug kunnen vragen en niet aan particulieren...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
16-2-2010 12:31

Victor schreef:

Klopt. Ik vind de keuze die je soms kan maken tussen kopen met en zonder BTW ook altijd wat vreemd...
Ik doe dit wel eens en zal het uitleggen...

Een groot aantal producten hier is aangekocht voordat we een bedrijf werden (en is dus particulier bezit, we hebben die apparatuur niet in het bedrijf ingebracht). Deze kan ik dus gewoon als particulier verkopen zonder BTW bon. Mocht de koper toch graag een BTW bon ontvangen dan kan dat, dan breng ik de apparatuur eerst in het bedrijf in en verkoop dat vervolgens met BTW bon.

Volgens mij is dit de enige constructie die mogelijk is. Producten die door het bedrijf zijn aangekocht kunnen natuurlijk niet zonder BTW verkocht worden (tenzij aan een bedrijf in het buitenland (binnen EU) met BTW-nummer).

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Terug naar forum Reageer (zonder quote)