Forum > Algemeen Forum

belasting

(184 reacties. Pagina 15 van 19)
Moderator(s): Dré
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
11-5-2008 14:51
Ik had nog een vraagje over het volgende:
[Martijn]Zolang je onder een bepaald bedrag aan winst blijft, val je onder de kleineondernemersregeling en hoef je die berekende BTW niet af te dragen. Tot 1345 euro BTW over WINST, hoef je helemaal niks te betalen, en tot 1800 euro nogwat een deel.

Winst is dus je omzet-gemaakte kosten. De belastingdienst noemt de BTW over de gemaakte kosten voorbelasting. Als je dus iets inkoopt voor 1000 euro exc BTW (dus 1190 incl) betaal je 190 euro BTW. Die BTW kun je "terugvragen" door dat bedrag af te trekken van de hoeveelheid BTW die je zou moeten betalen. Je hebt nu dus 190 euro voorbelasting, en je hebt bijvoorbeeld 5000 euro exc BTW omzet gehad. Over dat bedrag zou je normaal 950 euro BTW moeten afdragen. Trek daar nog de voorbelasting af (190 euro), en je komt op 760 euro. Daarmee blijf je onder de 1345 euro, en mag je die 760 euro dus je in zak steken.
Stel ik moet 1000 euro aan de belasting betalen (btw) maar ik heb spullen gekocht en mijn voorbelasting is dus 2000 euro. Dan krijg ik 1000 euro terug. Maar is het dan niet zo omdat je nog onder de 1345 zit dat je gewoon 2000 euro terug krijgt? Oftwel die 1000 euro belasting niet hoeft te betalen? En nog belangrijker stel dat ik met mijn voorbelasting onder of boven een bepaald bedrag zit is het dan ook zo dat ik dat NIET terug mag vragen?

En stel het komt een keer voor dat ik 1000 euro belasting moet betalen. Moet ik dit bij de electronische aangifte alsnog invoeren of omdat je in de KOR zit gewoon niet invoeren?

En als laatst: De KOR, is dit op jaar of kwartaalbasis? Want per kwartaal lukt het mij wel om in de KOR te blijven maar per jaar niet!
I Love House Music!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
11-5-2008 15:54

Mifex schreef:

Ik had nog een vraagje over het volgende:
Stel ik moet 1000 euro aan de belasting betalen (btw) maar ik heb spullen gekocht en mijn voorbelasting is dus 2000 euro. Dan krijg ik 1000 euro terug. Maar is het dan niet zo omdat je nog onder de 1345 zit dat je gewoon 2000 euro terug krijgt?
Nee, dat is niet zo. Je krijgt € 1.000 terug. De KOR werkt alleen als er op jaarbasis een klein bedrag te betalen BTW is. En dat is hier niet zo, want jij hebt een teruggaaf dus de KOR werkt helemaal niet.
En nog belangrijker stel dat ik met mijn voorbelasting onder of boven een bepaald bedrag zit is het dan ook zo dat ik dat NIET terug mag vragen?
Nee, er geen "negatieve KOR" voor kleine teruggaves. Je krijgt zelfs € 1 nog terug.
En stel het komt een keer voor dat ik 1000 euro belasting moet betalen. Moet ik dit bij de electronische aangifte alsnog invoeren of omdat je in de KOR zit gewoon niet invoeren?
Je moet gewoon je aangifte invullen, het subtotaal is € 1.000 te betalen, vermindering wegens de KOR is € 1.000 en eindtotaal te betalen is nul.
En als laatst: De KOR, is dit op jaar of kwartaalbasis? Want per kwartaal lukt het mij wel om in de KOR te blijven maar per jaar niet!
De KOR is altijd op jaarbasis, ook als je per maand of per kwartaal aangifte doet. Als je verwacht per jaar onder de KOR-grens te blijven kan je wel alvast op je maand- en kwartaalaangifte gebruik maken van de KOR. Maar aan het eind van het jaar moet je de totalen uitrekenen. Ga je dan alsnog over de KOR-grens dan moet je de eerdere KOR-verminderingen weer terugbetalen. Theoretisch kan je dan zelfs een boete krijgen omdat je eerdere aangiften onjuist waren, lijkt me.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
11-5-2008 16:43
Oke bedankt voor de informatie!
I Love House Music!
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
9-2-2010 10:38
Ook een BTW/belasting gerelateerde vraag:

Als je 2dehands iets koopt wat voor de eenvoud 100 euro kost, maar je kant dit ook met een factuur kopen waardoor het 121 euro wordt (21% btw in België), wat is dan het beste om te doen? Zit hier een verschil op? Op het einde van het jaar trek ik die 21% btw toch terug.
Of komen er nog andere berekeningen aan te pas?
De spullen worden overigens gekocht met geld van de onderneming uiteraard.

En als de verkoper een bonnetje maakt zonder btw nummer of factuur, een onkostennota. Kan je dit dan voor 100 euro als onkost inbrengen? En ook dan weer, wat is het verschil precies met of zonder btw?
Die 100 euro zal van mijn winst afgetrokken worden met als gevolg minder belastingen. Maar die 121 toch ook? happy :)
www.bigsoundsystems.be
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
9-2-2010 10:45
in Nederland hebben we hier de zgn. marge regeling voor.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
9-2-2010 10:55
Maar ik ben de koper in dit geval.
Er zijn 3 opties:
1. Verkoop zonder iets op papier: 100 euro
2. Verkoop met een onkostennota, zonder vermelding van btw gegevens: 100 euro
3. Verkoop met factuur: 121 euro

Zonder papier valt sowieso af want wat ik koop wil ik kunnen inbrengen als onkost en aldus belastingverlaging.
Het verschil tussen optie 2 en 3 is niet duidelijk. Het enige wat ik kan verzinnen is als de verkoper geen facturen mag uitschrijven hij hooguit een nota kan schrijven zodat ik alsnog de onkost kan inbrengen.
In mijn geval mag hij wel facturen uitschrijven, en ik mag de btw terugvorderen. Dus er is voor mij geen verschil tussen 2 en 3?
www.bigsoundsystems.be
CompanionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-10-2004
Laatste: 11-3-2022
Berichten: 183
9-2-2010 11:39
Wat mij ooit door de belastingdienst (NL) is uitgelegd, is dat de verkopende partij een inkoopverklaring ondertekend van de kopende partij. In die inkoopverklaring staat vermeld wie de koper en wie de verkoper is, wat de aankoop inhoud, zo mogelijk met fabrikaat, typenummer en serienummer en de overeengekomen prijs.

De kopende partij doet er goed aan om gelijk te vermelden dat de aankoop uit particulier bezit afkomstig is en de verkopende partij de rechtmatige eigenaar is. (vrijwaring van heling)
Wat de verkopende partij met de inkoopverklaring doet, moeten ze helemaal zelf weten. De kopende partij kan de inkoopverklaring keurig boeken in de administratie en de kosten voor de aankoop in mindering brengen. Er zit echter geen BTW in het bedrag van de aankoop.

Tot op heden werkt dit prima en zolang het eerlijke handel betreft tekent een verkopende partij een inkoopverklaring. Als ze het niet willen tekenen... trek dan de aankoop in twijfel.
Op naar de volgende beurs...
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
9-2-2010 11:50
Ok, kwa particuliere verkoop is het duidelijk. Maar wat als het gaat over verkoop die niet particulier is?
Bv een trussbalkje van een lichtbedrijf. Da's nogal moeilijk particulier te verklaren en de bedoeling is ook niet om hiermee te sjoemelen, maar om de opties te weten.
Ik zou overigens gewoon met factuur kopen, steekt het mooist in de boekhouding, maar ik weet niet of het bedrijf wel mag verkopen zonder btw, als onkostennota? Dat mag waarschijnlijk niet eens?
www.bigsoundsystems.be
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
9-2-2010 12:14

BSS schreef:

Ok, kwa particuliere verkoop is het duidelijk. Maar wat als het gaat over verkoop die niet particulier is?
Bv een trussbalkje van een lichtbedrijf. Da's nogal moeilijk particulier te verklaren en de bedoeling is ook niet om hiermee te sjoemelen, maar om de opties te weten.
2 opties:

1. Je doet het zwart. In dat geval staat er NIETS op papier en kan geen partij ook maar iets declareren.
2. Je doet het wit. In dat geval is er een factuur, inclusief vermelding van de BTW.
Ik zou overigens gewoon met factuur kopen, steekt het mooist in de boekhouding, maar ik weet niet of het bedrijf wel mag verkopen zonder btw, als onkostennota? Dat mag waarschijnlijk niet eens?
Als het een BTW plichtig bedrijf is dan mag dat inderdaad niet.

Ga er maar vanuit dat de verkopende partij het lekker zwart wil doen (en maak dan zelf je afweging of je daarin mee wilt gaan).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
9-2-2010 12:24
Klopt. Ik vind de keuze die je soms kan maken tussen kopen met en zonder BTW ook altijd wat vreemd...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)