Forum > Muziek

minidisc in een dj-setup?

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
BaztarDStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 18-1-2003
Berichten: 1
20-10-2002 16:32
Gewoon uit nieuwsgierigheid : zijn er dj's out there die minidisc-apparatuur gebruiken bij het draaien? Gezien de mogelijkheden van md's (naadloos loopen, knippen en plakken zoveel je wil,..) lijkt het mij toch nog tamelijk handig om daar gebruik van te maken, of niet?
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
20-10-2002 16:39
wij werk(t)en met md, maar nie zo geavanceerd. Het is vooral een voordeel dat deze nooit overslaan. Maar aangezien ik me pc met mp3s meeneem gebruik ik ze amper. Meestal een setup met pc - cd.

Greetz, Peter
Volgende keer Peter!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
20-10-2002 17:05
Wij gebruiken MD alleen nog maar voor jingles en voor tape acts. Een MD speler waar je mee kunt mixen (met pitch en true instant start dus) is VEEL duurder dan een CD-speler.

En daarnaast is er natuurlijk nog het legale aspect. Het is NIET toegestaan met MD te draaien als je de originelen NIET bij je hebt!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
20-10-2002 20:26
tsja, dat probleem hep ik al met me pc wink ;)
Volgende keer Peter!
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
21-10-2002 11:43
Ja, wij draaien met MiniDisc. Voordelen zijn in mijn ogen zéér groot
* MD slaat niet over
* Het zijn kleine schijfjes, dus nemen ze weinig ruimte in beslag
* Het geheel kun je makkelijk editten
* Indien je nog ff snel een verzoekje voor een bruiloft moet hebben, zet ik die snel van computer ff opMD
* Indien je met een leuke/goede/bekende artiest werkt het geheel ff opnemen

En dan het grootste voordeel:
Kleine sketches, jingels ("er is er 1 jarig, ein prosit") kun je met MD snel gebruiken, zonder met cd's en een tekort aan cd-speler te moeten werken.

Zoals Andre al aangeeft is er daarnaast wel het juridische verhaal. Voor een thuiskopie mag je zo ff kopieren, indien je het publiekelijk ten gehore brengt moet je in het bezit zijn van het origineel. Dus dan zou je net zo makkelijk weer van cd kunnen draaien...
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 1370
22-10-2002 00:27
Even over het juridische deel,

Is het zoiezo niet toegestaan een normaal gekochte cd in het openbaar ten gehore te brengen. Daar moet toch extra voor betaald worden aan de Buma? Net als een voetbalvereniging moet betalen voor de muziek die ze in hun kantine draaien, en dus tijdens hun feesten.
Dus wanneer dit appart betaald moet worden, kan jij toch gewoon elk medium van muziek gebruiken?

Of zie ik dit verkeerd?
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
22-10-2002 20:59

Reemski schreef:

Is het zoiezo niet toegestaan een normaal gekochte cd in het openbaar ten gehore te brengen. Daar moet toch extra voor betaald worden aan de Buma?
Alvorens je over de BUMA rechten praat moet je eerst weten welke 2 rechten er zijn. Ten eerste zijn er de rechten welke je betaald wanneer je een cd aanschaft. Dit zijn de rechten voor bijv. de artiest. Indien je dus een illegaal cd'tje brandt voldoe je al NIET aan de BUMA rechten.

Daarnaast zijn er nog de rechten welke betrekking hebben op het publiekelijk verspreiden van de muziek, waar ook voor betaald zal moeten worden. De normale klant welke de cd in zijn auto luistert hoeft hier dus geen rekening mee te houden; de cafe eigenaar en de DJ dus weer wel. Het is echter voor drive-ins e.d. gebruikelijk deze rechten te laten verzorgen door de locatie waar opgetreden wordt.
Dus wanneer dit appart betaald moet worden, kan jij toch gewoon elk medium van muziek gebruiken?
Nee dus. Indien je bovenstaande bekrompen uitleg snapt, weet je dus ook dat je aan 2 rechten moet voldoen. Voldoen je niet aan beide rechten, of aan 1 van de 2, ben je illegaal bezig shocked 8O
Dj JoBoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2002
Laatste: 28-2-2009
Berichten: 196
16-3-2003 16:02

BaztarD schreef:

zijn er dj's out there die minidisc-apparatuur gebruiken bij het draaien?

538 gebruikt minidiscs voor die samples van hun
.
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
17-3-2003 03:00
Lekkere kick :P

Niw, over dat overslaan, ze slaan wel over, maar lang niet zo snel als CD's het blijft een mechanisch medium... al zijn der nu cd spelers waarbij je veel moeite moet doen om ze over te laten slaan...

Kzit der zelf aan te denken een MD deck aan te schaffen, gewoon huis/tuin/keuken Sony ding, zorgen dattie in een 19" rekje past, zodat we als het nodig is @ feesten een MD kunnen draaien.

Zelfde verhaal voor cassette eik, toch lullig als mensen hun stukkie niet op kunnen voeren omdat we geen bandje/md kunnen spelen
vaj-ta-lie-tie
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
17-3-2003 10:23

KeRsTmAnNeKe schreef:

Zelfde verhaal voor cassette eik
De cassette-eik??? laugh :D
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)