Forum > Geluid

Draadloze Frequenties in de toekomst

(100 reacties. Pagina 1 van 11)
Moderator(s): Dré
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
9-5-2012 15:28
Iedereen weet ondertussen wel dat er een hele hoop frequenties verdwijnen, in belgie valt bv in 2015 alles boven de 790Mhz weg voor digitale terrestriele TV.

Nu weet ik dat zeer waarschijnlijk de K27 band behouden gaat worden voor vrij gebruik (518-526) in Belgie, en dat 534-542 9/10 ook nog wel bruikbaar zal zijn. Maar goed, dat is Belgie, de pro audio wereld gaat net iets verder :)

Nu vroeg ik mij af: heeft iemand weet van hoe het in NL, DE, FR etc... gaat zitten? Krijgen we een europese regelgeving ivm vrij te gebruiken kanalen? Gaat elk land het op zichzelf regelen zoals nu?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-4-2024
Berichten: 9469
9-5-2012 22:28
hierro wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
10-5-2012 00:03
Bedankt voor de link, zeer informatie

Is echter enkel de huidige situatie, en voor de BeNeLux. Op zich super info, maar ik ben dus specifiek op zoek naar wat de rest van de Europese landen gaat uitspoken. Vnl de buurlanden + UK dan.
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
10-5-2012 14:21
Op de website van de PMSE is veel te vinden. Ik heb ook al diverse lezingen van hen mogen bijwonen op o.a. verschillende beurzen en seminars. Wellicht kunnen zij je verder helpen aan of in contact brengen met instanties voor overige EU landen.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
15-5-2012 20:42
Ik denk er over na om mijn Shure SLX'n te vervangen door iets anders(beter?)
Mag ik dan aannemen dat wat ik nu koop al voorzien is voor de nieuwe frequenties of moet ik daar extra op letten?
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-5-2012 21:55
Voorzien is een hoax, er valt niets te voorzien. Heb nu al met meerdere wireless techs gesproken in Belgie en het is heel simpel: onder de 790 zal het er op neerkomen van te scannen op goed geluk voor een storingsvrije freq. Enkel de band van 518 tot 536 blijft vrij. Maar als iedereen daarop springt is het ook snel gedaan met de pret.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-4-2024
Berichten: 13454
16-5-2012 12:46

bomdes schreef:

Enkel de band van 518 tot 536 blijft vrij.
518-526MHz voor België en Nederland (maar weer niet voor Luxemburg). En vrij... vrij... vrij...

<<<<

Vroeger was het simpel: Wilde je een draadloze microfoon dan kocht je er een en vroeg daarna een machtiging bij de RCD aan om hem te gebruiken. Daar betaalde je elk jaar voor (maar aan die verplichting zat iets moois vast: Gebruiksrecht). Ik heb mijn machtigingen uit die tijd nog wel ergens liggen (ziet er best stoer uit).

Dat hele verhaal is op een gegeven moment komen te vervallen (iedereen juichen natuurlijk want verder kijken dan onze neus lang is, is verdomde moeilijk en niet betalen is leuker dan wél betalen). Gevolg was echter wel dat we ineens van primaire gebruikers gedegradeerd werden naar secundaire gebruikers (met amper enig gebruiksrecht). We moesten het doen met "kan voorlopig wel hier en daar en zo". En ook dat werd weer verkeerd opgevat (gunst werd verward met recht)...

Een ander nadeel van een secundair gebruiker is dat primaire gebruikers voorrang krijgen (ook bij klachten). Stel dat je een showtje hebt op een camping. Mensen klagen dat hun digitenne ontvangst gestoord wordt door jouw draadloze microfoon. In zo'n geval kun je de microfoon uitdoen (want de rechten van primaire gebruikers (en dat zijn digitenne gebruikers) gaan boven die van secundaire gebruikers).

Deze klok is nu niet meer terug te draaien. De hoeveelheid geld die uitgegeven wordt voor het gebruik van een bepaalde frequentie is hoger dan redelijkerwijs opgebracht zou kunnen worden als het licentieverhaal weer ingevoerd zou worden. Daarnaast zit de staat natuurlijk niet meer te wachten op die rompslomp als ze met één hamerslag fiks meer voor een bepaalde frequentie kunnen krijgen.

Overigens moet je er ook niet al te zwaar aan tillen. Als je vlak onder een digitenne mast zit dan wordt het wellicht hommeles maar door de bank genomen zul je vrij weinig last hebben van die zenders (zeker als microfoon en ontvanger een beetje bij elkaar in de buurt staan en vrij zicht hebben op elkaar). Dus niet de ontvangers bij FOH neerzetten (zoals je wel eens ziet gebeuren) maar gewoon side stage.

Bovenstaande is zoals ik het meegemaakt en begrepen heb (en kan dus zou fout zijn als elk ander stukje ASCII op het grote boze web ;-)

Handig document.

Tabel 10 is volgens mij op ons van toepassing (waarbij nog niet gezegd is dat gebruik op die frequenties vrij is van storing, het gaat puur om frequenties die je, onder de vermelde voorwaarden van bandbreedte en zendvermogen, als secundaire gebruiker mag gebruiken).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-4-2024
Berichten: 2052
16-5-2012 13:08
Wat ik altijd zo twijfelachtig vind aan dat hele frequentieplan is de scheiding van bepaalde toepassingen.

Een digitale draadloze microfoon op 2.4GHz zou volgens dit overzicht dus niet mogen, want die staat niet onder het audio kopje.
Waar data begint en spraak ophoudt, zitten tegenwoordig toch flinke grijze gebieden. Het is niet onmogelijk om spraak (audio) als data te versturen. Andersom kan ik ook data in een audiosignaal moduleren.
Ik heb hier wel eens discussie over gehad met agentschap telecom, het kwam er eigenlijk op neer dat zij wel even bepalen in welk hokje ze je duwen, zonder dat daar echt definieerbare grenzen aangeduid werden.
Niet goed, wel hard!
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
16-5-2012 14:12

bomdes schreef:

Heb nu al met meerdere wireless techs gesproken in Belgie en het is heel simpel: onder de 790 zal het er op neerkomen van te scannen op goed geluk voor een storingsvrije freq.
Je mag enkel binnen de white space/duplex center gap komen. Heb tijdens een lezing van de PMSE al gezien dat de 800MHz band verloren is. Daar komen digitale diensten waardoor elk 8MHz blok van begin tot einde dichtzit doordat meer kanalen in één multidublex zitten.

Het probleem van de frequentieruimte lijkt beperkt want de telecomproviders krijgen niet de hele UHF TV-band. Onder de 790MHz blijft ruimte beschikbaar voor andere gebruikers. Het wordt daar wel druk dus is het de vraag of er (genoeg) ruimte voor ons zal zijn. Het betekent ook dat vrijwel alle huidige apparatuur onbruikbaar wordt want die werkt niet onder de 790MHz. Tenzij je de spullen laat ombouwen en dat is duur. Vervangen dan maar? Wat zou je moeten kopen? We weten niet wat de toekomst zal brengen. Het is heel goed mogelijk dat er nog meer frequentieruimte afgaat daar Google aast op de white space/duplex center gap frequenties sinds 2008 om hier hun eigen digitale internetlijnen op te willen zetten. Shure, Sennheiser e.a. verzetten zicht hier (begrijpelijk) tegen maar gaan ze dat volhouden tegen de grote sommen geld waar dat soort bedrijven mee komen.

Zie ook de website van de PMSE
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 18-4-2024
Berichten: 134
21-12-2012 03:02

joepurlings schreef:

Wat ik altijd zo twijfelachtig vind aan dat hele frequentieplan is de scheiding van bepaalde toepassingen.

Een digitale draadloze microfoon op 2.4GHz zou volgens dit overzicht dus niet mogen, want die staat niet onder het audio kopje.
Waar data begint en spraak ophoudt, zitten tegenwoordig toch flinke grijze gebieden. Het is niet onmogelijk om spraak (audio) als data te versturen. Andersom kan ik ook data in een audiosignaal moduleren.
Ik heb hier wel eens discussie over gehad met agentschap telecom, het kwam er eigenlijk op neer dat zij wel even bepalen in welk hokje ze je duwen, zonder dat daar echt definieerbare grenzen aangeduid werden.
Draadloze microfoons op 2,4 Ghz zijn van het ISM (Industrial Science Medical) type volgens mij. Deze band is vrij voor heel Europa voor toepassingen zoals wifi en bleutooth en dus ook draadloze microfoons. Nadeel is dat je afhankelijk van locatie en de daar aanwezige gebruikers van dit frequentie gebied nogal wat ongewilde storing kunt ondervinden.
Het mag dus wel maar lijkt niet zo geschikt voor de professionals.
De stemming kleurt de weergave ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)